"יחי ההבדל הקטן" - הצבעת אי אמון בסאטירה הפוליטית - ביקורת סרטים - הארץ

"יחי ההבדל הקטן" - הצבעת אי אמון בסאטירה הפוליטית

מה קורה כשהאח המשוגע מחליף את אחיו התאום המשמש כראש האופוזיציה? "יחי ההבדל הקטן" מתיימר להיות סאטירה פוליטית, אבל בסופו של דבר הוא לא יותר מקומדיה חביבה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
אורי קליין
אורי קליין

השימוש בכפיל הוא תחבולה עלילתית שנעשה בה שימוש רב בספרות, בתיאטרון ובקולנוע לצורכי הרפתקה, אימה, קומדיה ועוד. "יחי ההבדל הקטן", סרטו של הבמאי והסופר האיטלקי רוברטו אנדו, ששמו המקורי הוא "Viva la liberta", משתמש בה לצורכי סאטירה פוליטית ואין זו הפעם הראשונה שהקולנוע משתמש בתחבולה זו לצרכים אלה. ב-1993, למשל, ביים איבן רייטמן קומדיה חביבה ושמה "דייב", שבה קווין קליין גילם את כפילו של נשיא ארצות הברית שמתנחל בבית הלבן אחרי שהנשיא לוקה בשבץ ועובדה זו מוסתרת מהציבור האמריקאי. סרטו של אנדו שונה מאוד מזה של רייטמן, שפעל במסורת של הקומדיה האמריקאית הפופוליסטית, שמעידה על השינוי שהאדם הפשוט וטוב הלב יכול לעשות. כמו סרטיו של פרנק קפרה משנות ה-30, "דייב" היה בראש ובראשונה קומדיה רומנטית, שהתמקדה ביחסיו של הכפיל עם אשת הנשיא, אותה גילמה סיגורני ויוור, והמסר הפוליטי והחברתי שלו נותר בגדר האוטופי. סרטו של אנדו חריף יותר, ואין ספק שאמירותיו רלוונטיות יותר למציאות הפוליטית העכשווית של איטליה מכפי ש"דייב" היה בזמנו למציאות הפוליטית של אמריקה; אחרי הכל, הסאטירה איננה ז'אנר שלאמריקאים נוח עמו, והם מעדיפים לרוב את הפנטסיה על פני העימות הנוקב עם המציאות עצמה; אולם, גם אם סרטו של אנדו חריף יותר, והוא פועל על פי המסורת של הקומדיה האיטלקית, שמרכזה תמיד נעוץ במציאות האקטואלית גם אם עלילתה מופרכת לכאורה, העיקרון העלילתי המנחה את "יחי ההבדל הקטן" אינו שונה בהרבה מזה שפועל בסרטו של רייטמן. בשני המקרים, החדרתו של הכפיל למציאות המתוארת בסרט משפרת אותה. הבעיה היא שהשימוש שסרטו של אנדו עושה בדמותו של הכפיל אינו מוצלח דיו, ולפיכך אמירותיו של הסרט אינן צלולות ונוקבות דיין והתוצאה אינה מצליחה להתעלות אל מעבר להיותה מעין מערכון קולנועי שנפחו מצומצם.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ