בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליאור אשכנזי: "בנימוקי השופטים אין שום דבר שהבי-די-אס יכול להשתמש בו"

במסיבת עיתונאים לרגל זכיית "פוקסטרוט" בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה, אמר כוכב הסרט כי טענותיה של מירי רגב נגד הסרט פופוליסטיות ולא מדויקות. "אז נעשה רק לחם ושעשועים?"

70תגובות
ליאור אשכנזי (משמאל) ויהונתן דובק במסיבת העיתונאים בקולנוע לב בתל אביב, היום
מוטי מילרוד

"מן הראוי שהשרה מירי רגב תצפה בסרט, ולא רק אנשיה", אמר הבוקר (ראשון) השחקן ליאור אשכנזי במסיבת עיתונאים שהתכנסה לרגל זכייתו של הסרט "פוקסטרוט" בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה היוקרתי. לדבריו, טענותיה של רגב על הסרט אינן מדויקות. "אפשר גם לקרוא את נימוקי השופטים ולראות מה הם כתבו שם. הם לא אמרו שום דבר שהבי־די־אס יכול להשתמש בו".

לאחר זכייתו אמש של "פוקסטרוט" בבימויו של שמוליק מעוז בפרס השני בחשיבותו בפסטיבל, אמרה שרת התרבות כי "מקומם שיוצרים ישראלים תורמים להסתה של הדור הצעיר נגד הצבא המוסרי בעולם תוך הטחת שקרים במסווה של עשייה אמנותית". כבר לפני כשלושה שבועות תקפה רגב את הסרט, על אף שלא ראתה אותו, וציינה לרעה סצנה אחת מסוימת, שבה קבוצת חיילים מפגינה אלימות קשה כלפי ערבים.

אשכנזי התייחס לטענות כי ישראל אינה צריכה לממן סרטים עם מסר בעייתי. לדבריו, הקריאות הללו אינן חדשות ולאורך השנים היו הרבה מאוד שרים שניסו לצנזר סרטים; "אמנות היא אמנות, ולקרוא לא לממן סרטים כאלו זה פופוליזם בעיניי".

אשכנזי ויהונתן דובק, אחד ממפיקי הסרט שהשתתף גם הוא במסיבת העיתונאים בקולנוע לב בתל אביב, ציינו כי המהומה הפוליטית סביב הסרט לא הגיעה לוונציה ולא הוזכרה בפסטיבל. השניים דחו את הטענה שהמדינה לא צריכה לממן סרטים שמבקרים את צה"ל ואת מדינת ישראל. "אז נעשה רק לחם ושעשועים?", תהה אשכנזי, "תפקידה של האמנות לבקר, להציב מראה מול כולם".

שמוליק מעוז לאחר הזכייה בוונציה - דלג
שמוליק מעוז לאחר הזכייה בוונציה

אשכנזי לא הביע חרטה על הביקורת החריפה שמתח הוא עצמו על רגב בשבוע שעבר, כאשר האשים אותה שאינה מבינה מה זו מטאפורה. "אמרתי את מה שאמרתי כי לדעתי כל זה עבר קצת את הגבול. נראה לי לא ראוי שהיא מדברת על סרט שלא ראתה, אפילו שאנשי מקצוע ממשרדה ראו — הרי כל מה שהיא אומרת לא קיים בסרט". אשכנזי סירב להתייחס לכך שרגב קראה לו לא להיות "גרבוז של המזרחים", ובמקום זאת הפנה למאמר הדעה של יאיר אסולין שפורסם ב"הארץ" ביום שישי. "במקום לדבר על הסרט, על המשמעויות שלו, על מה הוא מדבר, ועל הזכייה המאוד יוקרתית שמביאה הרבה כבוד — אנחנו יושבים פה ועוסקים בפוליטיקה זולה", אמר.

באשר לחשיפת "הארץ" שבאקדמיה לקולנוע שוקלים שלא להזמין את רגב לטקס חלוקת פרסי אופיר שיתקיים בשבוע הבא, אמר אשכנזי: "בעיניי פוליטיקאים לא צריכים להיות בטקסי תרבות ואמנות בכלל. לא רק באופיר. זה מנהג שאנו סוחבים איתנו מימי הפנקס האדום, כשפקידי השלטון היו באים ואמרים את שלהם. בעיני זה מיותר ולא נכון, בלי קשר למירי רגב. לא ראיתי אף פולטיקאי באף פסטיבל בעולם שמגיע לנאום. זה מנהג שקיים פה מזמן וקשה להתנתק ממנו כנראה".

עם זכייתו אמר מעוז כי הוא מבקש להקדיש את הפרס לכתריאל שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי, שלדברי הבמאי "ניצב ממש כמו האריה הזה ומגן על חופש הביטוי, חופש היצירה וטוהר האמנות". בהמשך פרסם מעוז סרטון תגובה לזכייה ובו אמר: "לא ניצחתי את מירי רגב, לא נלחמתי בה. בשביל מלחמה צריך שני אנשים, ואני מאז מלחמת לבנון גמרתי להילחם. מי שניצח זה הסרט, לא במלחמה – באירוע תרבותי".

סרטו של מעוז, קו־פרודוקציה ישראלית־גרמנית־צרפתית, הוא טרגדיה בשלוש מערכות. במרכז הסרט ניצבות דמויותיהם של אב (ליאור אשכנזי), אם (שרה אדלר) והבן החייל (יונתן שיראי). את הסרט הפיקו איתן מנצורי ויהונתן דובק בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, מפעל הפיס, ערוץ ארטה, קרן הקולנוע האירופית "יורימאז'" וקרנות קולנוע בגרמניה וצרפת. הוא צפוי להיות מוקרן בבתי הקולנוע בישראל בסוף החודש, ובחודש הבא אף יתמודד בתחרות הישראלית של פסטיבל חיפה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו