נירית אנדרמן
שי אביבי ותומר קפון ב"שבוע ויום". "שילוב של מוות וקומדיה באופן בלתי צפוי"
שי אביבי ותומר קפון ב"שבוע ויום". "שילוב של מוות וקומדיה באופן בלתי צפוי"צילום: משה משעלי / בלאק ש
נירית אנדרמן

"שבוע ויום", סרט הביכורים של אסף פולונסקי, הוא הזוכה הגדול של פסטיבל הקולנוע ה–33 ירושלים. בטקס חלוקת הפרסים של הפסטיבל שהתקיים הערב (חמישי) בסינמטק הירושלמי זכה סרטו של פולונסקי בארבעה פרסים: פרס הסרט הטוב ביותר, פרס סרט הביכורים המצטיין, פרס התסריט וכן פרס פדרציית המבקרים פיפרסקי לסרט ביכורים ישראלי. פרסי המשחק הוענקו לשירי נדב־נאור ("מעבר להרים ולגבעות") ולמוריס כהן ("אבינו"), ואילו פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר ניתן ל"דימונה טוויסט" של מיכל אביעד. 

זכייתו של "שבוע ויום" בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר זיכתה אותו בפרס בסך 120 אלף שקל. "באמצעות שליטה מרשימה בטונים וניואנסים ועבודה מצוינת עם צוות השחקנים המצומצם, במאי צעיר זה מפגין בגרות מפתיעה", כתבו השופטים על פולונסקי. הסרט, שהפיקו נעמי לבארי וסער יוגב, עוקב אחרי בני זוג המתמודדים עם מותו של בנם מסרטן. יום לאחר השבעה האם (יבגניה דודינה) מנסה לחזור לשגרה, ואילו האב (שי אביבי) מוצא שקית של גראס רפואי, מתיידד עם שכן צעיר ויוצא למסע התמודדות משלו עם המצב החדש. "בזכות השילוב של מוות וקומדיה באופן בלתי צפוי, רגיש ומצחיק", נימקו השופטים את החלטתם להעניק לפולונסקי את פרס התסריט.

פולונסקי לאחר ההכרזה על הזכייה, הערב
פולונסקי לאחר ההכרזה על הזכייה, הערבצילום: אוליבייה פיטוסי

פרס חג'ג' לשחקן הטוב ביותר הוענק למוריס כהן, המגלם בסרט "אבינו", בבימויו של מני יעיש, מאבטח גברתן טוב לב המתפתה לעבוד עם עבריין כדי לממן טיפולי פוריות לאשתו. "שחקן זה נושא את הסרט כולו על כתפיו הרחבות, כשהוא נע הלוך ושוב בין מאצ'ו קשוח לבעל ואיש משפחה אכפתי", כתבו השופטים. פרס השחקנית המצטיינת הוענק לשירי נדב־נאור, המגלמת בסרט "מעבר להרים ולגבעות" של ערן קולירין מורה הנקלעת למערכת יחסים סבוכה עם אחד מתלמידיה בזמן שמשפחתה מתקשה להתמודד עם המציאות הישראלית שמסביב. "עבור הופעה החושפת את הדמות המורכבת המסתתרת מאחורי האם והמורה האידיאלית", כתבו השופטים בנימוקיהם. 

פרס הצילום ניתן לירון שרף על עבודתו בסרט "הרמוניה" (שביים אורי סיון), פרס המוזיקה הוענק לרות דולורס וייס על הסרט "היער שהיה" (שביים גיא רז), ואילו את פרס חביב הקהל קטף הסרט "להציל את נטע", בבימויו של ניר ברגמן.

מוריס כהן (מימין) עם אלון דהן ב"אבינו". "נושא את הסרט כולו על כתפיו הרחבות"
מוריס כהן (מימין) עם אלון דהן ב"אבינו". "נושא את הסרט כולו על כתפיו הרחבות"צילום: ורד אדיר

זוכה פרס הסרט התיעודי, "דימונה טוויסט" בבימויה של מיכל אביעד, פורש את סיפוריהן של שבע נשים שהתיישבו בשנות ה–50 וה–60 בדימונה, באמצעות שילוב חומרי ארכיון לצד שיחות עם הנשים הללו. "סרט רגיש ונוגע ללב, עשיר בצילומי ארכיון נבחרים, המציג נקודת מבט נשית ייחודית ומתאר את האתגר בבניית חיים חדשים במדינה חדשה", כתבו השופטים על הסרט שהפיקו איילת קייט ואמיר הראל. 

סרט נוסף שזכה לאהדת השופטים בתחרות התיעודית הוא "טהורה לעד" של מאיה זינשטיין, העוקב אחר התמודדותם של האוהדים והשחקנים עם החלטה שהתקבלה לפני כארבע שנים לשלב בקבוצה שני שחקנים מוסלמים מצ'צ'ניה. "בזכות הצבת הסרט בהקשר חברתי־פוליטי והיסטורי רחב יותר, הוא מצליח להתעלות מעל לנושא הראשוני שלו — כדורגל — וחוקר נושאים רבים כמו גזענות, מנטאליות של המונים וניצול לרעה של כוח", ציינו השופטים, והעניקו לזינשטיין את פרס הבימוי, ולשני עורכי הסרט — נעם עמית וג'סטין רייט — את פרס העריכה. הסרט זכה גם בציון לשבח בתחרות "החוויה היהודית".

שירי נדב־נאור ב"מעבר להרים ולגבעות". הופעתה חושפת דמות מורכבת, נימקו השופטים את בחירתם
שירי נדב־נאור ב"מעבר להרים ולגבעות". הופעתה חושפת דמות מורכבת, נימקו השופטים את בחירתםצילום: שי גולדמן / מתוך ה

שופטי התחרות הישראלית היו הצלם היווני אנדריאס סיניאנוס, מנהלת פסטיבל איסטנבול עזיזה טאן, מבקר הקולנוע של "הוליווד ריפורטר" בויד ואן הויח, הבמאית והמפיקה אסתר הופנברג, והשחקנית הישראלית אסי לוי.

פרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר הוענק ל"עם הפנים לקיר" שביימה אלמורק דוידיאן, שבמרכזו ילדה אתיופית שמתקשה להשלים עם העובדה שמשפחתה עברה לישראל. "סרט יפהפה ומלא ניואנסים, המציג דרך צילום מרשים את סיפורה האינטימי של ילדה צעירה, משפחתה והימים הראשונים במדינה חדשה", נימקו השופטים את בחירתם. פרס הבימוי בתחרות זו ניתן למשה רוזנטל על סרטו "שבתון". הפרס לסרט תיעודי קצר ניתן ל"בית האילמת" שביימה תמר קיי, ופרס סרט האנימציה הטוב ביותר ניתן ל"ראש" בבימוי סתיו לוי.

מתוך "דימונה טוויסט" של מיכל אביעד. "סרט רגיש ונוגע ללב"
מתוך "דימונה טוויסט" של מיכל אביעד. "סרט רגיש ונוגע ללב"צילום: אליס סרגה / תמונת

פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר ניתן לסרט הצרפתי "מותו של לואי ה–14" של הבמאי אלברט סרה. פרס "ברוח החופש" לסרט עלילתי הוענק לסרט הצרפתי־מקסיקאי "הנבחרות" של הבמאי דיוויד פבלוס, ופרס "ברוח החופש" לסרט התיעודי ניתן לסרט האמריקאי־סיני "חוליגנית" מאת נאנפו וואנג. פסטיבל הקולנוע ירושלים יינעל ביום ראשון הקרוב. 

***********

רשימת הזוכים המלאה: 

תחרות חג'ג' לקולנוע ישראלי עלילתי באורך מלא

פרס לסרט העלילתי הטוב ביותר – "שבוע ויום"

פרס לסרט ביכורים – "שבוע ויום"

פרס התסריט – אסף פולונסקי עבור "שבוע ויום"

פרס לשחקן הטוב ביותר – מוריס כהן ("אבינו")

פרס לשחקנית הטובה ביותר– שירי נדב-נאור ("מעבר להרים ולגבעות")

פרס לצילום הטוב ביותר – ירון שרף ("הרמוניה")

פרס המוזיקה – רות דולורס וייס ("היער שהיה")

פרס חביב הקהל – "להציל את נטע" (בימוי: ניר ברגמן)

תחרות ון-ליר לקולנוע ישראלי תיעודי באורך מלא

פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר "דימונה טוויסט" (בימוי: מיכל אביעד)

פרס הבימוי – מאיה זינשטיין ("טהורה לעד")

פרס העריכה – נעם עמית וג'סטין רייט ("טהורה לעד")

התחרות הבינלאומית

פרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר – "מותו של לואי ה-14"

ציון לשבח – "מלחמה"

תחרות ון-ליר לקולנוע ישראלי קצר

פרס הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר – "עם הפנים לקיר". בימוי: אלמורק דוידיאן

פרס הבימוי – משה רוזנטל ("שבתון")

פרס לסרט תיעודי קצר – "בית האילמת". בימוי: תמר קיי

פרס לסרט אנימציה – "ראש" בימוי: סתיו לוי

ברוח החופש ע"ש וים ון ליר

פרס הסרט העלילתי – "הנבחרות" מאת הבמאי דיוויד פבלוס

פרס לסרט תיעודי – "חוליגנית" מאת נאנפו וואנג

ציון לשבח – "גלות" של הבמאי ריתי פאן

סרטי ביכורים

פרס פיפרסקי לסרט ביכורים בינלאומי – "אלבום" מאת מהמט צ'אן מרטוגלו

פרס פיפרסקי לסרט ביכורים ישראלי – "שבוע ויום" מאת הבמאי אסף פולונסקי

החוויה היהודית

פרס אבנר שלו יו"ר יד ושם – "לא סרט משפחתי" בבימויה של שנטל אקרמן

פרס ליה לסרט "הרמוניה" של אורי סיון

ציון לשבח לסרט "טהורה לעד" של מאיה זינשטיין

הזוכים בתחרות לסרטי וידאו ואמנות נסיונית

פרס ראשון – "ישמעאל" של  נירה פרג

פרס שני – "נעמה " של  הילה בן ארי

ציון לשבח – "החתונה" של אלהם רוקני 

מענק להפקת סרט תיעודי של סטודנט מצטיין

פרס ראשון – "קרוב אלייך", בימוי: מעיין עבאדי גרבלר

פרס שני – "כמו דג", בימוי: אסיל אבו חג'ול, ו"שיהיה לנו לבן בחיים", בימוי: תומר אסייג

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ