דוקאביב 2019: הזקן והים בגרסה ההוליוודית - דוקאביב 2019 - הארץ

דוקאביב 2019: הזקן והים בגרסה ההוליוודית

"תמונת חייו" של יונתן ניר ודני מנקין, על צלם הטבע הישראלי־אמריקאי עמוס נחום, מציע נרטיב מרומם והרואי, על גבול המתקתק

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
עמוס נחום בסרט "תמוות חייו". הצילום לא פחות מיפהפה
עמוס נחום בסרט "תמונת חייו". הצילום לא פחות מיפהפהצילום: סוזן פרידמן
  • שם הסרט: תמונת חייו
  • במאי/ת: יונתן ניר, דני מנקין
  • שנה: 2019
  • ז'אנר: תעודה
  • ארץ: ישראל
  • דירוג: 3 כוכבים

אפשר להבין מדוע הסרט "תמונת חייו" נבחר לפתוח את פסטיבל "דוקאביב". הגיבור, עמוס נחום, הקדיש את חייו לצילום מתחת לים, ושחה עם החיות המאיימות ביותר שיש. קשה שלא להשתאות כשמוקרנים מיטב תצלומיו: פנים אל פנים עם כריש עצום, לווייתנית שמנסה להחיות צאצא גוסס ועוד. כשצלם כל כך מוכשר מחליט בגיל 65 לנדוד לקצה העולם ולסכן את חייו בשביל התמונה האחת, החיה האחת, שחמקה ממנו — זה סיפור גדול מהחיים. עדיין לא הזקן והים, אבל לכל הפחות האיש בגיל העמידה והים.

"תמונת חייו", שישודר בהמשך בהוט 8, נפתח בהכנות של הצלם הישראלי־אמריקאי למסע המפרך אל קנדה הארקטית, אזור ענק וקפוא שבו יושבים קומץ ילידים. שם הוא מקווה ללכוד תצלום ראשון מסוגו של דוב קוטב מתחת למים. הדוב הלבן עם האף השחור אמנם חמוד ופוטוגני, אך כל אדם שנקרה בדרכו הוא ארוחת בוקר פוטנציאלית. אין בו פחד מבני אדם. נחום, כך מתברר, כבר ניסה בעבר וזה כמעט היה סופו. המאמץ מוצג שוב ושוב כגביע הקדוש של אדם רדוף. נחום גדל בבית לא פשוט וחווה טראומה לא פשוטה, שדחפה אותו בגיל צעיר להגר לארה"ב. עין מופלאה, חיבה לים וכמובן אומץ־על־סף־האובדנות, הפכו אותו לאחד מגדולי צלמי הטבע. בטח ובטח מתחת לפני הים.

הבמאים יונתן ניר ודני מנקין ניגשו לסיפורו במידה רבה כמו שניגשים לסרט טבע. הצילום לא פחות מיפהפה, העריכה מוקפדת והנרטיב מאוד פשוט: נחום מחפש אחר דוב קוטב וחושף לנו את האתגרים שעומדים בפני הצוות שמחפש חיה מסוכנת שלא ששה להצטלם. הוא אמנם הגיבור, אך זמן רב חולף עד שקולו בכלל נשמע. הסרט מתקדם כברת דרך בעוד שורת מרואיינים שרק נשמעת ולא נראית מספרת עליו ועל מניעיו. צלמים, במאים, אחיות וחברים גם יחד משמשים מעין תחליף לקריינות נוסח דייוויד אטנבורו; כך נהפך נחום על דרך האנלוגיה לדוב הקוטב שצד במצלמה, ואילו דוב הקוטב יורד לדרגת טרף, שרק מנסה להימלט.

ואולם, הציפייה לרבדים נוספים, מרגע שנחום יתחיל לדבר ולהיפתח, שגויה. לא בגלל נחום, שתובנותיו מעניינות אך מעטות ומשאירות טעם של עוד. אלא הנרטיב שדבק במבנה הסיפורי הפשטני של סרט טבע. העיסוק בעברו המרתק של נחום, שלא ארחיב עליו, ובדרך שבה התבגרותו בישראל שיגרה אותו למקומות מסוכנים בקצוות העולם — לא חודר את פני השטח. אם נחום באמת היה אריה בסוואנה, וקולו של אטנבורו היה זה שמסביר לנו את מניעיו החייתיים, ההסברים היו מספקים. אלא שנחום הוא אדם, ללא ספק מורכב ובעיקר אניגמטי. כך הוא גם נשאר.

בסוף ההקרנה, בין שלל הנאומים, דיברה גם המפיקה ננסי ספילברג בהתרגשות על הסרט, ואמרה בבדיחות כי מדובר בסגירת מעגל משפחתית. היא ציינה כי אחיה הוציא את סרטו "מלתעות" ב–1975 ולכן היא שמחה על ההזדמנות לחולל תיקון. היא אמנם התכוונה לכך שאחיה סיפק יחסי ציבור גרועים מאוד לכרישים, ובאמת גרם לרבים לפחד מהים. ואולם, הקשר בין הסרטים חורג מעבר להלצה. "תמונת חייו" מציע נרטיב מאוד הוליוודי, מרומם והרואי, על גבול המתקתק, שלא יכול להכעיס אף אחד. הזקן והים לכל המשפחה.

זמני הקרנה

בימוי, תסריט ותחקיר: יונתן ניר, דני מנקין. הפקה: יונתן ניר, דני מנקין, ננסי ספילברג, אורי אייזן, מירית אייזן. עריכה: טלי גולדנברג, מרטין סינגר, שלומי שלום. צילום: יונתן ניר, אדם ראביץ'

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ