בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

כמו אז, כשרומן פולנסקי הוציא שני אנשים מהארון

סרטים קצרים של מרטין סקורסזי ורומן פולנסקי, מראשית דרכם הקולנועית, עומדים במרכז אירועי "סרטים קצרים של מאסטרים גדולים" שיתקיימו בפסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי בתל אביב

5תגובות
רומן פולנסקי. גם המאסטר היה פעם סטודנט
Alastair Grant/אי־פי

שוחרי קולנוע בני דורי בוודאי זוכרים שבתל אביב של שנות ה–60, לפני הקמת הסינמטק, פעלו בעיר העברית הראשונה מועדוני קולנוע שונים. באחד מהם הוקרנו במשך תקופה מסוימת סרטים קצרים. לבאי המועדון, ואני ביניהם, לא היה אכפת אם בכל מפגש הוקרנו אותם סרטים. שני הסרטים האהודים ביותר על הקהל שגדש את האולם היו "הגילוח הגדול", שאורכו חמש דקות וביים במאי אלמוני אז, מרטין סקורסזי, ו"שני אנשים וארון" של רומן פולנסקי, שאורכו 15 דקות.

שמו של פולנסקי כבר היה מוכר באותה תקופה בעקבות סרטיו הראשונים, "סכין במים" ו"רתיעה". הוא היה אחד מבין במאי הקולנוע של מערב ומזרח אירופה שייצגו בשבילנו אז את אמנות הקולנוע בהתפתחותה המודרניסטית המתפתחת. לפיכך סרטו הקצר, המשעשע והמבריק היה לגולת הכותרת במפגשים קולנועיים אלה. ולא רק שהיינו מוכנים לצפות בו שוב ושוב, אלא שזה נהפך לבדיחה. היות ומעולם לא ידענו ממה יורכב המבחר הקולנועי שיוקרן במפגש מסוים, רבים מהבאים למפגשים אלה היו נכנסים לאולם כשהם שואלים בקול רם: "יש פולנסקי?"

"שני גברים וארון" של פולנסקי. פתוח לאינספור משמעויות - דלג
"שני גברים וארון" של פולנסקי. פתוח לאינספור משמעויות

גם אם כל זה אירע לפני המהמורות והשערוריות שנקשרו בשמו של פולנסקי (שהורשע ב-1977 בסימום ותקיפה מינית של סמנתה גיימר בת ה–13), השבוע שוב "יש פולנסקי", בפסטיבל סרטי הסטודנטים הבינלאומי ה–20 שייפתח הערב (ראשון) בסינמטק תל אביב ויימשך עד 16 ביוני. תחת הכותרת "סרטים קצרים של מאסטרים גדולים" יוקרנו בשלושה ערבים שונים - מחר (שני), ביום חמישי וביום שישי - 18 סרטים קצרים, שביימו במאים ובמאיות נודעים ונודעים פחות בהיותם סטודנטים לקולנוע או זמן קצר לאחר מכן. וכן, המבחר כולל גם את "שני אנשים וארון" ובנוסף ל"הגילוח הגדול" מ–1967, גם סרט קצר נוסף של סקורסזי, "זה לא רק אתה מורי", שאורכו 15 דקות והוא ביים עוד קודם לכן, ב–1964, כשלמד קולנוע באוניברסיטת ניו יורק.

גנגסטר לא מתוחכם

מובן שההגדרה של סרט קצר היא גמישה. בראשית ימי הראינוע כמעט כל הסרטים היו קצרים יחסית לפורמט של 90 דקות שהונח בבסיס מה שמכונה סרט ארוך. סרטים שחרגו מפורמט זה הופקו גם לפני שנות ה–50 וה–60, במיוחד בתחום הקולנוע האוונגרדי. אבל קריירה קולנועית שהחלה בסרטים קצרים היתה נפוצה אחרי מלחמת העולם השנייה. כך, למשל, החלה דרכם הקולנועית של במאי הגל החדש הצרפתי, פרנסואה טריפו, ז'אן לוק גודאר וז'אק ריווט וגם של במאים צרפתיים נוספים שהתפרסמו בשנות ה–50 וה–60 כגון אלן רנה וז'אק דמי. תופעה זו התבססה עם הקמתם של בתי הספר הרבים לקולנוע. גם בישראל אין כמעט במאי או במאית שלא ביימו סרט קצר אחד או יותר, לפני שביימו את סרטם העלילתי הארוך הראשון. אולי המופתי מבין סרטים מקומיים אלה היה "לאט יותר" של אברהם הפנר, שאורכו היה 18 דקות. הוא ביים אותו ב–1969, שלוש שנים לפני צאת סרטו הארוך הראשון, "לאן נעלם דניאל וקס".

"זה לא רק אתה, מורי!". מוקומנטרי הסטודנטים של מרטין סקורסזי - דלג
"זה לא רק אתה, מורי!". מוקומנטרי הסטודנטים של מרטין סקורסזי

צפיתי מחדש או לראשונה בכמה מהסרטים שיוקרנו בפסטיבל סרטי הסטודנטים. עניינו אותי בעיקר אותם סרטים של במאים שאת יצירתם אני מכיר ובמבט לאחור מרתק לראות היכן דרכם הקולנועית החלה וכיצד התחלה זו מתקשרת להמשך המסלול שעברו. בהקשר הזה שני סרטיו של סקורסזי מרתקים במיוחד.

"זה לא רק אתה, מורי!" הוא מעין "מוקומנטרי", כלומר, סרט תיעודי מזויף, שמשום היותו סרט פשע הוא מבשר כבר כמה מסרטיו הבאים של סקורסזי, גם אם יש בו יותר יסודות קומיים מאשר "החברה הטובים" או "קזינו". הסרט, המצולם בשחור־לבן, מתמקד בחייו של גנגסטר לא מתוחכם במיוחד. הוא מספר את סיפורו היישר למצלמה, ללא מודעות יתרה. הסרט מתחיל בסיפורו של הגיבור בזמן תקופת היובש בשנות ה–30 ועיקרו בתיאור הקשר בינו לבין חברו הטוב ביותר, שבוגד בו לא רק מבחינה מקצועית. הסרט מבוים במיומנות שמעידה על כישרון רב וניכרת אהבתו של סקורסזי לקולנוע. הוא נגמר במחווה לרונדו המסיים את סרטו של פדריקו פליני "שמונה וחצי", שיצא לאקרנים שנה קודם לכן והשפיע מאוד על כל בני דורו של סקורסזי.

אברהם הפנר. סרטו הקצר והמופתי ארך 18 דקות
איתי נאמן

"הגילוח הגדול", גם הוא של סקורסי,  הוא קומדיה מדממת. הסרט שצולם בצבע, מציג ללא מלים, אך בליווי נעימת ג'ז מסוף שנות ה–30, את דמותו של גבר צעיר שמתחיל בתהליך גילוח הבוקר שלו בחדר אמבטיה מצוחצח למשעי. תהליך הגילוח מתחיל כנהוג, אך בהדרגה מופיע חתך אחד על פניו של הגבר, לאחר מכן חתכים נוספים ולבסוף כל פניו והכיור שטופים בדם. בראייה לאחור יש המתייחסים לסרט קצר מאוד זה כאלגוריה על אמריקה המדממת יותר ויותר בזמן מלחמת וייטנאם, עד לסכנת התאבדותה.

15 שנים לפני שביים את "פלאטון", שזיכה אותו באוסקר ראשון ונותר אחד הסרטים הטובים ביותר שהופקו על זיכרון מלחמת וייטנאם, ביים אוליבר סטון את סרטו הראשון, "אשתקד בווייטנאם". הסרט, בן 12 הדקות, הוא יצירה אימפרסיוניסטית מרשימה, שמשלבת בין זיכרונותיו של סטון מווייטנאם לבין קשיי הסתגלותו מחדש לחיים המנוכרים בניו יורק. אין ספק שהבחירה בשמו של הסרט, שמתחבר עם זה של אלן רנה "אשתקד במריינבד", שאף הוא עסק, אם כי באופן שונה לחלוטין, בנפתולי הזיכרון והשפעתו על ההווה. הגבר הנראה בסרט הוא סטון עצמו, אף הסרט מצולם כך שפניו אינן נגלות בבירור.

מתוך "הגילוח הגדול" של סקורסזי. קומדיה מדממת
ארס דמרציס

מה יש בארון

בית הספר לקולנוע בלודז' שבפולין הוא אחד מבתי הספר החשובים ביותר. בין בוגריו נמנים פולנסקי וקז'ישטוף קישלובסקי ("דקאלוג", "שלושה הצבעים: כחול, לבן ואדום"). האחרון ביים בו ב–1966 את הסרט בן חמש הדקות "המשרד". בשחור־לבן הוא מציג את הביורוקרטיה כפי שהיא מצטיירת במשרד שאליו באים אנשים קשי יום כדי לקבל את הקצבה החודשית. כוחו האקספרסיבי של הסרט נובע מתיעוד הפנים של הפונים לפקידים המנוכרים ומהסוף המציג את מרתפי המשרד, שמדפיו דחוסים באלפי תיקים, שכל אחד מהם מייצג אדם, חייו וסבלו.

וזה מחזיר אותי לפולנסקי וליצירת המופת הקצרה שלו מ–1958, שהעידה על ההשפעה שהיתה לתיאטרון האבסורד על יצירתו (השפעה שניכרה גם בסרטו "מבוי סתום" מ–1966). בסרט זה, שצולם בשחור־לבן, שני גברים יוצאים מהים כשהם נושאים עמם ארון גדול, שראי טבוע בחלקו הקדמי. השניים משוטטים עם הארון בעיר הקרובה לים. הסרט מתעד את תגובתם של תושבי המקום למראה שני הגברים וארונם. העלילה מורכבת מסדרה של מפגשים בין שני הגברים לתושבי העיר, חלקם מפגשים קומיים וחלקם תוקפניים, והסרט, שביים פולנסקי, פתוח למספר כה רב של פרשנויות, שאטעה אם אפילו אציע כמה מהן. אומר רק שיציאה מהים תמיד מסמנת לידה והארון, שלא ידוע לאורך הסרט מה יש בו, אם בכלל, לבטח מתחבר עם המדינה הנעולה שבה הבמאי בן ה–25 ביים את סרטו.

בין 18 "סרטי המאסטרים" שיוקרנו בפסטיבל נמנים גם סרטים של אלן טיילור ("תור: העולם האפל", "שליחות קטלנית: ג'נסיס"), מרטין ברסט ("מרדף חצות", "ניחוח אשה", שלא ביים סרט מאז הכישלון המוחץ של סרטו "אהבה מחוץ לחוק" מ–2003), ג'יימס קוקס ("וונדרלנד"), די ריס ("פרחים בבוץ") ועוד.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו