קולנוע ביתי |

האם סצינת פעולה מרשימה שווה צפייה בסרט גרוע שלם?

הכל מקרטע וכמעט שום דבר לא עובד ב"טיילר רייק: חילוץ" שעלה בנטפליקס, אבל איזו סצינת אקשן. האם כמה דקות של פיצוצים מרהיבים מצדיקים צפייה ביצירה רעה, ובכמה נוספות?

אורון שמיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מתוך "טיילר רייק: חילוץ". הסרט על הפנים, אבל איזה פיצוצים...
אורון שמיר

נהוג לסלוח לסרטי אקשן על כמעט כל דבר שעשוי רע או ממוחזר, בתנאי שסצינות הפעולה מספקות את הסחורה. אבל מה בדבר סרטים שרק משתדלים ברוב דקות האקשן ומצליחים באמת רק פעם אחת בסרט שלם? לפעמים גם זה מצדיק את הצפייה כולה. בספריות הווי־או־די הישראליות יש מחסור חמור בסרטי אמנויות לחימה, המונעות מהקהל הישראלי רגעים מופלאים של אקשן מלא השראה ונטול תעתועי עריכה בעזרת מחשב.

שום שוט רציף שחובר יחדיו באמצעות מחשב לא משתווה לשמונה דקות של טוני ג'ה מכסח את דרכו במעלה מדרגות בסרט The Protector, למשל. אבל הרבה בזכות פעלולנים שהפכו לבמאים, דוגמת צ'אד סטאהלסקי (סרטי "ג'ון וויק") ודיוויד ליץ' ("פצצה אטומית", "מהיר ועצבני: הובס ושואו"), הקולנוע האמריקאי מתקרב. התוספת האחרונה נחתה בנטפליקס לא מזמן, ואליה אפשר לצרף שני במאי אקשן ותיקים יותר.

טיילר רייק: חילוץ

את חודש מאי בחרה חברת נטפליקס לפתוח בהצהרה שוברת שיאים. על פי קצב הצפייה הנוכחי, בחברה מעריכים ש–90 מיליון בתי אב יראו בחודש הראשון להקרנתו בשירות הסטרימינג את "טיילר רייק: חילוץ", או פשוט "חילוץ" במקור. לא מפתיע בהתחשב בנוכחותו של כריס המסוורת' בתפקיד הראשי, ושל האחים רוסו מתהילת "הנוקמים" מאחורי הקלעים. ג'ו רוסו חתום על התסריט, שמבוסס על רומן גרפי שכתב יחד עם אחיו אנטוני ועם אנדי פארקס, ושני הרוסואים גם הפיקו. הבמאי הוא סם הרגרייב, איש הפעלולים של סרטי מארוול. העלילה הפשוטה במתכוון, על שכיר חרב שנדרש לחלץ בן חטוף של מאפיונר אי שם בבנגלדש, נבנתה במיוחד כקנבס לסצינות אקשן. אולם, מתגלה כי "חילוץ" הוא מסוג הסרטים שהיה מביש למכור אפילו בבסטה בתחנה המרכזית.

הכל מקרטע וכמעט שום דבר לא עובד, ומה שכן עובד הוא קלישאה מהסוג הנחות והעייף ביותר. פרישת האקשן על פני זמן המסך הכולל תמוהה, עם עדיפות לסצינות פעולה ארוכות ומרווחי זמן מפוהקים. השיא מגיע כבר אחרי כ–35 דקות, בסצינת אקשן מורכבת שנמשכת כתריסר דקות רצופות (אשליה שהושגה בעזרת עריכת מחשב). הסצינה עצמה היא מעין לקט של רגעי אקשן אייקוניים אחרים: המיטב מסרטי "ג'ון וויק", קורטוב של "זהות אבודה" וקמצוץ "הפשיטה 2". גם אם אין בה ייחוד, יש לה תוקף והביצוע מרשים מספיק כדי לצפות לפחות בה.

נטפליקס

אנה

אי אפשר לדבר על סרט של לוק בסון בלי להזכיר ששמו של הבמאי הצרפתי עלה באחרונה יותר בהקשרים של האשמות על הטרדה ואף תקיפה מינית מאשר בהקשרי קולנוע. תוך כדי הסערות המתעצמות, הוציא הבמאי את סרטו האחרון לעת עתה, "אנה". מדובר אמנם בהעתק של העתק, במקרה זה של "לוסי" ולפניו "ניקיטה" שבסון עצמו ביים, כך שהגונב מגנב פטור כאן ביתר שאת.

סשה לוס ("ולריאן ועיר אלף הכוכבים") מגלמת את הגיבורה ששמה כשם הסרט, דוגמנית שמתגלה כמתנקשת קטלנית. לצידה אפשר למצוא על המסך את הלן מירן, לוק אוונס וקיליאן מרפי. הכל נעשה מטופש מאוד מהר מאוד, אבל האקשן לא רע ונהיה אפילו מצוין בסצינה שהיא מנה אחת מרוכזת של חיסולים בעזרת כל מה שבא ליד, במסעדה שהופכת לשדה קטל.

יס וי־או־די, הוט וי־או־די, סלקום טי־וי

אינדיאנה ג'ונס וממלכת גולגולת הבדולח

"אינדיאנה ג'ונס 5" טרם יצא וההפקה שלו הולכת ומסתבכת, עד כדי כך שסטיבן ספילברג נטש את כס הבימוי באמצע. לא ברור מתי ובאיזה צורה יגיח שוב הריסון פורד בתור הארכיאולוג הפעלתן אינדיאנה ג'ונס, אבל מה שבטוח הוא שהחיבה לטרילוגיה המקורית גדלה כשם שההתעלמות מהסרט הרביעי רווחת. "ממלכת גולגולת הבדולח" הרביעי הוא אכן החלש שבסרטי הסדרה, עם כמה רגעים לא פשוטים לצפייה ופחות קסם מקודמיו. אבל יש בו גם רגעים בהם ספילברג מזכיר שהוא מגדולי במאי האקשן בהיסטוריה של הקולנוע. במיוחד ב–10 דקות של מרדף ממונע באמצע הג'ונגל, עם יריות, אגרופים ואפילו קרב סיוף. 

הכל בתנועה בלתי פוסקת, רמת סיכון שרק מאמירה, חפצים יקרי ערך שמחליפים ידיים, וכל הדמויות החשובות בסרט שמחליפות בכל כמה שניות לא רק רכבים אלא גם עמדות יתרון ונחיתות. וכן, זה נהיה מופרך יותר ויותר, עד לרגע בו שאיה להבף הופך לטרזן מלך הקופים. תזכורת לכך שהסרט הזה קודם כל מטופש מאוד ומנסה לכייף, לעתים בהצלחה ולרוב במבוכה.

יס וי־או־די

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ