"הפסנתר" של ג'יין קמפיון — הסרט הטוב ביותר שביימה אשה

הסרט דורג במקום הראשון ברשימת מאה הסרטים הטובים ביותר שיצרו נשים, שנקבעה בסקר של הבי־בי־סי

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מתוך "הפסנתר". שלושה פרסי אוסקר
מתוך "הפסנתר". שלושה פרסי אוסקרצילום: Polly Walker/Archives du 7e Art/Australian Film Commission
איתי שטרן
איתי שטרן

מאות מבקרי קולנוע ואנשי התעשייה השתתפו בסקר שקבע מהם מאה הסרטים הטובים ביותר שביימו נשים. את הסקר יזם בי־בי־סי בעקבות סקרים קודמים שלו שבהם היה ייצוג דל ביותר לסרטי נשים. לדוגמה, בדירוג מאה הסרטים הזרים הטובים בכל הזמנים היו רק ארבעה סרטים שיצרו נשים, וכך גם בסקר על מאה הקומדיות הטובות ביותר.

בניסיון לתקן מעט את העוול פנה בי־בי־סי ל–368 מבקרי קולנוע מ–84 מדינות (בהם  תשעה אנשי קולנוע מישראל כולל אורי קליין, מבקר הקולנוע של "הארץ"). ברשימה שהרכיבו אנשי הקולנוע נכללו 761 סרטים. הסרט הראשון ברשימת מאה הסרטים הטובים הוא "הפסנתר" של ג'יין קמפיון, שיצא ב–1993 וזכה בשלושה פרסי אוסקר. הסרט מספר על פסנתרנית אילמת (הולי האנטר) שנשלחת מסקוטלנד לניו זילנד כדי להינשא לגבר שעמו אינה רוצה לחיות.

שיאנית הרשימה של בי־בי־סי היא הבמאית הצרפתייה אנייס ורדה שמתה במארס השנה. שישה מסרטיה נכללו בין מאה הסרטים הטובים ברשימה. במקום השני ברשימה דורג סרטה "קלאו מ–5 עד 7". "עוברת אורח" הגיע למקום ה–13, "האושר" דורג במקום ה–28, The Gleaners and I במקום ה–31, "האחת שרה, השנייה לא" (מקום 85) ו"החופים של אנייס" (מקום 89).

מלבד "הפסנתר" ו"קלאו מ–5 עד 7", העשירייה הראשונה ברשימה כוללת את "ז'אן דילמן", סרטה של שנטל אקרמן משנת 1975 (זו גם הבחירה הראשונה של קליין) במקום השלישי, "עבודה טובה" של קלייר דני במקום הרביעי, "אבודים בטוקיו" של סופיה קופולה מ–2003 במקום החמישי. למקום השישי הגיע "מרגניות" של ורה חיטילובה, "מנעול הכאב" של קתרין ביגלו מ–2008 מדורג שביעי ואחריו "טוני ארדמן" של מארן אדה מ–2008 ו"מחוץ למים" של אנדראה ארנולד מ–2009. את העשירייה סוגרת ג'ולי דאש עם סרטה Daughters Of The Dust משנת 1991.

ברשימת המאה נכללו גם "מטריקס", שביימו האחים לארי ואנדי ואשובסקי שמאז עברו הליך לשינוי מגדרי, "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאל (אחד מסרטי התעמולה הנאציים הידועים), שהגיע למקום ה–45, "שוקולד" של קלייר דני במקום ה–74, "נדודי שינה בסיאטל" של נורה אפרון במקום ה–83 ו"קלולס" של איימי הקרלינג, במקום ה-20.

לרשימה המלאה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ