בוטל פרס דוב הכסף בפסטיבל ברלין. הבמאי שהיווה לו השראה נחשף כנאצי

תחקיר של העיתון "די צייט" חשף כי אלפרד באואר, מנהלו הראשון של הברלינלה, היה איש אס־אה בדרגה בכירה שלקח חלק במערך התעמולה של גבלס

גרדיאן
נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פרס הדב
הפרס שמוענק לזוכי הפסטיבל בברליןצילום: AFP
גרדיאן
נירית אנדרמן

פסטיבל הקולנוע הבינלאומי בברלין, הברלינלה, לא יחלק באופן זמני את פרס דוב הכסף, מהפרסים המרכזיים בפסטיבל המוענק ליוצרים שהציגו פרספקטיבה קולנועית חדשה. זאת, לאחר שהתגלה כי הבמאי אלפרד באואר, שעל שמו נקרא הפרס, היה נאצי בדרגה בכירה שלקח חלק במערך התעמולה של יוזף גבלס.

תחקיר שהתפרסם בעיתון הגרמני "די צייט" ביום רביעי, כשלושה שבועות לפני פתיחת הפסטיבל ה–70 במספר, גרם מבוכה גדולה עבור הברלינלה. מממצאיו עולה כי באואר היה גם חבר במפלגה הנאצית וכן חבר באס־אה, פלוגות הסער הנאציות. באואר היה גם דמות מפתח ב־Reichsfilmintendanz, גוף שנוסד על ידי משרד התעמולה הנאצי ב–1942 במטרה לשלוט בתעשיית הקולנוע.

היטלר עם מייסד האס.אה ארנסט רהם
היטלר עם מייסד האס.אה ארנסט רהםצילום: Photo 12 / Alamy Stock Photo

באחד הדו"חות שנכתבו עליו עבור המפלגה הנאצית, תואר באואר כ"איש אס־אה נלהב (...) שדעותיו הפוליטיות הן ללא דופי". ב–1951, הוא מונה למנהל הראשון של הברלינלה, וכיהן בתפקיד עד 1976. אחרי מותו ב–1986 החל הפסטיבל לחלק את אחד הפרסים החשובים ביותר של הפסטיבל, שניתן על שמו. 

התחקיר של "די צייט" הסתמך על מסמכים שנמצאו בארכיב הגרמני הלאומי, בארכיונים של ברלין, ולפיהם באואר היה אחראי על ריגול נגד שחקנים, במאים וחברים נוספים בתעשיית הקולנוע. לפי הערכות, לאחר המלחמה הוא השמיד כל זכר לעברו הנאצי. באואר היה אחראי בין היתר על החלטות כמו מי יצלם סרטים ומי יישלח להילחם בחזית.

עוד נכתב ב"די צייט" כי באואר התאמץ מאוד ליצור רושם כי הוא התנגד לשלטון הנאצי. הוא שיקר בנוגע לתפקידים שמילא בזמן המלחמה, והצליח להסתיר את העובדה שקיבל משכורת כחבר המפלגה הנאצית.

יוסף סידר ופסלון "דב הכסף, בו זכה ב-2007
יוסף סידר ופסלון "דב הכסף, בו זכה ב-2007צילום: AP

תגובת פסטיבל ברלין נמסרה ברשתות החברתיות: "מהפרשנות של המקורות האלו עולה כי (באואר) שימש בתפקיד משמעותי בתקופה הנאצית. בצל הממצאים החדשים, הברלינלה יפסיק באופן מיידי את חלוקת פרס דוב הכסף על שמו של אלפרד באואר. אנחנו מברכים על התחקיר והפרסום ב'די צייט', וננצל את ההזדמנות כדי לחקור לעומק את ההיסטוריה של הפסטיבל בשיתוף פעולה עם גורמים חיצוניים".

בפסטיבל ברלין שייפתח השנה ב–20 בפברואר יוקרן סרט תעודה ישראלי חדש, "שְפֵּר בדרך להוליווד", על האדריכל ושר החימוש של הרייך השלישי ומי שנחשב לחברו הטוב ביותר של היטלר, אלברט שפר. האחרון, שנדון במשפטי נירנברג ל–20 שנות מאסר, פירסם לאחר שחרורו את הספר "בתוככי הרייך השלישי", ובתחילת שנות ה–70 נשלח תסריטאי צעיר מטעם אולפני פראמונט ההוליוודיים לעבד את ספרו לסרט. 40 שעות השיחה בין שפר לבין התסריטאי אנדרו בירקין ("שם הוורד"), המתעדות את תהליך העבודה על התסריט, נחשפות לראשונה בסרטה של הבמאית ונסה לאפא ("היינריך הימלר: אדם הגון"). השיחות הללו, שבהן מנסה שפר לשכתב את ההיסטוריה ולהלבין את מעשיו, מלוות בחומרי ארכיון נדירים, ומאפשרות לצלול לנבכי נפשו של מי שהיה אחראי למותם של מיליוני בני אדם בעבודות כפייה. הסרט הופק עבור "יס דוקו" ויוקרן בפסטיבל הגרמני במסגרת שנקראת Berlin Special.

סרטים ישראלים נוספים שיוקרו בפסטיבל הם  "מראה", סרטו התיעודי החדש של הבמאי הישראלי רענן אלכסנדרוביץ' ("שלטון החוק", "הטיול הפנימי"), והסרט  "המאזין" של עומר שטרנברג מבית הספר סם שפיגל, בתחרות הרשמית של הסרטים הקצרים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ