אוסקר 2020: הפאוור קאפל של הוליווד הוא לא המפסיד היחיד של הערב

מרטין סקורסזה הוזכר אמנם שוב ושוב בנאום הזכייה של במאי "פרזיטים" אך בפועל פיספס הזדמנות נוספת לקטוף את הפרס, בו זכה רק פעם אחת בחייו. גם נואה באומבך וגרטה גרוויג, "1917" השאפתני ואפילו "נטפליקס" נפלו על הצד הפחות טוב של הפסלון

איתי שטרן
איתי שטרן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גרטה גרוויג ונואה באומבך. התחזיות היו בשמיים
גרטה גרוויג ונואה באומבך. התחזיות היו בשמיים צילום: Richard Shotwell/אי־פי
איתי שטרן
איתי שטרן

המפסידה הגדולה של טקס האוסקר שנערך הלילה בלוס אנג'לס היא "נטפליקס" שלמרות 24 מועמדויות יצאה בסוף הערב עם שני פרסים בסך הכל. האחד ללורה דרן ב"סיפור נישואים" והשני עבור הסרט התיעודי "אמריקן פקטורי". שני סרטים נוספים בעלי תהודה עולמית שהפיקה החברה, הם "האירי" של מרטין סקורסזה ו"שני האפיפיורים" של פרננדו מיירלס, יצאו מהטקס בידיים ריקות.

ההנחה הרווחת בהוליווד כעת היא ש"נטפליקס" תמשיך אומנם להכניס מועמדויות לטקסי הפרסים בתחום הקולנוע אך תתקשה לזכות בשל המחאה שפרצה השנה, בין השאר על ידי סטיבן שפילברג שטען כי היא מחסלת את ענף הקולנוע כפי שאנחנו מכירים אותו. על פי הערכות, "נטפליקס" השקיעה כ–70 מליון דולר בקמפיין האוסקרים לסרטיה השונים — דבר שלא הביא תוצאות מספקות בסופו של יום.

סקורסזה. "האירי" שיצר תחת "נטפליקס" זכה להתעלמות מהדהדת
סקורסזה. "האירי" שיצר תחת "נטפליקס" זכה להתעלמות מהדהדתצילום: Chris Pizzello/אי־פי

שתי הזכיות הבודדות של "נטפליקס" משקפות את הזעם המסוים שקיים בתעשיית הקולנוע האמריקאית כנגד ענקית הסטרימינג הבינלאומית. זו אומנם משקיעה מיליארדי דולרים בהפקת תכנים (קולנועיים וטלוויזיוניים כאחד) אך פועלת מחוץ לחוקי ההפצה והשיווק המוכרים. כך למשל, גם "האירי" וגם "סיפור נישואים" זכו להפצה קולנועית, אך זו היתה מצומצמת למדי. כמו כן ב"נטפליקס" מסרבים לפרסם את סך ההכנסות של הסרטים בבתי הקולנוע ובכך למעשה פתחו חזית נגד מפיצים ובעלי בתי קולנוע אמריקאיים.

למעשה, 2019 כבר היוותה קדימון ל-2020 בהקשר זה, כשהאקדמיה העדיפה את "הספר הירוק" של האחים פארלי, שגבר על "רומא" שהופק על ידי נטפליקס והיה הפייבוריט הכמעט ודאי לזכיה. סרטים נוספים שזכו לשבחים רבים השנה והופקו על ידי נטפליקס, כמו uncut gems בכיכובו של אדם סנדלר ו"קוראים לי דולמייט" בכיכובו של אדי מרפי, כלל לא זכו להיכנס בשערי המועמדויות. 

לורה דרן עם פסלונה. הצילה את כבודו של "סיפור נישואים"
לורה דרן עם פסלונה. הצילה את כבודו של "סיפור נישואים"צילום: Evan Agostini/אי־פי

מפסיד מרכזי נוסף הוא הסרט "1917" שביים סם מנדס הבריטי. מדובר באחד הסרטים השאפתניים שנראו בשנים האחרונות, מבחינה ויזואלית וטכנית, והוא סומן כמועמד ודאי לזכייה ברוב רשימות ההימורים, ובפרט כזוכה הבטוח בקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

עם זאת, נראה שחברי האקדמיה לקולנוע התרשמו בעיקר מהצד הוויזואלי שלו והעניקו לו פרסי ניחומים בקטגוריות הצילום (זכייה מוצדקת בהחלט לצלם רוג'ר דיקינס), מיקס סאונד ואפקטים מיוחדים. נדמה כי מה שעמד בעוכריו של הסרט הוא עלילתו הדלה יחסית ותצוגות המשחק שבו, שלא הותירו רושם כביר במיוחד.

במאי נוסף שהולך הביתה בידיים ריקות פעם נוספת הוא מרטין סקורסזה. לא מעט הימרו על ג'ו פשי כמועמד מוביל לזכייה בקטגוריית שחקן המשנה וכמי שיציל את כבודו של הסרט המתוקשר, אך גם זה לא קרה — והפרס ניתן לבראד פיט על תפקידו ב"היו זמנים בהוליווד". כך קרה שסקורסזה זכה אמנם לכבוד מלכים כשהוזכר שוב ושוב על ידי בונג ג'ון הו (בשיאו של נאום הזכייה שלו קם כל הקהל באולם על רגליו והריע לבמאי האמריקאי) אך פיספס הזדמנות נוספת לקטוף את הפרס, בו זכה רק פעם אחת בחייו עבור "השתולים".

בראד פיט, זוכה פרס שחקן המשנה. רבים קיוו שג'ו פשי ייקח
בראד פיט, זוכה פרס שחקן המשנה. רבים קיוו שג'ו פשי ייקחצילום: ERIC GAILLARD/רויטרס
הבמאי סם מנדס ואשתו מגיעים לטקס. סרטו "1917" הוביל ברשימות הזכייה ויצא עם פחות פרסים מהצפוי
הבמאי סם מנדס ואשתו מגיעים לטקס. סרטו "1917" הוביל ברשימות הזכייה ויצא עם פחות פרסים מהצפויצילום: Jordan Strauss/אי־פי

סקרוסזה נכנס לסטטיסטיקה עגומה בעקבות שרשרת אי הזכיות של ״"האירי". הסרט היה מועמד ב-10 קטגוריות שונות אך לא זכה באף פרס. עם זאת, הוא לא לבד במשבצת הזו. סרטים נוספים שרשמו "הישג" זהה כוללים את סרטו שלו "כנופיות ניו יורק", "אומץ אמיתי" של האחים כהן ו"חלום אמריקאי" של דיוויד או ראסל. 

והיה גם זוג הוליוודי זוהר שנכנס לאולם כמנצח ויצא ממנו כמפסיד: נואה באומבך שביים את "סיפור נישואים" וגרטה גרוויג, במאית הסרט "נשים קטנות". באומבך ראה את פרסי המשחק נלקחים ממנו בזה אחר זה, למעט זכייתה של לורה דרן בקטגוריית שחקנית המשנה.

גרוויג, שהגיעה לטקס שהדיר נשים מלכתחילה בקטגוריות המשמעותיות, נאלצה לראות איך הסרט שלה מסתפק רק בפרס עיצוב התלבושות. נדמה שהעיבוד המחודש שלה לקלאסיקה של לואיזה מיי אלקוט יסתפק בעובדה שהפך ללהיט קופתי עם הכנסות של 177 מליון דולר.

לצד רשימת המפסידים הזו, אם מדברים במספרים - הרי שהמפסידות הגדולות באמת של הטקס הן כאמור הנשים, וכן האוכלוסיות הלא לבנות, שייצוגן בטקס היה מביך. 19 מתוך 20 המועמדים בקטגוריות המשחק היו השנה לבנים, שפל שמזכיר את הנתונים בעקבותיהם פרץ קמפיין "אוסקר כה לבן" בשנת 2015. השחקנית השחורה היחידה שזכתה השנה למועמדות היא סינתיה אריבו והיו מי שהזכירו שגם היא בריטית ולא אמריקאית. לכך יש להוסיף את היעדר הנשים בקטגוריית הבימוי ואת היעדרם המוחלט של סרטים שבוימו על ידי נשים בקטגוריית פרס הסרט הטוב ביותר. 

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ