אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

השבוע בקולנוע: רן דנקר עוצמתי ו"לאהוב את וינסנט" מרתק ויזואלית

"ליידי בירד" צנוע ומיוחד, ברוס וויליס לא מצליח לרענן את הרימייק של "משאלת מוות" ושרליז תרון מנסה להפוך את ענף הסמים. 8 סרטים חדשים לנצל איתם את המזגן בקולנוע

תגובות
זכיות מוצדקות בפרסים.
מוטלים בספק
ורד אדיר

שמונה סרטים חדשים מגיעים למסכים אחרי טקס האוסקר, כמה מהם בכורות בימוי ושלושה מהם ישראליים. על המסכים תוכלו למצוא ביחד או לחוד כוכבים מקומיים ובינלאומיים כמו סירשה רונן, רן דנקר, שרליז תרון, יבגניה דודינה, ברוס וויליס וגם וינסנט ואן גוך שקם לחיים באנימציה, בסרטים שנעים בין עלילתי לתיעודי, קומדיות לדרמה, בין סיפורי התבגרות למעשיות פשע ואקשן.

» מה עושים היום – לוח האירועים המלא
» השבוע בקולנוע – לכל ההמלצות
» אילו סרטים מציגים בקולנוע החודש?
» לכל ביקורות הקולנוע

ליידי בירד

בימוי: גרטה גרוויג, שחקנית וכותבת ("פרנסס הא") המביימת לראשונה.
משחק: סירשה רונן, לורי מטקלף, טרייסי לטס, לוקאס הדג'ס, טימותי שאלמה.
עלילה: בסקרמנטו של תחילת האלף הנוכחי, צעירה בשם כריסטין המכנה עצמה ליידי בירד (רונן) חולמת על סיום הלימודים בבית הספר הדתי אליו היא משתייכת, ומפנטזת על מעבר לניו יורק בשל חיבתה לתיאטרון. הסרט מתמקד במערכת היחסים שלה עם משפחתה בדגש על אמה (מטקלף), בהרפתקאותיה הרומנטיות ובקשיי גיל ההתבגרות בבית ספר קתולי בעיר קטנה.
שורה תחתונה: הסרט מגיע לאקרנים בדיוק כשהפסיד את כל חמשת האוסקרים אליהם היה מועמד, אבל אולי זה לטובה. בסוף השנה שעברה הפכה הדרמה הקומית המשובחת הזו לחביבת הקהל והביקורת כאחד, מה שיצר ציפיות לא ריאליות מסרט קאמרי וצנוע בשאיפותיו כמו זה. לכן, אולי זה עדיף להשיב את הסרט לגודלו המקורי ולחגוג אותו על מה שהוא באמת – מסע התבגרות נשי ומיוחד, מהסוג שצריך על המסכים לפחות פעם בשנה אבל משום מה אין כמותו, מגובה בהופעות משחק נהדרות אחת אחת והפיכתה של גרוויג משחקנית שקצת נמאס ממנה לבמאית מרנינה ומרעננת.

הופעות משחק נהדרות אחת אחת. "ליידי בירד":

מוטלים בספק

בימוי: אלירן אליה בסרטו הראשון באורך מלא.
משחק: רן דנקר, אדר חזאזי גרש, לירון בן שלוש, הילה סורג'ון פישר, בת אל מוסרי.
עלילה: תסריטאי ומשורר (דנקר) נדרש לעבודות שירות אחרי תאונת אופנוע בה היה מעורב, ומרצה את עונשו במקלט לנוער בסיכון. הנערים מן הפריפריה מתקשים להתחבר בתחילה לאיש הרוח התל-אביבי והמעט מלא בעצמו, אבל כשם שהוא לומד להיפתח מולם כך גם הם מתחילים לכבד אותו. קשר חזק נרקם בינו ובין אחד הנערים (חזאזי גרש) שמגלה פוטנציאל לצד הרס עצמי.
שורה תחתונה: אחרי זכיות מוצדקות בפסטיבל הקולנוע של ירושלים ופרס הליהוק בטקס האופיר האחרון, "מוטלים בספק" ודאי ישמח כעת לאותה קבלת פנים בקופות הכרטיסים כמו שאירגן הקהל הישראלי לתאום הלא רשמי שלו - "פיגומים". נדמה שיש לו את הכלים לעשות זאת: עוצמה תת-קרקעית שמאיימת להתפרץ בכל רגע, בנייה מחושבת אך נטולת זיוף של סיטואציות טעונות, הופעות מלאות כנות של השחקנים הלא-מקצועיים בראשות חזאזי גרש, ובעיקר סיקוונס סיום שהוא סכין בלב.

בנייה מחושבת אך נטולת זיוף. "מוטלים בספק":

גרינגו

בימוי: נאש אדג'רטון, הידוע בעיקר בזכות סרטיו הקצרים וקליפים שביים עבור בוב דילן.
משחק: שרליז תרון, דייויד אויולאו, תנדי ניוטון וג'ואל אדג'רטון (אחיו המפורסם יותר של הבמאי)
עלילה: איש עסקים (אוילואו) נשלח על ידי הבוסים שלו (תרון ואדג'רטון) למעבדה במקסיקו, כשבידיו נוסחה לגלולת מריחואנה שתעשה מהפכה בענף הסמים הרפואיים. כמובן שברוני הסמים המקסיקניים לא מרוצים מהעניין וחוטפים את השליח, וגם הרשויות האמריקאיות בעקבותיו בגלל מעסיקיו המפוקפקים.
מה הקטע: מובטח כאן שילוב בין קומדיית סמים, מעשיית פשע בגבול ארצות הברית מקסיקו וגם אקשן בלתי פוסק. לא משימה קלה עבור ההפקה האוסטרלית-אמריקאית הזו, שאם תצליח בה תבשר רשמית על תחילת עונת הקיץ הקולנועית – בלי קשר לטמפרטורות בחוץ.

להכין מאנץ' מראש. "גרינגו":

לאהוב את וינסנט

בימוי: דורותה קוביאלה, יו וולצ'מן 
דיבוב: דאגלס בות׳, כריס אודאוד, הלן מקרוי, איידן טרנר, סירשה רונן, ג'רום פלין.
עלילה: מכר ותיק של הצייר ההולנדי וינסנט ואן גוך נשלח מטעם הדוור המשפחתי למצוא נמען ראוי למכתב האחרון בין וינסנט ואחיו תיאו, כעת כששניהם מתים. בבואו לאיזור הכפרי בו השתכן ואן גוך עד מותו, הוא מתחיל לעקוב אחר שמועה לפיה הצייר לא התאבד אלא נדחף אל הקצה ובכך פורם אט אט את הנסיבות המסתוריות שהובילו לסוף חייו.
מה הקטע: מדובר בפרויקט אנימציה שאפתני שהוא שיתוף פעולה בריטי-פולני, שאף היה מועמד לאוסקר האחרון. הסרט לא רק משחזר בעזרת רבבות ציורי שמן המון יצירות של ואן גוך, אלא גם פורש בעזרת אותה הטכניקה את העלילה המתוארת לעיל. הצייר עצמו הוא נוכח-נפקד בסרט והעיקר הוא הסיפור הבלשי, לצד המימד הוויזואלי שמקים לחיים את ואן גוך וציוריו כאחד.

פורש את העלילה בעזרת סגנונו של ואן גוך. "לאהוב את וינסנט":

משאלת מוות

בימוי: איליי רות' ("הוסטל", "דפיקה בדלת")
משחק: ברוס וויליס, וינסנט ד'אונופריו, אליזבת שו, דין נוריס, קימברלי אליס.
עלילה: וויליס מגלם מנתח עסוק שמשפחתו מותקפת בביתם הפרברי בשעה שאינו נמצא בו, מה שמוביל אותו לרגשות אשם שהופכים מהר מאוד לתאוות נקם. המשטרה המקומית עמוסה מכדי להשביע את רצונו לצדק מהיר והוא יוצא לחפש בעצמו את האנשים שפגעו במשפחתו, בתהליך שהופך אותו לפורע חוק שסוגר חשבונות עם פושעים רציניים יותר.
מה הקטע: אם העלילה או הסרט נשמעו מוכרים, זה מכיוון שמדובר ברימייק לסרט הראשון בסדרת מותחני נקמה ופעולה בהם כיכב צ'ארלס ברונסון בשנות ה-70' וה-80'. או מכיוון שזוהי תבנית עלילתית שהפכה לשחוקה למדי מאז, ויהיה צורך בסוג של נס על מנת להוציא ממנה ייחוד כלשהו.

תבנית עלילתית שחוקה למדי. "משאלת מוות":

הקיר

בימוי: מורן איפרגן
עלילה: הבמאית מתעדת באופן בלתי אמצעי את הכותל המערבי בשעה של משבר פרטי עקב פירוק נישואיה, מחברת בין ערוץ התמונה המציג נשים שאינן היא עם פסקול המורכב משיחות טלפון שלה עם חברים ומשפחה. השיחות נסובות בעיקר סביב המצב הזוגי אבל כוללות לא מעט זליגות למצב הפוליטי והחברתי, על רקע עזרת הנשים של הכותל המערבי כמעין מקלט מחבק עבור היוצרת בשעה שביתה נחרב.
מה הקטע: סרטה של איפרגן ערך סבב פסטיבלים מרשים שהחל עם זכייה בפרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל דוקאביב, שהמשיך להקרנות בסינמטקים. הגעתו כעת לבתי הקולנוע באופן מסחרי היא הזדמנות נוספת לחוות את הסרט ששום תיאור לא יעשה צדק עם עוצמתו הרגשית, המשלבת בין האישי והלאומי ומפרקת ומחברת מחדש את תפקידי הקול והתמונה באמנות הקולנוע.

הכותל כמקלט. "הקיר":

מות המשוררת

בימוי: אפרת מישורי, דנה גולדברג ("אליס")
משחק: יבגניה דודינה, סמירה סרייה.
עלילה: שתי זרות שגורלן מצטלב לרגע. דודינה מגלמת חוקרת בעלת שם עולמי שמצויה בקדחת סידורים והיתקלויות בכל מיני נותני שירות הפולשים אל עולמה, בין היתר סביב ספר שירה שהיא מבקשת להוציא לאור. סרייה מגלמת את יסמין, המצויה בחקירה משטרתית עקב מעורבות אפשרית באירוע טרגי.
מה הקטע: ניסוי קולנועי שהצליח והסרט הראשון שהופק במסגרת "קינו קלאן", קואופרטיב יוצרות עצמאי תחת הכותרת "נשים עם מצלמות". הבמאיות וצוותן צילמו את הסרט במשך ארבעה ימים בלבד, נתנו המון קרדיט לשחקניות והשכילו לגבש במשותף יצירה אמנותית ואקספרסיבית.

מוצלח על אף שצולם בארבעה ימים בלבד. "מות המשוררת":

הפצע

בימוי: ג'ון טרנגובה.
משחק: נאקאן טורה, בונגייל מאנטסאי, ניצה ג'אי נקויני.
עלילה: בדרום אפריקה, עובד מפעל לוקח שבוע חופש כדי ללוות טקס חניכת צעירים מסורתי המתרחש בהרים. על רקע הטבע הפסטורלי הנערים יעמדו למבחני גבריות שונים, שהראשון בהם הוא ברית מילה, בעוד המלווה ינהל מבחן משלו – ניסיון לשלוט ברגשותיו כלפי אחד הנבחנים.
מה הקטע: הסרט החל את דרכו בפסטיבל סאנדנס אשתקד והפך לסנסציית פסטיבלים שכמעט והביאה אותו עד האוסקר כנציג דרום אפריקה, לאחר שהעפיל אל התשיעייה הסופית של קטגוריית השפה הזרה. בישראל הסרט הוקרן במסגרת פסטיבל הקולנוע הגאה וכעת שב בהפצה סינמטקית ביוזמתו.

מבחני גבריות. "הפצע":

*#