בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

במאי "פוקסטרוט" משבח את הפסטיבל בפריז שלא נכנע ללחצי ממשלת ישראל

השרה רגב והשגרירה בפריז ניסו למנוע את הקרנת סרטו של שמואל מעוז בערב הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הישראלי בעיר. "הנזק שיכול היה להיגרם נמנע הפעם"

10תגובות
"פוקסטרוט"
גיורא ביח / בתי קו�

שמואל מעוז, הבמאי של "פוקסטרוט", משבח את הנהלת פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז שלא נכנעה ללחצים שלא להקרין את סרטו בטקס הפתיחה של הפסטיבל. בפוסט שהעלה הבוקר (שני) לפייסבוק, כתב מעוז שהמנהלת הלן שומאן "לא מיצמצה מול עוד ניסיון מטורלל לחבל בחופש היצירה", ובכך מנעה נזק כלכלי גדול שצעד כזה עלול היה לגרום לקולנוע הישראלי. במקביל, כלי תקשורת בצרפת דיווחו הבוקר על ניסיונה של ממשלת ישראל להתערב בהחלטות האמנותיות של הפסטיבל הפריזאי.

אתמול הודיעה השרה מירי רגב כי בכוונתה לפעול כדי למנוע את התמיכה הממשלתית בפסטיבל לאחר שגילתה ש"פוקסטרוט" יוקרן באירוע הפתיחה. לאחר מכן הודיעה גם השגרירה בפריז עליזה בן-נון כי לא תשתתף באירוע הפתיחה. בתגובה לדברים אמרה מנהלת הפסטיבל, הלן שומאן, כי "אין לי כל כוונה לבטל את הקרנת הסרט, אני אוהבת את הסרט הזה ואינני רואה בו משהו שתוקף את ישראל".

הפוסט של שמואל מעוז - דלג

בפוסט שהעלה הבוקר לפייסבוק הסביר מעוז שמבין כל המדינות שמשקיעות כסף בהפקה של סרטים ישראליים, צרפת וגרמניה הן אלה שמשקיעות את הסכומים הגדולים ביותר בסרטים שהן מפיקות כקו־פרודוקציות עם ישראל. המתקפה של ממשלת ישראל על פסטיבל הסרטים הישראלי בפריז, לדבריו, עלולה היתה לפגוע בהשקעה הזאת, החיונית לקיומו של הקולנוע הישראלי.

"פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז הוא פלטפורמה משמעותית לקידום ושיווק יצירה ישראלית בצרפת, והוא מושך אליו את מיטב המפיצים, משקיעים, מפיקים ועיתונאים", כתב מעוז. "צרפת היא הצרכנית הכי גדולה של קולנוע ישראלי באירופה, וביחד עם גרמניה היא גם הקו־פרודיוסרית הכי נדיבה. משרד החוץ מעניק לפסטיבל תמיכה סמלית של 8,000 יורו בשנה, ומדינת ישראל מקבלת בתמורה כמה מיליונים טובים שמייצרים סרטים שלנו עלינו".

תקציב התרבות הישראלי "המגוחך", לדברי מעוז, זקוק לתמיכה הזאת "כי בלעדיה הסרטים שלנו לא יוכלו להתרומם. אבל הנזק שיכול היה להיגרם נמנע הפעם, בזכותה של הלן שומאן, מנהלת הפסטיבל, שעמדה בלחצים ולא התפשרה על זכותה וחובתה לעצב את דמותו של הפסטיבל כך שישקף באופן אפקטיבי את הבציר של השנה האחרונה. אני מניח שהיא בחרה לפתוח עם 'פוקסטרוט' כי הרעש סביבו מסקרן, ומייצר, מטבע הדברים, נקודת פתיחה טובה (...) הלן הגיבה לסבוטאז' שנפל עליה באצילות נחושה, לא מיצמצה מול עוד ניסיון מטורלל לחבל בחופש היצירה, והצרפתים אוהבים את תגובתה ויחזירו לפסטיבל ולקולנוע הישראלי הרבה אהבה".

כלי תקשורת בצרפת דיווחו הבוקר על הניסיון הישראלי להתערב בשיקולים האמנותיים של הפסטיבל הפריזאי. "פסטיבל הקולנוע הישראלי: ישראל מחרימה את ערב הפתיחה", נכתב למשל בכותרת המגזין הצרפתי "לה פואה". הדיווחים התייחסו להחלטת השגרירה בצרפת, עליזה בן נון, להחרים את טקס הפתיחה של פסטיבל הסרטים הישראלי בגלל הקרנת הסרט "פוקסטרוט", ללחצים שמפעילה שרת התרבות מירי רגב על משרד החוץ וראש הממשלה לבטל את התמיכה הכספית בפסטיבל, ולסירובו של הפסטיבל הצרפתי להיכנע לדרישת הממשלה הישראלית להחליף את סרט הפתיחה.

אין זו הפעם הראשונה שהשגרירות בפריז מתערבת בשיקולים אמנותיים של פסטיבל הסרטים הישראלי ודורשת ממנהליו להחליף את סרט הפתיחה שלו מסיבות פוליטיות. ב-2007 בחרה הנהלת הפסטיבל ב"מחילות" של אודי אלוני להיות סרט הפתיחה של הפסטיבל, ובעקבות זאת איימה נספחת התרבות בשגרירות שהתמיכה הכספית של ממשלת ישראל בפסטיבל תבוטל. בסופו של דבר נכנעה הנהלת הפסטיבל לדרישה וביטלה את הקרנתו של "מחילות", המספר על חייל שהורג בשוגג ילדה פלסטינית, ובעקבות זאת לוקה בהלם ומאושפז בבית חולים פסיכיאטרי.

"פוקסטרוט" יוקרן בסופו של דבר שלוש פעמים בפסטיבל הפריזאי, אחת מהן בערב הפתיחה, בנוכחותו של מעוז.

גיורא ביח / בתי קו�


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו