קאן נגד נטפליקס: סרטים שלא יוצגו בבתי קולנוע בצרפת, לא יתמודדו בתחרות

בפסטיבל הקולנוע שייפתח השבוע משתתפים שלושה סרטים שמימנו נטפליקס ואמאזון. הנהלת קאן: "שמחים לקבל גוף חדש שמשקיע בקולנוע, אבל רוצים להביע את תמיכתנו בשיטה המסורתית להפצת סרטים"

נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ההכנות לפתיחת הפסטיבל בקאן, היום
ההכנות לפתיחת הפסטיבל בקאן, היוםצילום: STEPHANE MAHE/רויטרס
נירית אנדרמן

פסטיבל קאן, החוגג השנה 70 שנה להיווסדו, יוצא לקרב נגד אחת המגמות הבולטות בזירה הקולנועית של השנים האחרונות ומכריז מלחמה נגד נטפליקס, ענקית הסטרימינג שנהפכה באחרונה לשחקנית חדשה, מרכזית ובולטת בעולם הקולנוע. פסטיבל הקולנוע הצרפתי היוקרתי, שייפתח מחרתיים (רביעי), הטיל בשבוע שעבר פצצה כאשר הודיע כי החל מהשנה הבאה לא יאפשר לסרטים שלא יופצו מסחרית בבתי הקולנוע בצרפת להתמודד בתחרות הרשמית שלו.

ההודעה של מנהלי פסטיבל קאן מגיעה דווקא בשנה שבה נדמה היה כי הפסטיבל מתחיל סוף סוף ליישר קו עם ההתפתחויות והחידושים בתחום ההפקה וההפצה, ומתאים עצמו לעידן הקולנועי העכשווי. עם פרסום שמותיהם של הסרטים שיתמודדו השנה בתחרות הרשמית של קאן, התברר כי בין המתמודדים לא פחות משלושה סרטים שמימנו ענקיות הסטרימינג נטפליקס ואמאזון: סרטו החדש של נואה באומבך "The Meyerowitz Stories" בכיכובם של אדם סנדלר ודסטין הופמן, וסרטו של הבמאי הדרום קוריאני בונג ג'ון הו "Okja", מומנו שניהם על ידי נטפליקס, ואילו "Wonderstruck" של טוד היינס מומן על ידי אמאזון.

בנוסף, המהדורה ה–70 של הפסטיבל הצרפתי גם החליטה לסטות מעט הצידה מהקו הקולנועי הקלאסי שלה, ליישר סוף סוף קו עם פסטיבלי קולנוע רבים אחרים בעולם, ולהכיר במצוינות גם בתחום העשייה הטלוויזיונית. בעקבות זאת היא החליטה השנה לראשונה לחרוג ממדיניות ה"בלי סדרות טלוויזיה" שלה, ולהעניק בפסטיבל חשיפה לשתי סדרות טלוויזיה חדשות, מדוברות ומסקרנות: "טווין פיקס" של דייוויד לינץ' ששני פרקים ראשונים מתוכה יוקרנו בבכורה בקאן, ו"Top of the Lake: China Girl", עונה שנייה לסדרה המוערכת שיצרו ג'יין קמפיון ווג'רארד לי ב–2013, בכיכובן של אליזבת מוס וניקול קידמן.

ואולם ביום רביעי שעבר הוכיחה הנהלת הפסטיבל שעל כל צעד כזה קדימה, אפשר מאוחר יותר להתחרט ולקחת שני צעדים לאחור. בהודעה שפרסמה באותו יום היא הבהירה כי בכוונתה לשנות את תקנון הפסטיבל כך שהחל מהשנה הבאה, סרטים שיופצו ישירות בסטרימינג ולא יוצגו קודם לכן בבתי קולנוע בצרפת, לא יורשו להתמודד בתחרות הרשמית של הפסטיבל. זהו אקדח טעון שמכוון למעשה לעבר רקתה של נטפליקס, המחזיקה במדיניות של "סטרימינג פירסט", כלומר מעדיפה בדרך כלל להפיץ את סרטיה בראש ובראשונה בסטרימינג, ולא בבתי הקולנוע, כנהוג.

מתוך סרטו החדש של סרטו החדש של נואה באומבך "The Meyerowitz Stories"
מתוך סרטו החדש של סרטו החדש של נואה באומבך "The Meyerowitz Stories", שהופק במימון נטפליקס

בהודעה של הנהלת הפסטיבל הצרפתי צוין כי היא מצאה לנכון להזים שמועות שנפוצו, ולפיהן בכוונתה להוציא את סרטיהם של באומבך וג'ון הו מן התחרות הרשמית, מפני שלא נחתמו עבורם חוזים להפצה קולנועית בצרפת. "פסטיבל קאן ביקש מנטפליקס ששני הסרטים הללו יוצגו בבתי קולנוע בצרפת, ולא יגיעו רק למנויי הסטרימינג שלה, אך לשווא", נכתב בהודעה. "הפסטיבל שמח לקבל לשורותיו גוף חדש שהחליט להשקיע בקולנוע, אבל רוצה להביע מחדש את תמיכתו בשיטה המסורתית להפצת סרטים בצרפת ובעולם".

עוד צוין, כי הפסטיבל החליט להתאים את חוקיו "למצב שעד כה לא הבחנו בו: כל סרט שירצה להתמודד בתחרות בקאן, יהיה על יוצריו להתחייב כי הוא יוצג בבתי קולנוע בצרפת. כלל זה יהיה בתוקף החל במהדורת 2018 של פסטיבל הסרטים הבינלאומי בקאן, ואילך".בוויכוח הסוער המתנהל בשנים האחרונות על עתידו של הקולנוע ושיטות ההפצה המשתנות של עידן הסטרימינג, בחרו מנהלי הפסטיבל הוותיק לאמץ את הקו השמרני. הם החליטו לשמור על נאמנות לשיטות הפעולה של העולם הישן, להתעקש על נחיצותו של "חלון" קולנועי לכל סרט, ולדחות מעליהם את שיטות ההפצה החדשות של שירותי הסטרימינג, שלא פעם בוחרים להזרים את התוכן לסלון של הצופים מיד לאחר יציאתו. הסולידריות שמפגינים מנהלי הפסטיבל עם בתי הקולנוע נועדה לחזק את מעמדם ההולך ומתערער של האחרונים, אבל עלולה בסופו של דבר להזיק לפסטיבל עצמו. אם נטפליקס תתעקש להישאר נאמנה למדיניות הסטרימינג פירסט שלה, ואם היא תמשיך לבסס את מעמדה כשחקנית חשובה בשוק הקולנוע העכשווי, הרי שהיעדרותה מהתחרות של הפסטיבל הצרפתי הוותיק עלולה לפגום ברלוונטיות שלו וביכולתו לספק במה ליצירות קולנועיות חדשות וחשובות.

מנהל פסטיבל קאן, תיירי פרמו, אמר בראיון ל"וראייטי" בסוף השבוע כי אחד מראשי נטפליקס, טד סראנדוס, ציין בעבר כי אין בכוונת החברה לטרוח בעניין "'בתי הקולנוע הפריזאיים הישנים האלה'. אבל לנו בקאן אכפת מאוד מבתי הקולנוע הפריזאיים הישנים האלה. בתי הקולנוע הם חולייה חיונית, ולנו יש קשר חם עם בתי הקולנוע הללו. אני הצלתי שלושה בתי קולנוע שהציגו קולנוע איכות בליון, ותמכתי בקוונטין טרנטינו כשהציל את New Beverly Cinema ובנני מורטי (שהציל) את הקולנוע שלו ברומא".

עולם הקולנוע הוא כמו קהילה אחת גדולה, ובקהילה כזאת לכל אחד יש זכות קיום, הוסיף פרמו. נטפליקס ואמאזון יכולות היו לדבריו להחליט שלפסטיבלי קולנוע אין כל חשיבות עבורן, אבל במקום זאת, הן הכירו בערך של הפסטיבלים הללו ושל החשיפה שהם מעניקים לסרטים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ