בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה יהיה הדבר הבא בקולנוע הישראלי

הגר בן אשר, מני יעיש, אבישי סיון ובמאים נוספים הציגו את הפרויקטים הבאים שלהם לפני אנשי קולנוע מרחבי העולם באירוע הפיצפוינט בפסטיבל

8תגובות

דרמה של הבמאית הגר בן אשר ("הנותנת") על צעירה מערד שנהפכת לפורצת, דרמת אקשן של מני יעיש ("המשגיחים") על מאבטח במועדון לילה שמצטרף לשורות המאפיה הישראלית וסרט של אבישי סיון ("המשוטט") על אברך ממאה שערים שמתחיל לגלות את המיניות שלו - אלה רק כמה מהפרויקטים הקולנועיים המסקרנים שהוצגו הבוקר באירוע הפיצ'פוינט, שהתקיים במשכנות שאננים בירושלים כחלק מפסטיבל הקולנוע.

אירוע הפיצ'פוינט, המתקיים זו השנה השמינית בפסטיבל הירושלמי, מאפשר הצצה חטופה אל כמה סרטים נבחרים שעתידים לעמוד בקו החזית של הקולנוע הישראלי בעוד כשנה וחצי-שנתיים. באירוע של השנה 11 צוותים של במאים ומפיקים קיבלו הזדמנות לבוא ולהציג את הפרויקטים הקולנועיים שלהם לפני שורה של אנשי קולנוע מהעולם, במטרה לנסות לגייס לפרויקט משקיעים מחו"ל בנוסף על המשקיעים הישראלים.

מיכל פתאל

ואולם, בסופו של דבר הצטמצמה רשימת הפרויקטים לעשרה בלבד. זאת, לאחר שהבמאים אהרן קשלס ונבות פפושדו, שביימו את "כלבת" ואת "מי מפחד מהזאב הרע", הודיעו למארגני האירוע כי לא יספיקו להכין את הפרזנטציה לסרטם הבא, "היו זמנים בפלסטין". לדברי המארגנים, הסיבה לכך היתה ההתעניינות הרבה שמעורר סרטם "מי מפחד מהזאב הרע" בעולם, בעקבות הקרנת הבכורה המוצלחת שלו בפסטיבל טרייבקה ובפסטיבלים בינלאומיים נוספים.

אבל גם בלי הסרט החדש של קשלס ופפושדו, נותרו בפיצ'פוינט מספיק פרויקטים מסקרנים. הפרזנטציה השנייה באירוע היתה של הגר בן אשר, שסרטה הראשון, "הנותנת", הוקרן לפני שנתיים בשבוע המבקרים בקאן וזיכה אותה בפרס הבימוי בפסטיבל ירושלים. את סרטה החדש מפיק איתן מנצורי, תקציבו מוערך ב-1.8 מיליון דולר וצילומיו מתוכננים להתקיים בשנה הבאה.

בן אשר פתחה את הפיץ' שלה בווידוי אישי ומחויך, שלפיו בצעירותה היא היתה גנבת מצוינת, ולקח לה כמה שנים להבין שהריגוש בגניבות שביצעה לא נבע בהכרח מהחפצים שגנבה, אלא בעיקר מתחושת ההתרגשות שליוותה את מעשה הגניבה.

התסריט החדש שכתבה, "הפורצת", מספר על יעלי, נערה צעירה ויפה תושבת ערד, העובדת באחד מהחופים בים המלח המספקים טיפולים לבעלי מחלות עור. באחד הימים, לאחר שאמה קמה, אורזת מזוודה ונעלמת במפתיע, נאלצת יעלי לקבל עליה גם את עבודתה של האם – מנקה בגן חיות מדברי. "כך היא מבלה את ימיה, עוברת מעבודה אחת לאחרת, עד שיום אחד, כשהיא חוזרת הביתה, היא מוצאת את דלת ביתה פתוחה מעט", תיארה בן אשר את עלילת הסרט לפני הקהל באולם. "יעלי מגלה שמישהו פרץ לדירתה והותיר את המקום הפוך, מבולגן ואת החפצים השונים פזורים על הרצפה. ואז היא מבחינה לפתע בכפפת גומי, שהיתה שייכת ככל הנראה לאחד הפורצים. היא לוקחת את הכפפה, לובשת אותה על ידה, וזמן קצר לאחר מכן הופכת היא בעצמה, מבלי שתיכננה זאת מראש, לפורצת. בתחילה היא עושה זאת מסיבות כלכליות, אבל עד מהרה היא נהפכת למקצוענים אמיתית", סיפרה בן אשר. כאשר מישהו מבחין בגיבורה בזמן שהיא מחטטת באחד התיקים על החוף, הוא מעדיף אמנם להסתובב ולהתרחק, אבל יעלי ממהרת בעקבותיו. היא ניגשת אליו, יוצרת אתו קשר ועד מהרה מתחילה להתאהב בו.

ההתרגשות הגדולה ניכרה בפניהם ובקולם של כל היוצרים שעלו הבוקר אל הבמה במשכנות שאננים. הם אמנם עשו חזרות על הפרזנטציות וגם עברו סדנה שאמורה היתה לסייע להם להתכונן לאירוע, ובכל זאת המשימה היתה לא פשוטה. על כל אחת ואחד מהם היה להציג את הפרויקט שלו בצורה מושכת ככל הניתן, לעמוד ו"למכור" את היצירה שלו לקהל של יותר מ-150 בני אדם, להצטיין בכישורים של איש מכירות יותר מאשר של יוצר קולנוע, ואם כל זה לא מספיק – גם לעשות את כל זאת באנגלית. אבל הפיצ'ינג כיום הוא שלב בעשייה שיוצר מקומי הנאבק לגייס מימון לסרטו אינו יכול לסרב לו. באווירה הכלכלית הלא-פשוטה שבה נמצא ענף הקולנוע בישראל, סיכוי לגיוס מימון נוסף מחו"ל הוא במקרים רבים הכרח שבלעדיו לא ניתן יהיה לעשות את הסרט.

כוח ורחמים

יוצר נוסף שהציג סרט מסקרן הוא מני יעיש, שסרט הביכורים שלו, "המשגיחים", זכה להצלחה ביקורתית ומסחרית כאחת. בין היתר, הוא זכה בפרס סרט הביכורים הטוב ביותר ובפרס השחקן המצטיין (רועי אסף) בפסטיבל ירושלים 2012, וכן בפרס איגוד הבמאים והתסריטאים ב"שבוע המבקרים" של פסטיבל קאן. מרק רוזנבאום, שהפיק את "המשגיחים", יפיק גם את סרטו הבא של יעיש, "אבינו", בתקציב המוערך בכמיליון דולר. עד כה גויס כסף מגורמים בישראל וצרפת, והצילומים מתוכננים לתחילת השנה הבאה.

מיכל פתאל

"סרטי הקודם עסק באמונה, בשאלות של אמונה, ואילו הסרט הזה יעסוק באבהות", פתח יעיש את הפיץ' שלו. "את ההשראה לכתיבה שאבתי מסיפר תנ"כי שלא ממש קשור לנושא הזה, סיפורם של שמשון ודלילה – סיפור הקשור בכוח, ובו כאשר דלילה גוזרת את שערותיו של שמשון, מאבד שמשון את כוחו", ציין יעיש, כשאת דבריו ליווה איור של גבר שרירי במיוחד, שהוקרן על המסך שמאחוריו. "הגיבור של הסרט שלי הוא מאבטח במועדון לילה, טיפוס מאוד חזק ומאוד אלים, שכאשר הוא הופך לאב, הוא מאבד את כוחו".

המאבטח עובדיה רחמים נהנה מכוחות אדירים, כמעט על טבעיים, המשיך יעיש. ביום הוא עובד בהובלות ובלילות מאבטח במועדון הלילה. יום אחד מבקר במועדון שבו הוא עובד איש מאפיה המבחין בפוטנציאל הגדול הטמון במאבטח הזה להפוך לגובה חובות מצטיין מטעמו. המאפיונר המקומי ניגש לעובדיה, מציע לו לבוא ולעבוד בשבילו, ועובדיה קופץ על ההצעה כי הוא זקוק לכסף. "וכך הוא מתחיל להכות אנשים, ביום וגם בלילה. הוא מתמכר לזה, כי הוא מגלה שהוא טוב בזה".

ואולם, ברגע שנודע לו כי אשתו נכנסה להריון והוא הופך לאב, משהו משתנה בו. הוא מגלה בעצמו רגשות חדשים, שבעבר לא היו קיימים בו. רחמים למשל. פתאום הוא מגלה שקשה לו להכות אנשים, להיות אלים. הוא מגלה את הפחד. פתאום הוא מפחד לחטוף מכות ולהיכנס לכלא. וכך, הזהות שלו, שתמיד הוגדרה על ידי השימוש באלימות ובכוח, מתערערת. האם הוא יצליח להשתנות ולמצוא לעצמו זהות חדשה?

מוות וחיים

במאי ותסריטאי שלישי שסרט הביכורים שלו הוצג בפסטיבל קאן הוא אבישי סיון, שכמו יעיש, עלה גם הוא אל הבמה ולראשו קסקט, שכבר נהפך לסימן ההיכר שלו. "המשוטט", סרטו העצמאי ודל התקציב שהוקרן ב"שבועיים של הבמאים" בקאן לפני שלוש שנים, סיפר על אברך צעיר הלכוד במשפחה לא מתפקדת, מוצא מפלט בשיטוט ברחובות ירושלים ובעיית פוריות המתגלה אצלו מערערת את אמונתו. גם סרטו החדש של סיון, "תיקון" שמו – שאותו מפיק רונן בן טל, בתקציב המוערך ב-925 אלף דולר – מתרחש בחברה החרדית בירושלים, וגם הפעם הגיבור הוא אברך צעיר.

מיכל פתאל

"מנחם הוא אברך בן 20 שכל כך מסור ללימודיו, עד שהוא שוכח לאכול ולישון, וכשהוא הולך ברחובות מבטו נעוץ במדרכה והוא אינו טורח להרים מבט", סיפר סיון. "באחד הלילות, כשהוא עוזב את הישיבה שבה הוא לומד, חוזר הביתה ונכנס להתקלח, יש לו זקפה והוא אינו יודע מה לעשות עם זה. הוא מחליק ומאבד את ההכרה". צוות רפואי שמגיע למקום אינו מצליח להחיותו, אבל אביו אינו מוותר, ממשיך לבצע החייאה בבנו, עד שלאחר שעה ארוכה הוא מצליח להחזירו מעולם המתים.

אבל אז, מנחם משתנה. הוא מרגיש עירנות חדשה מתפשטת בגופו, צורך בסיפוק גופני, ומתחיל להתחמק יותר ויותר מירושלים לטובת גיחות לתל אביב. שם הוא מתחיל לענג את גופו – חושף אותו לראשונה לקרני השמש, רץ ברחובות, מעיר לחיים את הגוף הרדום. במקביל, באביו, שרואה את בנו חומק מן האמונה, מתחילים לעלות ספקות באשר לצדקת החלטתו להתאמץ כל כך ולהשיב את בנו אל בין החיים.

"אני לא דתי, אבל אנשים דתיים מרתקים אותי", אמר סיון בסיום דבריו. "מרתק אותי לבחון עד כמה רחוק הם מוכנים ללכת עם האמונה שלהם, והמתח הזה הקיים בין הגוף לנפש, הוא המרחב שבו יתנהל הסרט הזה".

שבעה פרויקטים קולנועיים נוספים שהוצגו בפיצ'פוינט הם: "בן זקן" בבימוי אפרת כורם (הפקה: לילה סרטים), "במדינת הגמדים" בבימוי יניב ברמן (הפקה: פרסקו סרטים), "סופת חול" בבימוי עלית זקצר (תותים הפקות), "המועדון לספרות יפה של הגב' ינקלובה" בבימוי גלעד אמיליו שנקר (טראנספקס הפקות), "העדות" בבימוי עמיחי גרינברג (ע' הפקות), "התפר" בבימוי ניר סער (למה הפקות) ו"שפיות זמנית" בבימוי אסף ברנשטיין (תותים הפקות).

לאחר שורה של מפגשים אחד על אחד שיקיים צוות השופטים הבינלאומי בתחרות הפיצ'ינג עם היוצרים, יוכרז מחר בערב על הזוכים בתחרות. לזוכים יוענקו שלושה פרסים, מטעם קרן הקולנוע הצרפתית CNC (פרס בסך 7,000 יורו), מטעם ארטה צרפת (בסך 6,000 יורו) ומטעם קרן ון ליר (בסך 40 אלף שקל).



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו