אלכס קלוד, ממעצבי הפסקול הבולטים בקולנוע הישראלי, מת בגיל 64

קלוד, שזכה השבוע במועמדות לפרס אופיר עבור הפסקול לסרט "ימים נוראים", מת ממחלת הסרטן. בין הסרטים להם עיצב את הפסקול ועבורם זכה בפרס אופיר — "כיפור", "חתונה מאוחרת" ו"פוקסטרוט"

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
איתי שטרן
איתי שטרן

אלכס קלוד, ממעצבי הפסקול הבולטים בקולנוע הישראלי, מת היום (רביעי) בגיל 64 בעקבות מחלת הסרטן. רק לפני יומיים זכה קלוד במועמדות לפרס אופיר עבור הפסקול שעיצב עבור הסרט "ימים נוראים". לוויתו של קלוד התקיימה היום אחר הצהרים בבית העלמין ירקון בפתח תקווה. הוא הותיר אחריו ארבעה ילדים. אשתו מתה לפני כחודשיים והוא עצמו אמור היה להתחיל בטיפולים במחלת הסרטן שפגעה בריאותיו.

אלכס קלוד
אלכס קלודצילום: דניאל צ'צ'יק

בעבר זכה קלוד בפרסי אופיר על עבודתו בסרטים "כיפור", "חתונה מאוחרת", "בופור", "לבנון", "הערת שוליים" ו"פוקסטרוט". בפורום היוצרים הדוקומנטריים נפרדו גם כן וציינו כי הוא "עיצב את הפסקול של הקולנוע הישראלי כולו".

שמוליק מעוז, במאי "פוקסטרוט", נפרד ממנו בעמוד הפייסבוק שלו וכתב "אלכס קלוד, חברי היקר, שעיצב את פסקול חיי, נפטר. קמתי הבוקר ליום עצוב מאוד". בראיון לנירית אנדרמן ב-2012, אמר מעוז כי עבודתו עם קלוד היתה "השיעור הכי חזק שקיבלתי בקולנוע". באותו ראיון הוסיף קלוד כי הגדולה במניפולציה של סאונד היא "שאני יכול להחביא את עצמי. אני מסוגל להשפיע עלייך בלי שאת בכלל מבחינה בזה". 

ירון זילברמן, במאי "ימים נוראים", ספד גם הוא לקלוד. "הוא היה מלא בדמיון, יצירתיות ותעוזה. אומן שמחפש בכל פריים באמצעות כ-136 ערוצים איך לבטא את מגוון המחשבות והרגשות שעולות לו באותן עשיריות השניה", אמר ל"הארץ". "אלכס היה איש טוב, ג'נטלמן, ישר והגון עם לב ענק. הוא עיצב את הפסקול של המון סרטי דגל של החברה הישראלית וראוי לכבוד מלכים על התרומה האדירה שלו לקולנוע הישראלי. כשהתחיל לעבוד על 'ימים נוראים' הוא אמר לי שזה עלול להיות סרטו האחרון. מן הרגשה מוזרה שהיתה לו שהוא שיתף אותי בה. הוא יחסר לכולנו. תנוח בשלום איש נפלא וחבר אהוב.

קלוד עם זכייתו בפרס אופיר ב-2011 על עיצוב הפסקול לסרט "הערת שוליים"
קלוד עם זכייתו בפרס אופיר ב-2011 על עיצוב הפסקול לסרט "הערת שוליים"צילום: חגי פריד

בראיון שהעניק בשנת 2011 לזהר וגנר ב"עכבר העיר" סיפר קלוד על עבודתו המורכבת של מעצב הפסקול ואמר: ״פסקול הוא בניית אטמוספירה, בועה אמנותית שהיא קרקע לבניית הסיפור. כשאת יוצרת רקע אטמוספירי נכון העברת הסיפור יותר פשוטה. אם ניקח למשל את הצייר רמברנדט, שמצייר דמויות בחצי אור וחצי חושך, זוהי אטמוספירה. מכאן שעיצוב פסקול — כמו גם צילום, עריכה ואפילו ארט — בונה אטמוספירה".

מלבד עבודותיו הרבות בתחום הקולנוע העלילתי היה אחראי קלוד גם על עיצוב הפסקול של סרטים תיעודיים רבים ובהם "ילדי השמש", "מיסטר גאגא", "הנסיך הירוק", "גן עדן", "המתנחלים" ועוד.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ