הפתעה בקאן: דקל הזהב הוענק לסרט שוודי; פרס הבימוי ניתן לסופיה קופולה

חואקין פיניקס ודיאן קרוגר זכו בפרסי המשחק. הסרט הצרפתי "120 פעימות לדקה", שזכה לשבחים רבים, הסתפק בפרס השני בחשיבותו, הגרנד פרי

נירית אנדרמן
שליחת "הארץ" בקאן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
רובן אוסטלונד, הערב בטקס
הבמאי השוודי רובן אוסטלונד (במרכז) עם השחקנית ז'ולייט בינוש ויו"ר חבר השופטים, פדרו אלמודוברצילום: ALBERTO PIZZOLI/אי־אף־פי
נירית אנדרמן
שליחת "הארץ" בקאן

צוות השופטים של פסטיבל קאן הפתיע הערב (ראשון) כאשר בחר להעניק את הפרס היוקרתי ביותר בפסטיבל, דקל הזהב, לסרט השוודי "The Square" בבימויו של רובן אוסטלונד.

ההחלטה היתה מפתיעה מפני שבימים האחרונים רווחו בקאן ההערכות כי את הפרס הזה יקטוף דווקא הסרט הצרפתי "120 פעימות לדקה" של רובין קמפיו, העוסק במאבק להגברת המודעות לאיידס בצרפת של שנות ה–90. הסרט אמנם זכה לאהדה גורפת בקרב באי הפסטיבל אבל בסופו של דבר נאלץ להסתפק בפרס השני בחשיבותו בתחרות הרשמית, הפרס הגדול (הגרנד פרי).

אלמנט מפתיע נוסף בטקס היה הנוכחות הנשית הבולטת יחסית בקרב מקבלי הפרסים, מה שעומד כמובן בניגוד למדיניות הלא רשמית ארוכת השנים של הפסטיבל הצרפתי שלפיה מספר זעום בלבד של יוצרות נשים מוזמנות להציג את סרטיהן בתחרות הרשמית שלו.

השנה היו שלושה סרטים של במאיות במסגרת הזאת, והשופטים בחרו לכבד בפרסים שתיים מהן: סופיה קופולה, שזו הפעם השנייה שהיא מציגה בתחרות הרשמית בפסטיבל (הפעם הקודמת היתה ב–2006 עם סרטה "מארי אנטואנט"), שלא נכחה בטקס וקיבלה את פרס הבימוי על סרטה "The Beguiled"; ואילו לין רמזי הסקוטית, שהקרינה בפסטיבל את סרטה "You Were Never Really Here", חלקה את הפרס לתסריט המצטיין עם היווני יורגוס לנתימוס (על סרטו "The Killing of a Sacred Deer"). קופולה היא האשה השנייה אי פעם שזוכה בפרס הבימוי בפסטיבל; קדמה לה יוליה סולנצבה הרוסייה, שקיבלה את הפרס ב–1961.

דיאן קרוגר
דיאן קרוגר. נבחרה לשחקנית הטובה ביותר צילום: ALBERTO PIZZOLI/אי־אף־פי

שופטי התחרות גם בחרו להעניק פרס נוסף, מיוחד, לשחקנית ההוליוודית ניקול קידמן, שהוכתרה השנה באופן לא רשמי למלכה של הפסטיבל, לאחר שכיכבה בלא פחות מארבעה פרויקטים שהוצגו בו: שני סרטי תחרות (אלה של קופולה ולנתימוס), סרטו החדש של ג'ון קמרון מיטשל, "How to Talk to Girls at Parties", שהוקרן מחוץ לתחרות; והעונה החדשה של סדרת הטלוויזיה של ג'יין קמפיון, "קצה האגם", שהוצגה אף היא בבכורה בקאן.

בפרסי המשחק לא נרשמו הפתעות מסעירות: את פרס השחקנית הטובה ביותר העניקו שופטי התחרות לדיאן קרוגר הגרמנייה, המככבת בסרטו החדש של פאטי אקין, "In the Fade", בתפקיד אשה שבעלה ובנה נהרגים בפיגוע על רקע גזעני ויוצאת למסע נקמה בעקבות הטרוריסטים שחירבו את חייה; ואילו פרס השחקן הטוב ביותר ניתן לחואקין פיניקס, כוכב סרטה החדש של רמזי. הוא מגלם בו חייל לשעבר המתפרנס מעבודתו כרוצח שכיר וקשוח במיוחד ונאלץ להתמודד עם אתגרים רגשיים לא פשוטים כשהוא נשלח למשימה חדשה: להציל נערה צעירה מידיהם של עבריינים שמכריחים אותה לעסוק בזנות.

חואקין פיניקס
חואקין פיניקס. מגלם חייל לשעבר המתפרנס מעבודתו כרוצח שכירצילום: Alastair Grant/אי־פי

פרס חבר השופטים ניתן ל"Loveless", סרטו של הבמאי הרוסי אנדריי זוויאגינצב. הבמאי הספרדי פדרו אלמודובר עמד השנה בראש חבר השופטים של התחרות הרשמית בפסטיבל. לצדו היו חברים בצוות השופטים השחקנים ג'סיקה צ'סטיין, ויל סמית ופאן בינגבינג, הבמאים פאולו סורנטינו, מארן אדה ("טוני ארדמן"), אנייס ז'אווי ופארק צ'אן ווק, וכן המלחין גבריאל יארד.

פרס מצלמת הזהב, המוענק לסרט הביכורים המצטיין שהוצג בפסטיבל, ניתן לסרט הצרפתי "Jeune femme" בבימויה של לנור סראיי. כמה פרסים עצמאיים המוענקים בפסטיבל קאן הוענקו כבר אתמול, ושניים מתוכם שניתנו לסרט "120 פעימות בדקה" חיזקו את ההערכות כי הוא זה שעומד לקטוף את דקל הזהב: פרס המבקרים (פיפרסקי) ופרס הדקל הקווירי. פרס מבט מסוים הוענק לסרט האיראני "LERD" בבימויו של מוחמד רזולוף, ואילו פרס שבוע המבקרים ניתן ל"MAKALA" הצרפתי, סרט הביכורים של עמנואל גראס.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ