בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

"גברים בשחור 3": ג'אנק פוד קולנועי חביב

הסרט החדש בסדרה טוב בהרבה מהקודם, אבל רק חבל שוויל סמית לא מצליח לממש את הכישרון והמעמד הקולנועיים שלו

תגובות

צפייה בסרט המשך היא לרוב מעין מסע בזמן, שמחזיר את הצופים אל הסרטים הקודמים בסדרה ובה בעת מקדם אותם מבחינה עלילתית. התחושה הזאת חזקה במיוחד כאשר פרקי הזמן בין הסרטים בסדרה הם ארוכים, ובמקרה של "גברים בשחור" הם היו ארוכים במיוחד. הסרט הראשון הופק ב‑1997 והשני ב‑2002.

האם הסיבה לזמן הרב שחלף בין הסרט הקודם לנוכחי היא שהסרט השני היה לאחד מסרטי ההמשך המושמצים ביותר בתולדות סרטי ההמשך? אולי ­ ואולי לא; כי גם הסרט השני, למרות הביקורות הקטלניות, גרף רווחים גדולים בקופה. ובהוליווד, כשמדובר בסרטי המשך, זה מה שאמור לקבוע.

לא רק בין הסרט הקודם לנוכחי חלף זמן רב: בארי זוננפלד, שביים את שלושת הסרטים (וייזכר אולי יותר כצֵלם של כמה מסרטי האחים ג'ואל ואיתן כהן מאשר כבמאי בעל חשיבות), לא ביים סרט קולנוע מאז 2006. את רוב זמנו הקדיש להפקה ולבימוי לטלוויזיה. והשחקן ויל סמית, אף שהוא אחד מגדולי כוכבי הקולנוע העכשוויים, לא הופיע בסרט זה ארבע שנים, תקופה ארוכה לכוכב.

 

מדהים עד כמה סמית כמעט לא השתנה במראהו מאז שהיה לכוכב לפני 21 שנים בסדרת הטלוויזיה "הנסיך המדליק מבל אייר". עלילת "גברים בשחור 3" מתייחסת במידה מסוימת להבדל בין ויל סמית הלא-משתנה לכוכב השני של הסרט, טומי לי ג'ונס, שדווקא כן השתנה במשך השנים; ההתייחסות הזאת נעשית בעזרת תעלול קולנועי חביב למדי.

אני מתייחס לזמן ולמסע בזמן מכיוון שהתסריט של "גברים בשחור 3" עושה בהם שימוש מחוכם למדי (כתב את התסריט איתן כהן ­ שאין כל קשר בינו לבין אחיו של ג'ואל כהן ­ אבל כנראה עבדו עליו צוות של תסריטאים). ככלל, הסרט הנוכחי טוב בהרבה מקודמו, וגם אם אין בו יסוד ההפתעה שהיה בסרט הראשון, הוא משתווה לו.

חביבותו של הסרט נובעת במידה רבה מכך ששורה עליו מין תחושה של נונשלנטיות; נדמה שיוצריו השתעשעו בזמן עשייתו ולא ניסו לשבור את כל השיאים ולהרשים יותר מדי.הרצון להרשים היה בין הגורמים שפגעו בסרט האחרון בסדרת סרטי אינדיאנה ג'ונס וקילקלו לרבים את הזיכרון הנעים מהסרטים הקודמים. בסדרת "שודדי הקאריביים", כל סרט נוסף מנסה להרשים יותר והוא גרוע יותר מקודמו. ב"גברים בשחור 3" זה אינו קורה, ולמרות הזמן הרב שחלף, שני הסרטים הקודמים יצרו דימוי כה חזק, בדמותם של צמד הגיבורים הלבושים בשחור וחובשים משקפי שמש שחורים, שהסרט לא זקוק להרבה יותר מאשר להציג אותם לקהל כדי לגרוף אותו מחדש להמצאה הקולנועית שהניבה אותם.

סרטי "גברים בשחור" הם קומדיות על פרנויה, ואם תרצו, גם קומדיות על שנאת כל מי שהוא זר, שונה ואחר. הפרנויה ב"גברים בשחור 3" היא גלובלית אבל בעיקרה אישית, וזה גם מה שתורם לסרט. יש בסרט עלילה, אף שכפי שקורה לרוב בסרטים שכאלה, סביר להניח שבתוך זמן קצר לא אזכור מה היא היתה, כפי שאינני זוכר מה היו בדיוק העלילות של שני סרטי "גברים בשחור" הקודמים.

לסוכנים ג' (ויל סמית) וק', שעודם פעילים באיתור חייזרים בינינו, נודע שארכי-נבל ושמו בוריס הנורא (ג'מיין קלמנט) נמלט מבית כלא שממוקם על הירח. לא רק שבוריס הנורא מתכוון לחזור לתעלוליו הנושנים, שהם בפשטות להשתלט על העולם, אלא שמתברר גם שב‑1969 הוא הרג את ק' (זה לא הרגע לשאול שאלות על סבירות; זה בכלל לא סרט שמעודד לשאול שאלות על סבירות, ובניגוד לסרטים שבהם זה עלול להיחשב כפגם, ב"גברים בשחור 3" זו דווקא מעלה מרעננת; פשוט הולכים ­ או נוסעים ­ עם הסרט לאן שהוא רוצה להוביל אותנו).

כדי להציל את שותפו הסגור רגשית נשלח ג' מלא המרץ חזרה ל‑1969 כדי למנוע את הרצח. שם, בעבר, פוגש ג' את גרסתו הצעירה בהרבה של ק'. את הדמות הזאת מגלם ג'וש ברולין, שעושה העתקה משעשעת של טומי לי ג'ונס, סגנון דיבורו ושפת גופו. ברולין בן ה‑40 פלוס מבוגר מדי לתפקיד ק' בן ה‑20 פלוס, אבל למי אכפת כל עוד התוצאה משעשעת? ומי אומר שסרט מהסוג הזה, שנוסע חופשי בזמן, מוכרח להיצמד להתאמה גילאית?

החזרה לסוף שנות ה‑60, רגע סוער של שינוי בתולדותיה של אמריקה, מספקת ליוצרי הסרט הזדמנות להתבדח מעט על אותה תקופה ­ כולל מפגש עם אנדי וורהול בגילומו של ביל היידר; אבל הסרט לא עושה עם זה יותר מדי, אולי אפילו פחות מדי.

ישנם רגעים בסרט שבהם הנונשלנטיות הנעימה מתגלגלת להיות מין עצלנות משונה מעט. יש בסרט בדיחות טובות ­ - צחקתי כמה וכמה פעמים - ­ אבל יש גם יותר מדי בדיחות ברמה של גן ילדים; ברגעים כאלה שאלתי את עצמי אם היוצרים באמת חשבו שאלה בדיחות טובות או שהם יצרו סרט שסוגד לשטותניקיות, והבדיחות האלה הן חלק מהסגידה הזאת (ועלי להודות שלפעמים הבדיחות האלה מצחיקות כי הן כל כך מטופשות, ויש לך הרגשה שיוצרי הסרט ושחקניו יודעים שהן כאלה). כל זה יוצר סרט שמחליק מעל הצופים מבלי להותיר בהם סימן, אך מי רוצה שכל סרט יותיר בו סימן?

"גברים בשחור 3" הוא לא יותר מג'אנק פוד קולנועי, אבל לפחות הוא אינו מנסה להסתיר זאת. טומי לי ג'ונס, שתפקידו הפעם קטן מזה של ויל סמית, עושה את עבודתו במיומנות הצפויה, שמקנה מידה של אנושיות אפילו לדמות שהוא מגלם בנסיבות הקולנועיות האלה.

לעומת זאת, קצת חבל לי על ויל סמית, שנדמה כי אינו מממש משום מה את הכישרון והמעמד שלו. במשך הקריירה שלו הוא העמיד בפני עצמו כמה אתגרים, אבל מכיוון שאותם סרטים לא זכו להצלחה שהוא היה רגיל לה, הוא נכנע למעמד של שחקן פופולרי, שבכל סרטיו הוא בעצם בראש וראשונה ויל סמית בתפקיד מוכר.

כעת הוא מופיע בעוד סרט הרפתקאות מדע בדיוני, הפעם בבימויו של מ' נייט שאמאלאן, ותוכניותיו לעתיד, כפי שמדױוח עליהן באינטרנט, כוללות סרטי המשך ל"הנקוק", "נערים רעים" ו"אני, רובוט". בזמן הצפייה ב"גברים בשחור 3" היתה לי תחושה שמשהו התרוקן מחיוכו הכובש ומבטו נעשה קצת חלול. וההזדמנות לצפות בו בסרטים האלה, אם אמנם יופקו, אינה מעוררת בי תחושה של ציפייה נרגשת.

"גברים בשחור 3". בימוי: בארי זוננפלד; תסריט: איתן כהן; צילום: ביל פופ; מוסיקה: דני אלפמן; שחקנים: ויל סמית, טומי לי ג'ונס, ג'וש ברולין, ג'מיין קלמנט, אמה תומפסון, מייקל סטולבארג

עוד ביקורות: אלברט נובס | אורחים לרגע | באפילה | העדינות | חתולים על סירת פדלים | מחוברים לחיים | משחקי הרעב | בושה | קרוב להפליא ורועש להחריד

הסרטים המומלצים של אורי קליין>>>

לכל ביקורות הסרטים>>>



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו