פסטיבל קאן

יוצר הלהיט "הפנתר השחור": פעם גם ב־NBA חששו לשבץ שחקנים שחורים

ריאן קוגלר, במאי הסרט על גיבור־העל השחור שהכניס 1.3 מיליארד דולר, סיפר בקאן איך הושפע מהסרטים "הסנדק" ו"טימבוקטו" ומביקורו באפריקה, והסביר למה מבחינתו הנשים בסרט חשובות מהגברים

נירית אנדרמן
קאן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קוגלר עם אשתו, זינזי אוונס, בפסטיבל קאן אתמול
קוגלר עם אשתו, זינזי אוונס, בפסטיבל קאן אתמולצילום: STEPHANE MAHE/רויטרס
נירית אנדרמן
קאן

ריאן קוגלר, אחד השמות החמים ביותר היום בהוליווד, היה שמח לראות ספין־אוף של "הפנתר השחור" שבו הגיבורות המרכזיות יהיו נשים. בשיחה מול קהל שניהל אתמול (חמישי) בפסטיבל קאן הבמאי של שובר הקופות הגדול של מארוול, "הפנתר השחור", הוא הבהיר לקהל כי מבחינתו הנשים בסרט חשובות יותר מהגברים, וכי הן יכולות בקלות להחזיק על כתפיהן סרט משלהן. "זה יכול להיות מיוחד ומדהים, ואני בהחלט הייתי רוצה שיהיה כזה סרט", אמר קוגלר.

בערב שלפני המפגש הזה הוקרן "הפנתר השחור", תחת כיפת השמים, על חוף הים בעיר הקיט הצרפתית. מאות אנשים ישבו מרותקים מול המסך, וצפו בגיבור־העל שניפץ בחודשים האחרונים הרבה דעות קדומות והוכיח להוליווד לא רק שסרט עם צוות של שחקנים שחורים יכול להפוך להצלחה גלובלית, אלא גם שסרט גיבורי־על שבמרכזו ניצבות דמויות נשיות חזקות יכול להפוך ללהיט ענק. "הפנתר השחור" יצא לבתי הקולנוע בפברואר, הכניס יותר מ–1.3 מיליארד דולר ברחבי העולם, וכבש את המקום התשיעי ברשימת הסרטים המכניסים ביותר אי פעם.

כל זה גרם לכך שאתמול, שעה לפני המפגש עם קוגלר, מאות אנשים כבר המתינו מחוץ לאולם. הם ידעו שמספר המקומות מוגבל, שהביקוש יהיה גדול, והקדימו כדי לכבוש לעצמם מקום בראש התור. כמו תמיד בקאן, סדר הכניסה לאולם נקבע על פי "המעמדות" השונים של הממתינים. ראשית נכנסו בעלי הכרטיסים, אחריהם בעלי התגים היוקרתיים יותר, ורק לבסוף בעלי התגים הפחות נחשבים. רבים שביקשו להקשיב לקוגלר נאלצו בסופו של דבר לוותר על הרעיון, כשהתברר שהאולם כבר מלא.

קוגלר זכה לקבלת פנים שלא היתה מביישת כוכב רוק. הקהל נעמד על רגליו, מחא כפיים בהתלהבות, וכשמישהו שאג בשלב מסוים "וקאנדה לנצח!", הבמאי שילב את ידיו על חזהו כמו גיבורי סרטו, וזכה לתשואות. כשמבקר הקולנוע אלביס מיטצ'ל, ששוחח איתו על הבמה, שאל אותו מדוע בחר להזמין למפגש הזה כ–60 סטודנטים לקולנוע, רבים מהם שחורים וחלקם אפריקאים, קוגלר הסביר: "לפעמים זה יכול להיות מאתגר לנהל שיחה כזאת מבלי שאתה רואה בקהל פרצופים שדומים לשלך".

הוא עמד כאמור על חשיבותן של הנשים בסרט, וסיפר שהחלק שהוא הכי אוהב בסרט הוא זה שבו טצ'אלה, הגיבור, נופל מהצוק והנשים הן אלה שמגיעות להציל אותו. "בחלק הזה של הסרט אתה מרגיש שאתה צופה במשהו חדש ורענן, ולכן הוא היה מלהיב מבחינתי", אמר קוגלר והחמיא לשחקניות לופיטה ניונגו, דמאי גורירה ולטישיה רייט. הן יכולות בקלות להחזיק על כתפיהן סרט ספין־אוף של "הפנתר השחור", ובגרסת הקומיקס של הסיפור הדבר הזה כבר נעשה, אמר.

"וקאנדה מייצגת את מה שיכולנו להיות, מעין עולם אוטופי, שבו כולם מממשים את הפוטנציאל שלהם ולכן אין בו בעצם אנשים הנתונים תחת דיכוי. אז חשבתי לעצמי שזה יהיה רעיון נהדר שבסרט קומיקס יהיו כמה נשים בגילים שונים, שכל אחת מהן תעשה משהו שונה. בדרך כלל בסרטים כאלה רואים אשה אחת, לא יותר, ולכן לעשות את זה אחרת בהחלט היה מרגש", אמר קוגלר.

הוא גם דיבר על סרטים אחרים שהשפיעו עליו בעבודה על הסרט. כשהאנשים של מארוול דיברו איתו על הסרט בפעם הראשונה, הם אמרו לו שהם רוצים שהוא יהיה מעין ג'יימס בונד, והוא התלהב כי הוא מחבב את דמותו של הסוכן החשאי 007. וברגע שהבין שהסרט יספר על גבר שחי במדינה מסתורית ולאחר מות אביו נדרש להחליף אותו כמנהיג, החליט לשאוב השראה מ"הסנדק" של פרנסיס פורד קופולה. "זה אחד הסרטים הכי הגדולים שנעשו אי פעם על הנושא הזה. והבנתי שהדרך הטובה ביותר בשבילי לראות את 'פנתר שחור' תהיה להתייחס אליו כמו לסרט פשע". טצ'אלה שמקבל על עצמו את ההנהגה היה בעיניו המקבילה של מייקל קורליאונה שהחליט להתייצב בראש משפחת הפשע במקום אביו.

סרט נוסף שצפה בו לדבריו היה "טימבוקטו" של עבדרחמאן סיסקו, שהצליח להעניק לו מושג על האופן שבו נראית ומרגישה עיר אפריקאית עכשווית. ובנוסף, לפני שהחל לצלם את הסרט, נסע בעצמו לביקור באפריקה, לראשונה בחייו. "ניסיתי להעביר בסרט את התחושה שהיתה לי כשביקרתי שם, את ההתרגשות של מקום שנחלץ לא מזמן מן הקולניאליזציה".

ריאן קוגלר. מקום תשיעי ברשימת הסרטים הכי מכניסים אי פעם
ריאן קוגלר. מקום תשיעי ברשימת הסרטים הכי מכניסים אי פעםצילום: LOIC VENANCE/אי־אף־פי

הוא סיפר שמסעו ביבשת החל בקייפטאון, דרום אפריקה. "גרתי שם באחד מהמלונות האלה שהם 'דיסני אפרובד' (מלון שדיסני שולחת את אנשיה להתגורר בו — נ"א), והרגשתי כאילו אני בסן פרנסיסקו. מי שהרגשתי הכי קרוב אליהם היו דווקא העובדים במלון – אלה שסחבו את המזוודות, עמדו בכניסה למלון, עובדי המטבח. אז איתם בסופו של דבר הסתובבתי. נסעתי איתם לבקר בטאונשיפ, וזו היתה חוויה מדהימה כי נתקלתי שם בריטואלים שלא הכרתי, אבל היו מאוד דומים לאלה שאני מכיר בקהילה השחורה בארצות הברית: הילדים משחקים מחוץ לבית, הנשים בפנים מבשלות ומדברות, והמבוגרים יושבים בחוץ ושותים, מעבירים ביניהם בקבוק של בירה אפריקאית. אצלנו זה בדיוק אותו דבר, רק עם בקבוק של הנסי. וזה שינה את נקודת המבט שלי. הבנתי שכל עוד אני לא מדבר והם לא שומעים את המבטא שלי, הם בטוחים שאני אחד משלהם".

דמותו של טצ'אלה, שאותה מגלם בסרט צ'דוויק בוסמן, היא דמות שמעולם לא נראתה קודם לכן על המסכים, אמר קוגלר. "הוא אדם שחור שהקולניאליזם לא השפיע עליו, לא היה חלק מהחיים שלו, והבנתי שמעולם לא ראיתי דמות כזאת בסרט קולנוע. לא ראיתי מעולם דמות כזאת בהיסטוריה".

כשנשאל על ההנחה שרווחה לאורך שנים בהוליווד ולפיה סרט בכיכובם של שחקנים שחורים לא יזכה להצלחה בינלאומית, הוא חזר אחורה בזמן. "היו זמנים שבהם בעלים של קבוצות בייסבול אמריקאיות אמרו 'אם נשים שחקנים שחורים והיספנים על המגרש, האם אנשים יבואו לצפות במשחקים? והיו גם זמנים שבאן־בי־איי לא היו בכלל שחקנים שחורים". אבל כשהוא היה נער, בשנות ה–90, רוב השחקנים באן־בי־איי כבר היו שחורים. "אז למה בסרטים לא יכולים להיות יותר שחקנים שחורים? אנשים טענו שסרטים כאלה לא יצליחו מחוץ לארצות הברית, אבל אנחנו לא היינו בטוחים שזה נכון. וזה היה נהדר שהשותפים שלנו במארוול ודיסני התרגשו מהרעיון הזה בדיוק כמונו".

את דמותו של "הפנתר השחור" הוא הכיר לראשונה כילד, בקומיקס. ובאחד הרגעים הקשים והמלחיצים בעבודה על הסרט, אשתו שיכנעה אותו לחזור ולבקר בחנות הקומיקס שבה נתקל לראשונה בגיבור־העל הזה. "ברגעים שבהם אתה לחוץ ומרגיש שדברים לא מתקדמים כפי שאתה רוצה, אתה צריך לחזור ולהתחבר לילד שהיית כדי להמשיך ולהתקדם", אמר. "כילד הייתי הולך הרבה לחנות קומיקס שהיתה ליד בית הספר שלי, ומכיוון שלא היה לי כסף, הייתי יושב וקורא את החוברות בחנות. ובשלב מסוים, כשכבר נמאס לי לקרוא חוברות קומיקס רק עם גיבורים לבנים, בן דוד שלי אמר לי שיש את 'הפנתר השחור'. אז ביקשתי ממנו שיראה לי את הקומיקס הזה".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ