16 מיליון שקל יועברו לחידוש צילומי הסרטים. מתעכבת פתיחת בתי הקולנוע

הסכום, שיעבירו משרד התרבות ומפעל הפיס, ישמש למימון העלויות הנוספות בעקבות תקנות משרד הבריאות, ומקווים כי יוציא את הענף מקיפאון. למרות האישור לפתוח את בתי הקולנוע ביום ראשון, לא ברור מתי ייפתחו

נירית אנדרמן
נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
קולנוע "לב" הריק בדיזנגוף סנטר בתל אביב, מאי השנה
קולנוע "לב" הריק בדיזנגוף סנטר בתל אביב, מאי השנהצילום: מוטי מילרוד

אחרי חצי שנה של קיפאון בענף הקולנוע הישראלי, הודיעו אתמול משרד התרבות והספורט ומפעל הפיס כי יעבירו 16 מיליון שקל לענף הקולנוע כדי לאפשר לסרטים ישראליים לחזור ולהצטלם. על פי סיכום שהושג בין הצדדים, ישמש סכום זה למימון העלויות הנוספות שמחייב יישום תקנות משרד הבריאות בסט צילומים. לעומת זאת, מועד פתיחתם של בתי הקולנוע עדיין לא ידוע. למרות האישור הממשלתי לפתוח את אולמות התרבות כבר ביום ראשון הקרוב, ברשתות בתי הקולנוע מבהירים שיוכלו לבחון את כדאיות פתיחת האולמות רק כאשר יוצג להם המתווה הסופי של משרד הבריאות, אך זה עדיין לא פורסם.

מאז תחילת משבר הקולנוע נעצרה שורה של הפקות בקולנוע הישראלי, ומפיקים של סרטים שאמורים היו לצאת לצילומים נאלצו לבטלם. כך, בין היתר, נדחו צילומי הסרטים החדשים של דובר קוסאשווילי ("חתונה מאוחרת"), אופיר ראול גרייצר ("האופה מברלין") ושמי זרחין ("אביבה אהובתי"). לדברי המפיק, יוצר ויו"ר האקדמיה לקולנוע אסף אמיר — שהוביל את הדיונים עם משרד התרבות לצדה של מנכ"ל קרן גשר, זיו נווה — "עדיין צריך לראות שהכסף באמת עובר, אבל עקרונית לכל 30 הסרטים שהיו בהמתנה על מסלול ההמראה יש עכשיו אור ירוק לצאת לדרך".

להערכת משרד התרבות, חידוש ההפקות יאפשר ליותר מעשרת אלפים עובדים בתעשיית הקולנוע לחזור לשוק העבודה.

בתחילה לא ניתן היה לצאת לצילומים מפני שהגבלות משרד הבריאות לא התירו זאת, ומאוחר יותר היה זה הקושי בהשגת ביטוח שיאפשר להפקות לצאת לדרך. כל הפקה קולנועית חייבת להצטייד בביטוח, כדי להבטיח שאם תתרחש תקלה כלשהי שתחייב את עצירת הצילומים או ביטולם, אפשר יהיה לקבל על כך פיצוי כספי במקום לראות את כל תקציב ההפקה יורד לטמיון. בתקופת הקורונה, הסיכון לעצירת הצילומים גדול במיוחד, מכיוון שכל איש צוות חולה עלול להשבית את ההפקה כולה, ועקב כך עלויות הביטוח זינקו בהתאם.

בנוסף, גם מגבלות משרד הבריאות מקפיצות את עלויות ההפקה. נדרשים למשל יותר רכבים להסעות, יותר שולחנות קייטרינג, יותר חדרי איפור, וארגון אחר של הסט — כל זאת כדי למנוע צפיפות על הסט.

"כיו"ר האקדמיה לקולנוע", אומר אמיר, "הבנתי שאם הקיפאון ימשיך, אנחנו עלולים להיקלע למצב בעייתי שבו אף סרט לא ייצא במשך תקופה ארוכה, וזה יוביל לכך שבהמשך לא נראה סרטים ישראליים על המסכים לאורך זמן רב". הקושי הכלכלי של הפקות קולנוע שמאפיין כבר שנים את הקולנוע הישראלי, רק הלך והחריף לדבריו בתקופת משבר הקורונה. "חלק מהמשקיעים עזבו, גופי השידור שהם אחד המשקיעים הגדולים של הקולנוע הישראלי זנחו את העניין הזה, ומשקיעים פרטיים ספורדיים שהיו משקיעים פה ושם בקולנוע, קשה להם יותר להשקיע עכשיו. משה אדרי למשל (העומד בראש סינמה סיטי וחברת ההפקות יונייטד קינג, והוא המשקיע הפרטי הגדול ביותר בקולנוע הישראלי, נ"א), כל בתי הקולנוע שלו סגורים כבר חצי שנה, אין הכנסות, וברור שאין טעם להשקיע בסרטים חדשים כאשר אין לך אולם להציג אותם".

לדבריו, הסכום שמשרד התרבות ומפעל הפיס יעבירו לענף יאפשר לכל סרט עלילתי תוספת של 15 אחוז מתקציבו, ואילו לסרטי תעודה ולסרטים קצרים הוא יספק תוספת של 5 אחוזים מתקציבם. על פי הסיכום, אומר אמיר, הסדר זה יהיה בתוקף עד מארס 2021. "כל הכסף יוזרם לסרטים שיוצאים לצילומים דרך הקרנות הרלוונטיות", הוא מוסיף. לדבריו, אלה אך ורק על סרטים שכבר קיבלו את אישור הקרנות וגייסו את כל הכסף הדרוש לצורך הפקתם.

"אנחנו בזמנים לא ברורים, אנשים לוקחים על עצמם סיכונים, אבל עכשיו בזכות ההסכם אני מעריך שנדע להתמודד עם פגיעה ספציפית בסרט אם תתרחש (בגלל הקורונה). בנוסף יש גם הסכמות בין איגוד המפיקים לשח"ם ולאיגודי הטכנאים, שאם יהיה צורך להפסיק צילומים, כולם ייקחו על עצמם חלק מהאחריות ואין ציפייה שיהיה פיצוי מלא לעובדים", הוא מבהיר.

לצורך הדיונים עם הממשלה ועקב חומרת המצב התאחדו כל האיגודים וכל הקרנות בענף והקימו את "פורום הקולנוע הישראלי". "זו פעם ראשונה זה שנים שאנחנו מרגישים שיתוף פעולה עם משרד התרבות וזה מאוד משמח. זה אמור להיות טבעי אבל עברנו תקופה מאוד לא קלה בשנים האחרונות, ואנחנו מרגישים שעם ההרכב הנוכחי של המשרד אפשר לתקן עיוותים שפגעו בקולנוע הישראלי", מציין אמיר.

לאט ובהדרגה

בינתיים, בעלי בתי הקולנוע עדיין לא יודעים מתי יוכלו לפתוח את שעריהם לפני קהל הצופים. משרד התרבות אמנם יצא לפני כשבועיים בהצהרה חגיגית על הסיכום שהושג לפתיחת אולמות התרבות ב–1 בספטמבר, אבל קבינט הקורונה התמהמה ואישר את ההחלטה רק בשבוע שעבר, והבהיר שהאולמות יוכלו להיפתח רק ב–6 בספטמבר. עם זאת, עד כה לא פורסם המתווה שיאפשר את פתיחת האולמות, ולא ברור באילו תנאים ומגבלות אפשר יהיה לפתוח את בתי הקולנוע.

בכירים ברשתות בתי הקולנוע מבהירים שרק כאשר יראו את המתווה המפורט יוכלו להבין אם ומתי כדאי יהיה להם לפתוח את האולמות ולחזור לפעילות. בכל מקרה, הפתיחה לא תהיה מיידית כי מדובר במערכות גדולות — בחלק מהרשתות מועסקים מאות ואלפי עובדים שצריך יהיה להחזיר מחל"ת — ויידרש זמן להתניע אותן.

במדינות רבות ברחבי העולם כבר החלו לפתוח את בתי הקולנוע, גם אם בתפוסה חלקית ותחת מגבלות. ואולם, העובדה שבהוליווד הוציאו עד כה רק כמה סרטים (הסרט היחיד הגדול שיצא עד כה לאולמות הוא "טנט" של כריסטופר נולאן), לצד התפוסה החלקית בלבד שתאושר, והתחזיות שגם לקהל יידרש זמן עד שיחזור, מסמנות שחזרתם של בתי הקולנוע בישראל צפויה להיות אטית והדרגתית.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ