"פיגומים" נבחר לסרט הטוב ביותר בפסטיבל הקולנוע ירושלים

סרטו של מתן יאיר זכה גם בפרס השחקן המצטיין. "מוטלים בספק" של אלירן אליה זכה בפרס סרט הביכורים. פרס הסרט התיעודי הוענק ל"ידיד נפש" העוסק בהתעללות מינית בחברה החרדית. "על החוף, בלילה, לבד" הקוריאני ניצח בתחרות העלילתית הבינלאומית

נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
פיגומים
אשר לקס (מימין) ועמי סמולרצ'יק ב"פיגומים"צילום: ורד אדיר
נירית אנדרמן

"פיגומים", סרט הביכורים של מתן יאיר המבוסס על חוויותיו כמורה בבית ספר תיכון, הוא המנצח הגדול של פסטיבל הקולנוע ירושלים. בטקס חלוקת הפרסים של הפסטיבל שנערך הערב (חמישי) זכה "פיגומים" בפרס הסרט הטוב ביותר, בפרס השחקן המצטיין ובציון לשבח על הצילום. פרס הסרט התיעודי הטוב ביותר הוענק ל"ידיד נפש" שביימו ענת יוטה צוריה ושירה קלרה וינטר על התעללות מינית בחברה החרדית, ואילו בתחרות העלילתית הבינלאומית הוענק הפרס הראשון ל"על החוף, בלילה, לבד" הקוריאני של הו סאנג סו.

סרטו של יאיר מספר על אשר, תלמיד תיכון בעל פיוז קצר במיוחד שנוטה להסתבך שוב ושוב, וכל יום אחרי הלימודים עובד עם אביו בעסק המשפחתי לפיגומים. כאשר לבית הספר מגיע מורה חדש שמפתח איתו קשר מיוחד, אשר מתחיל לראשונה לפקפק בעתיד שמייעד לו אביו — לרשת מידיו את העסק המשפחתי.

אשר לקס, תלמיד לשעבר של יאיר, נטול ניסיון משחק, שמופיע בתפקיד הראשי בסרט, זכה בפרס השחקן הטוב ביותר. הצלם הפולני בארטוש ביאניק זכה בציון לשבח על עבודתו בסרט. "סרט הנבנה על מפגש נבון ורגיש בין אנרגיות הגיבורים, סיפור מורכב ועשייה קולנועית עדינה ואמיצה. סרט החושף שאלות ורבדים רבים של מציאות בזהירות ובחן", כתבו השופטים על החלטתם להעניק לסרט את פרס הסרט הטוב ביותר.

סרט נוסף שהצליח לבלוט בטקס חלוקת הפרסים היה "מוטלים בספק" של הבמאי אלירן אליה, המספר על תסריטאי שנשלח לבצע עבודות שירות עם נערים עבריינים. הסרט גרף את פרס סרט הביכורים הטוב ביותר, פרס הצלם הטוב ביותר (שי גולדמן), וציון לשבח לשחקן אדר חזאזי.

את פרס השחקנית הטובה ביותר העניקו השופטים לסמירה סריה ("בורג"), על הופעתה ב"מות המשוררת", סרטן של דנה גולדברג ואפרת מישורי. "געגוע" של שבי גביזון יצא מן הטקס עם שני פרסים: האחד לגביזון עצמו על התסריט והאחר פרס הקהל. פרס העריכה ניתן למיכל אופנהיים עבור עבודתה בסרט "האופה מברלין" (הסרט זכה גם בפרס לסרט העוסק במורשת יהודית), ופרס המוסיקה הטובה ביותר לדפנה קינן על עבודתה בסרט "משפחה".

בתחרות סרטי התעודה של הפסטיבל הירושלמי הוענק פרס הסרט הטוב ביותר ל"ידיד נפש", סרטן של ענת יוטה צוריה ושירה קלרה וינטר. הסרט מביא את סיפורו של בן של רב מחסידות קיצונית, שבחר להעיד נגד רשת של פדופילים חרדיים מבני ברק. לאחר מתן העדות הוא נודה והפרשה הושתקה, וכיום הוא שב למקומות הפשע לשחזר את הכרוניקה של ההתעללות שעבר. "על התעוזה להתרחק מהנורמות השמרניות של העשייה הקולנועית הדוקומנטרית, תוך הבניית תהליך כנגד חברה. סרט שנולד מתוך האנרגיה והאומץ של גיבורו", כתבו השופטים על הסרט.

פרס הבימוי בתחרות התיעודית ניתן ל"אחרייך", שביימה רנא אבו פריחה, וציון לשבח לבימוי הוענק לשני יוצרים: נטע שושני על סרטה "נולד בדיר יאסין", וטל חיים יופה על סרטו "A13901". שופטי התחרות הישראלית היו בנץ פליגאוף, סינתיה גיל, סעיד בן־סעיד, אנייס גודאר ויעל ברתנא.

את הפרס הראשון בתחרות הבינלאומית קיבל כאמור הסרט הדרום קוריאני "על החוף, בלילה, לבד" של הו סאנג סו. ואילו ציון לשבח הוענק ל"מערבון" של הבמאית ולסקה גריסבך, וכן ל"אדם של יושרה" האיראני שביים מוחמד רסולוף. פרס פדרציית מבקרי הקולנוע הבינלאומית (FIPRESCI) לסרט ביכורים ישראלי ניתן ל"אוויר קדוש" של שאדי סרור, ופרס הפדרציה לסרט ביכורים בינלאומי ניתן ל"טהרן טאבו" הגרמני־אוסטרי.

בתחרות הסרטים הקצרים ניתן הפרס הראשון ל"תמונת משפחתי בשנתי הי"ג" בבימוי אמרי דקל־קדוש. פרס לסרט תיעודי קצר הוענק ל"קרן אור" של ליהי סבג, ופרס סרט האנימציה המצטיין ניתן ל"הדרים" של שלומי יוסף. כמו כן, פרסי ברוח החופש הוענקו לסרט העלילתי "הצד האחר של התקווה" של אקי קאוריסמקי ולסרט התיעודי: "עיר רפאים" של הבמאי מתיו היינמן.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ