פסטיבל קאן 2014

ניקול קידמן לא משכנעת בתפקיד גרייס קלי

הסרט "גרייס ממונקו" בגילומה של קידמן יפתח הערב את פסטיבל קאן. קלי היתה אחת מאותן כוכבות שבנוכחותן על הבד היה משהו חד פעמי. לקידמן חסרה הנוכחות הזו

אורי קליין
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי קליין

כיצד גרייס קלי, שנישאה ב-1956 לנסיך רנייה ממונקו ופרשה מהבד, התנתקה מזהותה ככוכבת קולנוע וקיבלה על עצמה את תפקיד הנסיכה של מונקו, ואף הצילה את הנסיכות בעת סכנה לה, כאשר צרפת של שארל דה גול איימה לפלוש אליה ולספח אותה לעצמה – זאת מתאר סרטו של הבמאי הצרפתי אוליבייה דאהאן "גרייס ממונקו", שייפתח הערב את פסטיבל קאן ה-67.

במסיבת העיתונאים שהתקיימה אחרי ההקרנה לעיתונאים של הסרט, שבסופה לא נשמעו מחיאות כפיים ואף כמה שריקות בוז, נכחו, בין השאר, במאי הסרט ושני כוכביו, ניקול קידמן המגלמת את גרייס קלי וטים רות, המגלם את הנסיך רנייה. סרטו של דאהאן מציג את נישואיהם של קלי ורנייה כנישואים של אהבה. במסיבה נשאלה קידמן, שפניה נדמים כמסכה של בובה יפיפייה, אם היא הייתה שוקלת לוותר על אמנותה למען אהבה. "כן", ענתה קידמן ללא היסוס, "אך למזלי מעולם לא נדרשתי לעשות את הבחירה הזאת. וגם, אני לא התחתנתי עם נסיך", היא הוסיפה, ואז תפסה את עצמה בקלקלתה, "אבל אני כן נשואה לנסיך. נסיך של מוזיקת קאנטרי!", העירה בחן בהתייחסה לבעלה, הזמר קית אורבן. טים רות בא לעזרתה ואמר: "כן, קית הוא באמת נסיך".

ניקול קידמן בתפקיד גרייס קלי

ברגע חושפני נוסף, בהתייחסותה לחייה של גרייס קלי, ולעובדה שקלי פרשה מהבד בשיא כוכבותה, אחרי שכבר זכתה באוסקר ועבדה עם אלפרד היצ'קוק שלוש פעמים, אמרה קידמן שרגעי השיא בקריירה שלה לוו לעיתים קרובות ברגעי שפל בחייה הפרטיים (היא התכוונה ודאי לסרטים בהם היא הופיעה לקראת סוף נישואיה לבעלה הקודם, טום קרוז). אם זה נכון, ואם היא אמנם נשואה לנסיך, צריך לקוות שסרטה החדש לא יהווה שיא בקריירה שלה. אך קרוב לוודאי שזה לא יקרה.

סרטים המציגים את דמותן של איקונות ידועות הם תמיד בעייתיים. דאהאן אמנם מקדים לסרט הערה שהוא מציג פיקציה המבוססת על אירועים שקרו במציאות, וזה תמיד תרוץ יעיל, אך בכול זאת, בניסיון להציג בפנינו את גרייס קלי בדמותה של ניקול קידמן אינו עובד. דמותן של שתי הכוכבות כה חקוקות בתודעתנו וזיכרוננו, שאין סיכוי שהשתיים יתמזגו. היו כבר הרבה שחקניות בלונדיניות יפות, שכאשר הן צעדו על השטיח האדום, הפרשנים אמרו שהן מזכירות להם את גרייס קלי, אבל זו הייתה אמירה סתמית. קלי הייתה אחת מאותן כוכבות, כמו מרילין מונרו, אודרי הפבורן או בריז'יט ברדו, שבנוכחותן על הבד היה משהו חד פעמי, משהו שלא ניתן להסביר אותו במלים, פשוט לא ניתן היה להתיק מהן את העיניים. את האיכות הזאת, קידמן לא מצליחה לשדר (ואני אומר זאת למרות שלכאורה קידמן אינה נדרשת לשדר זאת. הסרט מתרחש בתחילת שנות ה-60, כאשר קלי כבר לא הופיעה בסרט מזה כמה שנים). לא לחינם אמר הבמאי דוד פרלוב בראיון שהתפרסם בכתב העת "קשת" ב-1968, שאחד הרגעים הקולנועיים המפעימים שהוא מכיר הוא זה שבו קלי נראית לראשונה בסרטו שלהיצ'קוק "חלון אחורי", כשהיא מגיחה מהצללים בחדרו של גיבור הסרט, לבושה בשמלת ערב שחורה־לבנה.

כאשר קלי נישאה לרנייה, וכול העולם נסער ועקב נלהב אחר טקס נישואיהם המפואר, תואר סיפורם כאגדה מודרנית: כוכבת הקולנוע הזוהרת, בת למשפחה אמריקאית אריסטוקרטית, נישאה לנסיך! בסרטו מנסה דאהאן לטוות על בסיס סיפורה של קלי מצבור של אגדות מסוגים שונים, מהאגדה האומללה בתחילת הסרט – הנסיכה בודדה ואומללה ומתגעגעת להוליווד; הסרט מתחיל בכך שקלי שוקלת לחזור לבד בסרטו של היצ'קוק, "מארני", ובעלה אף תומך ברצונה, אך לבסוף נסוגה מההצעה – ומתגלגל להיות אגדה שסופה טוב (הסרט מתעלם מכך שהסוף הטוב הסתיים במוות מוקדם בתאונת דרכים שהתרחשה בדרכים העקלקלות בהן צילם היצ'קוק את סרטם המשותף האחרון, "לתפוס גנב", שבמהלך צילומיו פגשה קלי את רנייה), וכל זאת בשם אהבתה של קלי לבעלה, ילדיה (שניים כשהסרט מתרחש) והכרתה בתפקיד שהיא יכולה למלא לטובת הנסיכות הזעירה בה היא בחרה לחיות; אך הטיפול של דאהאן ביעדים אלה הוא שטחי, הסרט גדוש בסצנות צפויות ואף סכמאטיות והדיאלוגים רצופים בקלישאות.

לאור אופן תיאורו את חייה ונישואיה של קלי, תמוהה העובדה שמשפחתה מביעה התנגדות עזה לסרט, שנובעת כנראה מהיבטיו המומצאים ומהעובדה שהוא מתאר שלל אינטריגות בוגדניות בארמונה של המשפחה לבית גרימלדי, בהן מעורבים גם קרוביו של רנייה, שהתנגדו לחדירתה של זרה, ועוד כוכבת קולנוע אמריקאית, לעולמם. במסיבת העיתונאים נשאלה קידמן לתגובתה להתנגדות זו, והיא אמרה שזה מעציב אותה, אך היא גם מבינה את בני משפחתה של קלי שהסרט מהווה חדירה לפרטיותם. "עשינו את הסרט מתוך אהבה עצומה לגרייס קלי והערכה עצומה לה", היא אמרה. היתה זו תשובה דיפלומטית למופת, שהיא ללא ספק התכוננה לה.

ניקול קידמן בתפקיד גרייס קלי

אין זה מפתיע שקברניטי הפסטיבל בחרו בסרט כה חיוור כסרט הפתיחה של פסטיבל הקולנוע היוקרתי ביותר בעולם. ביים אותו במאי צרפתי מוערך, הוא עוסק באחת מכוכבות הקולנוע הנודעות ביותר בכול הזמנים, למרות שהיא כיכבה במספר מועט של סרטים בלבד, ומופיעה בו כוכבת עכשווית, שחביבה על הפסטיבל ורבים מסרטיה הקודמים נחשפו בו לראשונה. 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ