בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"לרומא באהבה" של וודי אלן: שקיעת האימפריה

עלילות ילדותיות, הומור מאולץ ומשחק גרוע במיוחד. לשפל כה נמוך כמו בסרטו החדש, "מרומא באהבה", וודי אלן עוד לא הגיע

124תגובות

וודי אלן כבר ביים סרטים חלשים בחייו; היזכרו ב"סוף הוליוודי" או ב"סקופ", למשל. בעצם, אלן לא ביים סרט טוב באמת זה כמה עשורים; גם סרטו הקודם, "חצות בפאריס", שהיה הטוב בסרטיו האחרונים, לא היה יותר ממערכון חביב שהזכיר את המערכונים שכתב בתחילת הקריירה שלו. אבל לשפל כה נמוך כמו בסרטו החדש, "מרומא באהבה" ­ שפתח את פסטיבל הקולנוע בירושלים בשבוע שעבר ­ אלן עוד לא הגיע. הדילמה היחידה שהסרט מעורר היא אם לתאר את הצפייה בו כעצובה או כמביכה או כשילוב ביניהן. תחליטו בעצמכם על פי מידת ההערכה שיש לכם לוודי אלן.

אחרי לונדון, ברצלונה ופאריס משרטט סרטו החדש של אלן את דיוקנה של רומא, וצריך רק להיזכר כיצד במאים איטלקים כמו רוברטו רוסליני או פייר פאולו פזוליני תיעדו את העיר כדי להבין עד כמה תיעודו של אלן הוא כמו של תייר העובד בשירות משרד התיירות הרומאי. את הדיוקן השטחי הזה גודש אלן בארבעה סיפורים ששלושה מהם אינם עובדים ואחד סתם ילדותי, מטופש וגס. ברגעיו הטובים ביותר, שהם מעטים, מזכיר הסרט את סרטי המחזאי והבמאי הצרפתי פרנסיס ובר (וזו לא ממש מחמאה). ברגעיו החלשים הוא מזכיר את קומדיות הבורקס הנחותות ביותר שהופקו כאן (רק שכדי לתאר את הסרט צריך לבחור במאפה איטלקי מתאים).

 

אלן עצמו, לראשונה מאז "סקופ", מופיע בסרט בתפקיד ג'רי, אמרגן ובמאי אופרה בגמלאות שנוסע לרומא עם אשתו פיליס (ג'ודי דיוויס, שהופעתה המרוסנת היא אחת מנקודות האור בסרט) כדי לפגוש את מיכלאנג'לו, ארוסה האיטלקי של בתם, היילי (אליסון פיל). בטיסה הוא מביע את פחדי הטיסה שלו ואת ביטחונו שהארוס הוא קומוניסט, ושני הנושאים חדלו להצחיק כבר מרוב שימוש. ברומא מגלה ג'רי שג'יאנקרלו, אביו של הארוס, מנהל בית לוויות, דבר שאינו מוצא חן בעיניו כמי שחושש מפני המוות; אבל דעתו על חותנו לעתיד משתנה כאשר הוא מגלה שיש לו קול טנור נפלא (מגלם אותו הטנור פאביו ארמיליאטו).

ג'רי מחליט להפוך את ג'יאנקרלו לכוכב נגד רצונו. אבל יש בעיה אחת: ג'יאנקרלו שר טוב רק כשהוא מתקלח. לכן ג'רי, שהאופרות שביים בעבר היו בסגנון אוונגרדי לכאורה (הוא, למשל, ביים גרסה של "ריגולטו" שבה כל הדמויות היו לבושות כעכברים לבנים) משכנע את ג'יאנקרלו להופיע מול קהל תוך כדי שהוא מתקלח על הבמה. ג'יאנקרלו מסכים ופיליס אומרת שהוא יהיה זמר האופרה הכי נקי ברומא. זה לא נשמע מאוד מצחיק כשאני כותב את זה וזה עוד פחות מצחיק כשרואים את זה, במיוחד כאשר ג'רי מעלה הפקה של "הליצנים" שבה ג'יאנקרלו המתקלח מגלם את התפקיד הראשי הטראגי.

סיפור נוסף הוא זה של ג'ון (אלק בולדווין), ארכיטקט במקצועו, שגר ברומא בצעירותו. הוא פוגש את ג'ק (ג'סי אייזנברג), שלומד ארכיטקטורה וגר בשכונה שבה ג'ון גר בעבר. ג'ק מתגורר עם חברתו סאלי (גרטה גרוויג) ומחכה לביקורה של חברתה מוניקה (אלן פייג'), שחקנית קולנוע, שאמורה להגיע לביקור ברומא. פתאום, ללא התראה תסריטאית מוקדמת, נהפך ג'ון למין רוח רפאים שמשמשת כמנטור לג'ק בחייו הרומנטיים שמסתבכים עם הגעתה של מוניקה. רק ג'ק רואה אותו. אלן כבר השתמש בתחבולה הזאת בצורה טובה הרבה יותר במחזהו "שחק אותה סם", שבה המפרי בוגרט מילא את התפקיד הזה בחייו של גיבור המחזה, מבקר קולנוע בצרות רומנטיות. כאן זה לא עובד ונדמה מרושל. ככלל, יש בסרט מידה של רישול תסריטאי שלא מצפים לה אצל אלן, גם לא בסרטיו החלשים יותר.

מוניקה היא אולי הדמות הנשית המעצבנת ביותר שהופיעה אי פעם בסרט של אלן: אשה נוירוטית, יומרנית, אנוכית ובעיקר מטופשת. קשה להבין את משיכתו של ג'ק אליה, ויותר מזה, אין לצופים שום רצון שהמשיכה הזאת תתממש. סיפור חלש אף יותר הוא זה של רומאי טיפוסי כפי שהסרט מגדיר אותו (רוברטו בניני שעושה את מה שרוברטו בניני עושה בדרך כלל, כלומר מתלהם עד כדי היסטריה), שיום אחד יוצא מפתח ביתו ומגלה שהוא מפורסם. למה הוא מפורסם? כי הוא מפורסם. עיתונאים וצלמי פפראצי צובאים עליו מכל עבר ורוצים לדעת מה אכל לארוחת הבוקר ואיזה סוג של תחתונים הוא לובש. הרומאי הממוצע שנשוי לאשה רומאית ממוצעת מבוהל מתשומת הלב אבל מהר מאוד מתחיל ליהנות ממנה כאשר מזמינים אותו להקרנות בכורה של סרטים ונשים יפהפיות מחזרות אחריו. מובן שאחרי זמן קצר העניין בו פג והתקשורת מפנה את תשומת הלב שלה לאלמוני אחר שנהפך לסלבריטאי. לסיפור הזה אמור להיות ממד סאטירי שעוסק בתופעת המפורסמים לרגע שמפורסמים כי הם מפורסמים; אבל אלן מעצב את הסיפור בצורה כה מרושלת ולא מוצלחת מבחינה קומית שהוא קורס לתוך טרחנות לא נעימה.

הסיפור הרביעי והגרוע ביותר הוא זה של מילי (אלסנדרה מסטרונארדי) ואנטוניו (אלסנדרו טיברי), זוג נשוי טרי, שבא לרומא מכפר קטן. נסיבות עלילתיות שחוקות מפרידות ביניהם ביומם הראשון בעיר הגדולה שמבלבלת אותם. מילי הולכת לאיבוד כאשר היא מחפשת מספרה ברומא; לחדרו של אנטוניו במלון באה זונה ששמה אנה (פנלופי קרוז בהופעה הגרועה של חייה), שטעתה בחדר. באותו רגע שבו אנה החשופה נמצאת בחדרו של אנטוניו פורצים לחדר הוריה של מילי, שעדיין לא פגשו אותה, ואנטוניו משכנע את אנה להעמיד פנים שהיא אשתו. נו באמת, וודי. דוגמה לרמת ההומור בסרט היא כשאנטוניו, אנה והוריה של מילי מבקרים בוותיקן. אמה של מילי אומרת שבטח היה קשה למיכלאנג'לו לעבוד כשהוא שוכב על גבו ואילו אנה אומרת שזה בכלל לא קשה; היא עושה זאת כל הזמן.

באותו זמן מילי המשוטטת ברומא, ולא זוכרת את שמו של המלון שבו היא ובעלה התאכסנו, נתקלת בכוכב הקולנוע האהוב עליה, שהוא כרסתן בגיל העמידה, וזה מפתה אותה לבוא לחדר בית המלון שלו, שאליו תתפרץ בשלב מסוים אשתו. נו באמת, וודי. האם וודי אלן עובד יותר מדי, מהר מדי? הוא כנראה לא יכול אחרת. בראיון ל"הארץ" אמר שהוא אומלל בתקופה שמפרידה בין סוף צילומי סרט ועד שהוא מוצא רעיון לסרטו הבא. וכן, הוא רוצה להספיק כמה שיותר. אבל כל זה אינו מצדיק את העליבות של "מרומא באהבה", שלולא היה סרט של וודי אלן בוודאי היינו פוטרים אותו בכמה מלים חריפות, אבל מאחר שזהו סרט של וודי אלן תחושת המפלה רבה יותר. לראשונה בסרט שלו היתה לי התחושה שהוא נהפך למיושן. אף שמעולם לא הייתי מחסידיו הנאמנים ביותר, אני מקווה שזהו שלב חולף.

"מרומא באהבה". בימוי ותסריט: וודי אלן. צילום: דריוס קונג'י. שחקנים: וודי אלן, ג'ודי דייוויס, ג'סי אייזנברג, אלן פייג', אלק בולדווין, רוברטו בניני, פנלופה קרוז

עוד ביקורות: צ'יקו וריטה | פרומתאוס | הדיקטטור | מאחורי הדלת | קירות צדדיים | ממלכת אור הירח | גברים בשחור 3 | אלברט נובס | אורחים לרגע | באפילה | העדינות | חתולים על סירת פדלים | מחוברים לחיים | משחקי הרעב | בושה | קרוב להפליא ורועש להחריד



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו