נירית אנדרמן
הסרט "קרדיט לרצח". בעקבות מחתרת ניאו-נאצית במוסקבהצילום: יונתן צ'רני
נירית אנדרמן

13 סרטי תעודה חדשים יתמודדו השנה בתחרות הישראלית של פסטיבל "דוקאביב". בין היתר יוקרנו סרטים על נוער הגבעות, על הורות בגיל מאוחר, על חלקים שצונזרו מהספר רב המכר "שיח לוחמים" ועל הורים שמתעקשים לדבר על התאבדות בניהם בצבא למרות הניסיון להשתיקם. הפסטיבל יתקיים בתאריכים 7–16 במאי בסינמטק תל אביב ובאתרים נוספים בעיר, והסרט הזוכה יזכה את יוצריו בפרס בסך 70 אלף שקל. כן תושק השנה מסגרת תחרותית חדשה, שתוקדש לתרבות ואמנות ותציג חמישה סרטים חדשים העוסקים במורשתם התרבותית של נסים אלוני, מתי כספי, דליה רביקוביץ, י"ח ברנר והפייטן דוד בוזגלו.

הסרטים שיתמודדו השנה בתחרות הישראלית הם "17 התחלות על טליה", שבו יוצא יוני בן טובים למסע בעקבות חייה של אמו, השחקנית טליה שפירא, 25 שנה לאחר מותה; "הורות מאוחרת (שם זמני)" של איל טוויזר, הבוחן את הקשיים שעמם מתמודד אב לתאומים, בן יותר מ–70; "סינדרום בנטביץ'", שבו יוצא הבמאי גור בנטביץ' ("הכוכב הכחול") לחקור את השושלת המשפחתית שלו, שבעיני מייסדיה לפחות היתה לפאר הציונות והיהדות הנאורה; "עד קצה הזריחה" שבו נקרא הבמאי סילבן ביגל אייזן להיפרד מאמו על ערש דווי, אך במפתיע היא נשארת בחיים; ו"להציל את דוד יעקב", שבו מגייס סיון סתוי את כל משפחתו כדי לסייע לדודו להיגמל מעישון.

עוד יתמודדו בתחרות הסרט "שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים" של מור לושי, שהוקרן בינואר בפסטיבל סאנדנס וחושף חלקים שנויים במחלוקת שצונזרו מהספר "שיח לוחמים" שפורסם לאחר מלחמת ששת הימים וכלל שיחות עם לוחמים; "סיפור סגור", שבו חוזר הבמאי מיכה ליבנה לקרב סולטן יעקב שבו השתתף ובודק אם הפקיר שם את חבריו; "שליחי האל" של איציק לרנר, המתעד את חברי נוער הגבעות במוקד הקיצוני ביותר בשומרון, חוות גלעד, הרואים בעצמם שליחי האל; ו"על כורחך", שבו עוקב הבמאי אסף בנית אחר זוג הורים המתמודדים עם התאבדות שניים מבניהם בצבא ומסרבים להיכנע לדרישת הקהילה שלהם, בקיבוץ הדתי מעלה גלבוע, לשתוק.

הסרט "סינדרום בנטביץ'". השושלת המשפחתית של הבמאי גור בנטביץ'צילום: ניר מטרסו בשיתוף

בנוסף, יתמודדו "לוינסקי" של קלאודיה לוין המביא את סיפורו של מאהל לוינסקי, שאיפשר לדרי רחוב לחיות כמשפחה מאוחדת; "גרסא דינקותא", שבו מספרת נועה רוט על אמה שעזבה את העולם החרדי ועקרה ממנו את ילדיה כדי להיהפך לסופרת; "קרדיט לרצח", שבו יוצא הבמאי ולאדי (ואדים) אנטונביץ למסע בנבכי המחתרת הניאו־נאצית במוסקבה במטרה לאתר את מי שביצעו רצח כפול שתועד בסרטון שעלה ליוטיוב ב–2007; "שבעה ימים בסנט פטרסבורג" שביים ראובן ברודסקי ובמרכזו אשה הנוסעת לרוסיה כדי להחזיר לארץ את בנה העריק, שאותו לא ראתה 12 שנה.

מחוץ לתחרות יוקרנו שישה סרטי תעודה ישראליים: "חרוט בגופי" של נילי טל, על האשה שנשבתה בקסמיו של גואל רצון, הפכה ליד ימינו ושיכנעה את שלוש בנותיה להיהפך לבנות זוגו; "מרוששות" של ג'ולי שלז המביא את סיפורן של ארבע נשים בנות 50, שהאמינו בהשכלה ועבודה קשה ובכל זאת נפלטו ממעגל העבודה והצטרפו למעגל העוני; "אור בקצה המגף" של יעל קציר על אלפי ניצולי שואה ששוכנו בתום מלחמת העולם השנייה בבתי קיט בדרום איטליה; "סרט ערבית" שביימו איל שגיא ביזאוי ושרה צפרוני, החוזר אל הסרט הערבי ששודר מדי יום שישי בימים שבהם הטלוויזיה בישראל היתה חד־ערוצית; ו"עד החתונה זה יעבור" של הבמאית סיון מור גולדמן, שמגלה גוש סרטני בשד בעת ההכנות לחתונתה עם בן זוגה, רונן.

"17 התחלות על טליה". בעקבות חייה של טליה שפיראצילום: אילן שפירא
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ