אורי קליין
קאן
מתוך הסרט "בנו של סול"
אורי קליין
קאן

"בנו של סול", סרט הביכורים של הבמאי ההונגרי לאסלו נמש, זכה אתמול (שבת) בפרס פיפרסקי מטעם הפדרציה הבינלאומית של מבקרי הקולנוע, בפסטיבל קאן. עלילת הסרט מתרחשת בזמן השואה ומציגה את סיפורו של אחד מאנשי ה"זונדרקומנדו", תסריטו פותח בחממה הבינלאומית השנייה שקיים בית הספר סם שפיגל, בירושלים. כמו כן, זהו סרט הביכורים היחיד שמתחרה השנה על פרס דקל הזהב, ומתחרה גם על פרס מצלמת הזהב, המוענק מדי שנה בקאן לסרט ראשון.

נמש שימש בעבר כעוזר הבמאי של הבמאי ההונגרי הגדול בלה טאר. סרטו רציני ואפילו נועז יחסית למרבית הסרטים העלילתיים העוסקים בזיכרון השואה. התעוזה נובעת, בין השאר, בהחלטתו לבסס את העלילה על זיכרונותיהם של אנשי ה"זונדרקומנדו" — עצירים במחנות ההשמדה שפעלו תחת מרותם של הגרמנים וה"קאפו", ותפקידם היה ללוות את היהודים מירידתם מהרכבות היישר אל תאי הגזים, ובתום התהליך לשרוף את גופותיהם ולנקות את התאים למשלוח הבא. כעבור תקופה מסוימת שבה הם מבצעים את תפקידם הם עצמם נשלחים לתאי הגזים, ומוחלפים בעצירים חדשים.

מימין: השחקן טוד צ'רמונט, התסריטאית קלרה רויר, הבמאי לאסלו נמש והשחקן גזה רוריג בקאןצילום: רויטרס

>>>לביקורת המלאה של אורי קליין על "בנו של סול"

no context, index is4

אין סרט העוסק בזיכרון השואה שהוא חף מבעיות, וכזה הוא גם "הבן של סול". בעיותיו כרוכות גם בבחירתו לעסוק בהיבט זה של זיכרון השואה, וגם בסגנונו, שהוא מרשים ורב עוצמה, אך נוטה לאסתטיזציה — השפעתו של בלה טאר ניכרת בשוטים הארוכים המרכיבים את הסרט. דיון מעמיק יותר בסרט יידרש כשהוא יצא לאקרנים בישראל, אך עצם העובדה שהוא סרט שעוסק בזיכרון השואה וראוי לדיון מעמיק כבר דוברת לשבחו של הסרט.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ