מתה ג'ואן מיקלין סילבר, במאית פורצת דרך שבהוליווד לא העריכו

עם סרטיה המוכרים של סילבר נמנים "אהבה ממבט שלישי" ו"רחוב הסטר", שזכו לשבחים ולהצלחה קופתית. במשך השנים ספגה דחיות רבות ועלבונות מיזוגיניים

אניטה גייטס, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ג'ואן מיקלין סילבר
אניטה גייטס, ניו יורק טיימס

ג'ואן מיקלין סילבר, במאית הקולנוע האמריקאית-יהודייה, שסרטיה הגדירו מחדש את השוק לסרטים עצמאיים ופרצו גבולות לנשים בתעשייה, מתה בשבוע שעבר בגיל 85. בתה מסרה ל"ניו יורק טיימס" כי סילבר סבלה מדמנציה, ומתה בביתה במנהטן.

היא נולדה באומהה, נברסקה, ב-1935, ועברה בגיל 32 לניו יורק שם פעלה כקולנוענית. הוריה הם שני מהגרים רוסים-יהודים, ואביה היה רב.

סילבר כתבה וביימה את סרטה הראשון, "רחוב הסטר" ב-1975. זהו סיפור על זוג מהגרים יהודים צעיר מרוסיה, שהגיע למנהטן בסוף המאה ה-19. היתה זו הפקה דלת תקציב, שצילומיה ארכו 34 ימים ונהפכה לפרויקט משפחתי.

האולפנים בהוליווד דחו את סילבר על הסף, בטענה כי סרטה – שצולם בשחור-לבן והדמויות בו דיברו יידיש – מציג זווית היסטורית צרה מדי. "איש לא רצה להפיץ אותו", אמרה סילבר בראיון לגילדת הבמאים האמריקאים ב-2005. "ההצעה היחידה שקיבלתי היתה להקרין אותו בבתי כנסת".

בעלה של סילבר, רפאל, סוכן נדל"ן, החליט לסייע בהפקת הסרט, במימונו ולבסוף גם בהפצתו ובמכירתו לשווקים בינלאומיים. "רחוב הסטר" לבסוף הוקרן בבית קולנוע במנהטן ובמספר אולמות נוספים בארצות הברית. הוא הכניס כחמישה מיליון דולר בקופות – פי 14 מתקציב הפקתו. ריצ'רד אדר, מבקר "ניו יורק טיימס", הגדירו כ"יצירה מאוזנת היטב בין ריאליזם לאגדה".

"רחוב הסטר" בנה את שמה של סילבר, אך גם בפעם הבאה שביקשה להציג על המסך דמויות יהודיות ואת התרבות היהודית, היא נתקלה בקשיים דומים. "אהבה ממבט שלישי" (Crossing Delancey) מ-1988 היה קומדיה רומנטית שבמרכזה מוכרת ספרים ניו-יורקית, בגילומה של איימי אירווינג. האולפנים תייגו את הסרט כ"אתני מדי". רפאל סילבר מסר בשעתו ל"טיימס" כי זוהי לשון נקייה שבה נוקטים מנהלי אולפני כנגד "תוכן יהודי שהם אינם סומכים עליו".

למרבה המזל, בעל של אירווינג באותו הזמן היה הבמאי סטיבן ספילברג, אשר הציע לסילבר לשלחו את התסריט לשכן שלו – מפיק בכיר באולפני האחים וורנר. ההפקה יצאה לדרך, ובסופו של דבר גרף הסרט 116 מיליון דולר ברחבי העולם.

"קיבלתי תגובות כל כך בוטות בראשית דרכי המקצועית", אמרה בראיון ב-1979 ל-American Film Institute. היא ציטטה שם תגובה אחת, בלתי נשכחת: "סרטי קולנוע יקרים מאוד להפקה ולהפצה, ונשים במאיות הן צרה אחת שאנחנו לא רוצים להתעסק בה".

סילבר ביימה בסך הכל שבעה סרטי קולנוע, ובהם "בין השורות" מ-1977 ו"אהבה חורפית" מ-1979. היא גם ביימה כחצי תריסר סרטי טלוויזיה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ