בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולמות הקולנוע גוועים? קבלו עדכון

"מובי־פאס", מינוי מוזל לסרטים, הוא הדבר החם בארה"ב עם שני מיליון מנויים תוך זמן קצר. מנהל החברה מיץ' לאו, בכיר לשעבר בנטפליקס, מסביר איך בכוונתו לשנות את הרגלי הצפייה המסורתית. אז מה אם הבורסה כרגע נגדו

3תגובות
הקרנת הסרט "דטרויט" באולם קולנוע בדטרויט. האולמות יותאמו לצפיית בינג׳, לתכנים קצרים, להקרנת סדרות טלוויזיה ואירועי ספורט, לצד שיתוף פעולה עם בתי קפה ועוד
Carlos Osorio / AP

עונת הפרסים, שהיא גם עונה קרירה במיוחד בניו יורק, משכה אותי אל החום המלטף של בתי הקולנוע לא פחות מתשע פעמים בחודש האחרון. כרטיס ממוצע לסרט בתפוח הגדול עולה 15 דולר (כ–53 שקלים), כלומר הייתי אמורה להיפרד מלמעלה מ-470 שקלים. אבל כרטיס אחד, קסום כמעט, איפשר לכל זה לקרות בעשרה דולרים בלבד, כ–35 שקלים.

הפלא, המכונה מובי־פאס (MoviePass), עבר מספר גרסאות מאז הקמת החברה ב–2011. באוגוסט האחרון הפך מובי־פאס לדבר החם בעיר עם החלטתו של המנכ״ל החדש, מיץ׳ לאו — מהבכירים הראשונים של נטפליקס — להציע את המנוי המשתלם. "התעייפתי מלשמוע אנשים אומרים שבתי הקולנוע גוועים", הוא אומר בשיחה טלפונית. "המודל העסקי בין הלקוח לאולמות הקולנוע לא השתנה ב–60 שנה האחרונות, בעוד שירותים כמו סטרימינג וסלולר עברו הליך חדשנות משמעותי".

כרטיס מובי-פאס. נטען עם ההזמנה בסביבת הקולנוע
Darron Cummings/אי־פי

באוגוסט האחרון הודיעה חברת ההשקעות "הליוס אנד מתיסון אנליטיקס" כי רכשה למעלה מ–50 אחוז ממובי־פאס והיא מתעתדת להנפיקה בבורסה במארס הקרוב. למובי־פאס יש כיום כשני מיליון משתמשים, וכמחציתם הצטרפו בחודשיים האחרונים. לפי לאו, החברה קונה אחד מכל 19 כרטיסים בשוק הקולנוע האמריקאי כיום.

הביקוש העצום תפס גם את מובי־פאס לא מוכנים. אתר החברה קרס ברגע שהם יצאו עם ההכרזה על המנוי המשתלם ושירות הלקוחות לא עמד בגל המצטרפים. אבל לאו, שאוהב את ההשוואות לחברות הענק הקיימות, מזכיר את הקשיים שהיו ל"אמזון" בתחילת הדרך, עם תקלות במשלוחים, ואת ההפסדים הגדולים של "אובר" מהשנה האחרונה. "אז קריסת האתר היא בעיני סימן טוב", הוא צוחק.

הקאץ׳ כולל בשלב זה כמה מגבלות: עם מובי־פאס ניתן לראות רק סרט אחד ביום באולמות הקולנוע, בהקרנה רגילה שאינה תלת־ממדית או הקרנת IMAX, וכן צריך להגיע לבית הקולנוע עצמו — או למרחק 100 מטר ממנו — ולהשתמש באפליקציה מבוססת המקום של מובי־פאס כדי להזמין את הכרטיסים. מרגע ההזמנה, כרטיס המובי־פאס, שהוא בעצם סוג של כרטיס אשראי שנשלח אל המשתמש בדואר, נטען בכסף עבור הכרטיס לסרט ואז ניתן לגשת לקופה ולשלם.

כרטיס מובי-פאס. נטען עם ההזמנה בסביבת הקולנוע
Darron Cummings/אי־פי

אבל לטווח הארוך יש לחברה תכניות גדולות הרבה יותר. מובי־פאס, שכבר זכה לכינוי "הנטפליקס של בתי הקולנוע", נועד לכאורה להציל את התעשייה הדועכת, כשיותר אנשים מעדיפים להישאר בבית ולצפות בסדרות ברצף מאשר ללכת לקולנוע, שלא לדבר על התעשייה הפירטית השוקקת. המוסי־פאס, טוען לאו, יגדיל את מספר הצופים הממעטים כיום לצאת לקולנוע ויניב גם הכנסות מוגדלות מעלייה במכירת פופקורן ושתייה. החברה מניחה עם זאת, שכמו ב"שיטת הבופה", ההתלהבות הראשונית מצפה־כפי־יכולתך תדעך, ובהדרגה הקהל יחזור לשגרה של סרט או שניים בחודש.

בחודש שעבר נכנסו מובי־פאס גם לעולם הפצת הסרטים, כשרכשו את סרטם הראשון בפסטיבל סאנדאנס — דרמת האינדי "American Aniamls" — להפצה מסחרית בצפון אמריקה. אבל הכסף הגדול באמת יזרום לחברה עם המידע שתאסוף על הצופים. לאו מדבר למשל על "שיווק סרטים באפליקציה שלנו עבור האולפנים", שיווק שיהיה ייעודי למשתמשים ומותאם להרגלי הצפייה שלהם, וגם על שיתופי פעולה מבוססי־מקום עם מסעדות, בתי קפה, שירותי הסעה שיתופית ועוד. כל אלה אמורים להיות מקור ההכנסה המרכזי של החברה בעתיד. "אנחנו גובים מחיר נמוך במיוחד בתמורה למידע שנוכל לנתח ולהשתמש בו", אומר לאו.

הפטנט הזה אינו חדש, ובעידן בו חברות הסלולר והרשתות החברתיות מוכרות את הדאטה שנצבר על משתמשיהן למרבה במחיר, גם המנויים של מובי־פאס יתרגלו לקבל פרסומות ייעודיות, מבצעים ישירים והנחות ממוקדות.

רשת התיאטרונים מתנגדת

החברה לא מתכוונת לעצור בארצות הברית ומגבשת תוכניות כניסה לשווקים נוספים בעולם, בעיקר כאלה עם כמה רשתות להקרנת סרטים. לאו, שהתנדב בצעירותו בקיבוץ אשדות יעקב ואף שהה באזור המזרח התיכון כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, אומר שישמח להתרחב גם לשוק הישראלי והוא מחפש שותפים מקומיים שמכירים את הצרכנים הישראלים.

ככלל, לאו צופה גדולות לעתיד בתי הקולנוע. בחזונו לא יוקרנו רק סרטי אולפנים באורך שעתיים, אלא תהיה התאמה להרגלי הבינג׳ של הצופים, יהיו תכנים קצרים יותר וכן הקרנות של אירועי ספורט ואף סדרות טלוויזיה. "האיכות של תוכן טלוויזיוני היום שוות ערך לזו של הקולנוע, כך שאני חושב שבתי קולנוע יכולים להתרענן גם בהקרנת תכנים שונים".

באופן לא מפתיע, לא כולם מברכים על הכיוון החדש. רשת התיאטראות הגדולה בארצות הברית, AMC, יצאה בהצהרה נחרצת נגד מובי־פאס. ״רף המחירים הזה לא יחזיק מעמד ורק יוביל לאכזבה בלתי נמנעת בהמשך, כשהמוצר לא יהיה ניתן למימוש עוד", החברה הכריזה. במובי־פאס הגיבו במהירות: הם משכו את השירות שלהם מעשרה בתי קולנוע מרכזיים של AMC ברחבי המדינה. בינתיים הם יצאו במבצע מוגבל עם שירות הסטרימינג Fandor שמאפשר גישה לספריה של כ–5,000 סרטים, והדהימו בהפחתה נוספת של דמי המנוי לשמונה דולר בחודש, עם התחייבות שנתית ועמלה חד פעמית של 20 דולר.

ועדיין, גם ציבור המשקיעים סקפטי, שכן על כל מנוי שמצטרף ומממש את ההטבה, מובי־פאס מסבסדת את מלוא מחיר הכרטיס ובפועל מפסידה כספים. ה"וול סטריט ז׳ורנל" דיווח כי כ–65% ממניות המשקיעה "הליוס אנד מתיסון" מוחזקות על ידי מוכרים בחסר (עסקאות ״שורט״) שמהמרים כי החברה תקרוס.

אבל לאו נותר אופטימי. "אני שומע את זה כל הקריירה שלי", הוא אומר, ומתייחס בחיוך גם לתקופתו בנטפליקס. "השחקנים הגדולים בשוק תמיד יצבעו אותך כשחקן שוליים. הסקפטיות היא של אנשים שחוששים כי באמת נצליח. יש לנו תוכנית, יש לנו משקיע מדהים, ואני חושב שאנשים עוד יופתעו".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו