מירי רגב תוקפת את הסרט הזוכה בפרס אופיר, בלי שראתה אותו. שוב

שרת התרבות והספורט שיחררה הודעה לתקשורת ובה תקפה את הסרט שמתאר את חייו של יגאל עמיר בשנה שקדמה לרצח רבין, "ימים נוראים", שזכה בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר

נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שרת התרבות והספורט. "סילוף, עיוות והטעיה"
שרת התרבות והספורט. "סילוף, עיוות והטעיה"צילום: עופר וקנין

זמן קצר לאחר שהוכרז אמש על זכייתו של "ימים נוראים" בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר, שיחררה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, הודעה לתקשורת ובה תקפה את הסרט שמתאר את חייו של יגאל עמיר בשנה שקדמה לרצח רבין: היא קראה לאקדמיה לקולנוע לעשות חשבון נפש, וטענה שהצגתו של בנימין נתניהו בסרט כמי שנטל חלק במסע ההסתה נגד רבין היא "סילוף, עיוות והטעיה". יו"ר האקדמיה מוש דנון אמר הבוקר בתגובה: "שוב השרה מירי רגב בחרה בדרך ההסתה, והפעם על סרט שבוחן את תוצאותיה של ההסתה". במאי הסרט, ירון זילברמן, הבהיר כי דברי השרה "מקוממים ואנטי־דמוקרטיים".

זו הפעם השנייה שרגב יוצאת למתקפה נגד סרט על יגאל עמיר. זה קרה לראשונה ב–2015, זמן קצר לאחר שנכנסה לתפקידה, כאשר פסטיבל הסרטים בירושלים כלל בתחרות סרטי התעודה שלו את הסרט "על סף הפחד", שעקב אחרי חיי אשתו של רוצח ראש הממשלה, לריסה טרימבובלר, ובנם המשותף. אבל אז תקפה רגב רק את עצם הרעיון של סרט על רוצח ראש הממשלה. הפעם, מכיוון שהסרט מציג גם את מעורבותו של נתניהו בהסתה לפני הרצח, החליטה שרת התרבות לתקוף בנקודה הזאת. בשני המקרים השרה יצאה למתקפה מבלי שצפתה בסרט.

"ראוי שהאקדמיה תעשה חשבון נפש טרום 'הימים הנוראים'. יגאל עמיר הוא רוצח שירה קליע בלב האומה ועשה את החמור מכל — רצח ראש ממשלה במדינה דמוקרטית", מסרה אמש רגב. "אין מקום לסרט שמנסה להבין אותו ואת מניעיו, ואין מקום לסרט שמרמז, או מאשים, גורמים אחרים במעשה השפל שהוא עשה. היוצרים לא החמיצו הזדמנות ליחס לראש הממשלה בנימין נתניהו חלק במסע ההסתה, דבר שהוא סילוף, עיוות והטעיה של הציבור ומנותק לחלוטין מהעובדות. הביקורת של נתניהו את מדיניות ממשלת רבין על רקע הסכמי אוסלו, היא לגיטימית במדינה דמוקרטית".

השרה ציינה כי "ימים נוראיים", שבעקבות זכייתו יהיה הנציג הישראלי בתחרות לפרס האוסקר לסרט הבינלאומי הטוב ביותר, לא זכה לתמיכת אף אחת מהקרנות הנתמכות על ידי משרד התרבות, "ולא בכדי", כדבריה. "הגם שלא צפיתי בסרט שזכה הערב בפרס אופיר, אני מוחה על הניסיון להטיל ו/או לרמוז כי יגאל עמיר, קיבל רוח גבית מסביבה תומכת חברתית ופוליטית. פרס אופיר שניתן לסרט, נותן לגיטימציה ולא בפעם הראשונה לגופים שמרחיבים את הקרע ומסיתים נגד ציבורים מסוימים במדינת ישראל. אני נמנעת זו השנה השנייה מלהגיע לטקס אופיר, מאחר שהוא אינו מייצג עוד את הקולנוע הישראלי כולו".

ארגון "תג מאיר" הנאבק בפשעי שנאה מסר בתגובה לדבריה של רגב: "ישנה חשיבות ציבורית חינוכית ומוסרית עליונה להבין את מניעיו של הרוצח השפל, כמו גם לניסיון לבחון האם היתה לרוצח תמיכה ציבורית, הלכתית ופוליטית. הניסיון הבזוי של השרה מירי רגב לעצור בירור שכזה ממניעים פוליטיים ואחרים ראוי לגינוי ויש לדחותו בשאט נפש". 

זו השנה השנייה ברציפות שרגב לא הוזמנה לטקס חלוקת פרסי אופיר. הסכסוך בינה לבין האקדמיה לקולנוע התחיל לפני שלוש שנים, כשהגיעה לטקס ונכנסה לעימות חזיתי עם הקהל בנאום שבו תקפה את קרנות הקולנוע וקבעה שהקולנוע הישראלי הוא "מועדון סגור". בשנה שלאחר מכן, אחרי שתקפה את הסרט "פוקסטרוט" (מבלי לצפות בו), שהיה אחד המתמודדים בתחרות, הוחלט בהנהלת האקדמיה שלא להזמינה לטקס לאחר ששני הצדדים לא הצליחו להגיע להבנות בשיחות מוקדמות שניהלו. גם השנה רגב לא הוזמנה לטקס.

״באופן אירוני, שוב השרה מירי רגב בחרה בדרך ההסתה, והפעם על סרט שבוחן את תוצאותיה של ההסתה. שוב שרת התרבות מדברת על דברים שאינה מבינה בהם. רגב לא צפתה בסרט ובכל זאת מביעה את דעתה", מסר הבוקר מוש דנון, יו״ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה. "האקדמיה מברכת כל ביקורת, אך עם זאת, המינימום המצופה משרת תרבות, בערב החשוב ביותר לתעשיית הקולנוע הישראלית, על שלל גווניה וסוגיה, הוא לברך את הזוכים והזוכות בקטגוריות השונות. טקס פרסי אופיר התאפיין בקריאה לאחדות ואיחוד לבבות כנגד ההסתה (...) יצוין כי בשונה מדברי השרה, היא לא הוזמנה לטקס. היות והאקדמיה הישראלית לטלוויזיה וקולנוע הינה ארגון א־פוליטי".

במאי הסרט ירון זילברמן מסר הבוקר: "אני על סט מצלם אז לא אוכל כרגע להתפנות לתגובה. כמובן שדבריה (של השרה רגב) כרגיל מקוממים ואנטי־דמוקרטים".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ