בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

"קרוב להפליא ורועש להחריד": דביק להביך

ב"קרוב להפליא ורועש להחריד" מנסה הבמאי סטיוון דאלדרי לגעת ללב, אך התוצאה מתחנחנת ומעוררת אי נוחות יותר מאשר הזדהות

19תגובות

קיטשי להפליא וסנטימנטלי להחריד הוא "קרוב להפליא ורועש להחריד", סרטו של הבמאי הבריטי סטיוון דאלדרי. נדמה כי בכל סרט חדש גואים רמת המניפולציה של יצירתו וחוסר המודעות שלו להשלכות האידיאולוגיות של סרטיו.

"בילי אליוט", הסרט שפירסם אותו, עוד היה נסבל; ל"השעות" היתה עוצמה מהסוג של להיטים פופולריים, שמשלבים בין אליטיזם תרבותי לעממיות סוחפת; "נער קריאה" כבר עבר את הגבול אל הבלתי נעים בעליל, והנטייה הזאת נמשכת בסרטו החדש, שמעביר אותנו מזיכרון מלחמת העולם השנייה לזיכרון המתקפה על מגדלי התאומים.

דאלדרי הוא מניפולטור ממדרגה ראשונה. כל שוט וכל מהלך עלילתי בסרטו מעידים על כך. הוא יודע כיצד ללחוץ על הכפתור הנכון, כדי להשיג את התגובה הרגשית שהוא מכוון לה. סרטיו מעוצבים בקפידת יתר, והאסתטיזציה המופגנת משתלטת על ניסיונו של הסרט לייצר רגש ולעצב אמירה אנושית בעלת תוקף.

צפו בטריילר

זה בולט במיוחד בסרטו החדש (שמשום מה היה מועמד לאוסקר). בנוסף למחדליו המקובלים, הוא סובל גם מחוסר אמינות עלילתית ורבים ממהלכיו העלילתיים נדמים מאולצים וכפויים. זהו הסרט השני המוקרן בישראל כעת, המציג סיפור של ילד המנסה ליצור קשר עם אביו המת בעזרת מפתח מסתורי. ב"הוגו", סרטו היפה של מרטין סקורסזי, המתרחש בשנות ה-30 של המאה הקודמת, החיפוש הוא אחר מפתח בצורת לב; בסרטו של דאלדרי המפתח קיים, אך חסר מנעול.

אוסקר בן ה-11 (תומאס הורן), גיבור סרטו של דאלדרי, מאמין שפתרון התעלומה עשוי לאחד פעם נוספת בינו לבין אביו האהוב (טום הנקס, שאותו אנו רואים בפלאשבקים רבים), צורף שנהרג בהתרסקות מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001.

אוסקר היה קשור לאביו הרבה יותר מאשר לאמו (סנדרה בולוק). לאחר מותו הוא מסתיר מאמו את שש הודעות שאביו השאיר במשיבון שלהם בבוקר המתקפה. במקרה הוא מוצא מעטפה עם מפתח, שעליה רשומה אך ורק המלה "בלק" ויוצא למסע כדי לפגוש את כל תושבי ניו יורק ששמם בלק.

בספר הדימוי הזה אולי עובד; בסרט, שמהותו הבסיסית ריאליסטית יותר, לא. מרבית בני המשפחות הקרויות בלק מקבלות את הילד עם הסיפור המשונה באהדה, וגם לא נרתעות מכך שהוא מגיע בלוויית קשיש אילם (מקס פון סידוב), שעל כף ידו האחת כתובה המלה "כן" ועל השנייה "לא".

אותו קשיש הוא דייר אצל סבתו של אוסקר (זואי קולדוול) ואולי גם סבו של אוסקר, שנעלם בצעירותו. ייתכן שכל ההמצאות העלילתיות האלה עובדות בספרו של ג'ונתן ספרן פויר מ-2005, שעליו מבוסס הסרט. אך דאלדרי והתסריטאי אריק רות (שכתב יצירות מניפולטיביות לא פחות כגון "פורסט גאמפ", "מינכן" ו"המקרה המשונה של בנג'מין באטן") אינו יודעים כיצד לתרגם אותן לפתרונות קולנועיים משכנעים.

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב ביקורות הקולנוע ישירות אליכם

"קרוב להפליא ורועש להחריד" - מועדי הקרנות

בעשור שחלף מאז מתקפת הטרור על מגדלי התאומים והפנטגון נוצרו כמה סרטים שעסקו באירועים האלה - בתוצאותיהם ובהשלכותיהם. מרביתם לא היו סנטימנטליים מדי. אולי מכיוון שחלף עשור מאז האירועים ששינו את פני המציאות, דאלדרי מרשה לעצמו לפרוץ את הגבול וליצור סרט דביק.

זה אינו סימן מבשר טובות. כמו ב"נער קריאה", נדמה שדאלדרי אינו יודע מה לעשות עם הנושאים הטעונים של סרטיו. במקום להתעמת אתם באופן חזיתי ונועז, הוא מתחמק אל עבר הפתרון העלילתי והאידיאולוגי הנוח.

תומאס הורן, המגלם את אוסקר, הוא עוד שחקן-ילד שכמותו ראינו בסרטים קודמים; טום הנקס מפגין חביבות רבה מדי בתפקיד האב המת (ואולי כך אוסקר מעדיף לזכור אותו); דמותה של האם בגילומה של סנדרה בולוק אינה מפותחת דיה ורק לקראת סוף הסרט ניתנת לה הזדמנות להפגין מעט אישיות; ויולה דייוויס וג'פרי רייט - כזוג נשוי בשם בלק, שבדיוק נפרד כשאוסקר מגיע לביתו במקריות לא אמינה - עושים עבודה טובה; ונוכחותו האילמת של מקס פון סידוב עם פניו האקספרסיביות עזה כתמיד (גם אם לא ברור לגמרי מהסרט מדוע הוא מסרב לדבר. הייתי מעדיף לשמוע את קולו, שהוא אקספרסיבי לא פחות ממבע פניו).

סרטו של דאלדרי רוצה למצוא חן ולגעת ללב, אך הרצון הזה מיתרגם לסוג של התחנחנות, שאינה תואמת את האירוע ההיסטורי האכזרי שמשמש רקע לסיפור. התוצאה היא סרט שמנצל את מה שאירע למטרות קלות מדי ומעורר מבוכה יותר מאשר הזדהות או הבנה.

"קרוב להפליא ורועש להחריד". בימוי: סטיוון דאלדרי; תסריט: אריק רות; על פי ספר מאת ג'ונתן ספרן פויר; צילום: כריס מנגס; מוסיקה: אלכסנדר דפלה; שחקנים: תומאס הורן, טום הנקס, סנדרה בולוק, מקס פון סידוב, ויולה דיוויס, ג'פרי רייט, זואי קולדוול, ג'ון גודמן

הסרטים המומלצים של אורי קליין>>>

לכל ביקורות הסרטים>>>



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו