בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סרט: מה מציל את "צ'יקו וריטה" מבנאליות

עלילתו של הסרט רצופה בכל הקלישאות האפשריות, אך מכיוון שזהו סרט מצויר אפשר להתייחס אליהן בסלחנות חייכנית

4תגובות

מי שאוהבים אנימציה, ג'ז - מסורתי ובקצב לטיני, סרטים מוסיקליים בעלי יסודות מלודרמטיים, התייחסויות לסרטים קלאסיים וסיפורי אהבה עתירי משברים, ייהנו מ"צ'יקו וריטה". זהו סרט מצויר למבוגרים; עלילתו רצופה בכל הקלישאות האפשריות, אך מכיוון שזהו סרט מצויר אפשר להתייחס אליהן בסלחנות חייכנית.

הדמות המרכזית הניצבת מאחורי הסרט - שהיה מועמד השנה לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר - הוא הבמאי הספרדי פרננדו טרואבה, שסרטו "הפיתוי הכי יפה של חיי" זכה בפרס האוסקר לסרט הזר הטוב ביותר ב 1993 (אך סרטיו הנוספים היו זניחים למדי).

צ'יקו הוא מצחצח נעליים קשיש בהוואנה כיום, שהיה פעם פסנתרן ג'ז מוערך ומצליח. עלילת הסרט בנויה ברובה מפלאשבק ארוך (עם הבזקים קצרים להווה העגום של גיבור הסרט), שתחילתו בהוואנה שוקקת החיים המוסיקליים ב 1948.

 

בתחילת הסרט, על פי מיטב המסורת של הסרט המוסיקלי, צ'יקו מתגלה במקרה: הפסנתרן של הביג-בנד של וודי הרמן שמופיעה בהוואנה חולה פתאום, וצ'יקו נבחר להחליף אותו ברגע האחרון (אף על פי שהסרט מציג סיפור בדיוני, מוזכרים בו מוסיקאי ג'ז אמיתיים רבים כגון וודי הרמן, דיזי גילספי ועוד).

באותו הזמן פוגש צ'יקו בריטה, זמרת מוכשרת, ובין השניים מתפתח רומן, שעליותיו ומורדותיו, פגישותיו ופרידותיו מרכיבים את עיקר העלילה.

במקביל לרומן, הסובל בין השאר מכך שצ'יקו אינו מסוגל לרסן את בוגדנותו אף על פי שריטה היא אהבת חייו, מתאר הסרט את התפתחותן הלא-מקבילה לרוב של הקריירות המוסיקליות של שני הגיבורים. אלה מובילות אותם במשך הסרט לניו יורק, הוליווד, לאס וגאס, פאריס ובחזרה להוואנה, כבר אחרי המהפכה.

בשלב מסוים השניים נהפכים לכוכבים; ריטה גם נהיית כוכבת קולנוע. הסרט אמנם מזכיר שהיה זה די נדיר בשנות ה 50 שאשה ממוצא לטיני תיהפך לכוכבת בהוליווד, אך אינו מקנה נפח רב לסוגיה הזאת, ובכלל לסוגיות חברתיות; הממד הרומנטי הוא זה שמעסיק אותו.

בסרט שלל דמויות ססגוניות נוספות, חלקן טובות לב וחלקן מושחתות, אבל לאף אחת מהן, כולל צ'יקו וריטה, אין עומק רב. מה שמאזן את החולשה הזאת הוא שיוצרי הסרט מודעים לנוסחתיות שמאפיינת את עיצוב הדמויות והתפתחות העלילה. לפיכך אנו מוכנים ללכת עמם בדרך שנסללה כבר בהרבה סרטים לא מצוירים שתיארו עלילות דומות והציגו דמויות מהסוג שאנו פוגשים ב"צ'יקו וריטה".

יותר מכל, מה שמהנה בצפייה ב"צ'יקו וריטה" הוא העיצוב החזותי הנאה שלו, שכרוך בפרדוקס: הרקע של הסצינות ברוב המקרים מרשים יותר ממה שמוצג בחזית התמונה, והתוצאה מציגה כמה דימויים יפהפיים של הערים שבהן עלילת הסרט מתרחשת.

השימוש במוסיקה, שמערבת בין שירים מוכרים ללא-מוכרים, מיומן אף הוא, וכל זה יוצר חוויה קולנועית סימפטית. לולא עוצבה בסרט מצויר, סביר להניח שהיינו מתייחסים אליה כאל מלודרמה מוסיקלית בנאלית למדי; אך מכיוון שזהו סרט מצויר יש בו מידה של ייחוד.

"צ'יקו וריטה". בימוי: פרננדו טרואבה, חאווייר מריסקאל, טונו אראנדו; תסריט: פרננדו טרואבה, אגנאסיו מרטינז דה פיזון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו