בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"הירושה": משברים בלי דרמה

סרטה של היאם עבאס "הירושה" לוקה בהיבטים הבסיסיים ביותר של עשייה קולנועית. וגם: "הקיבוץ הקדוש" הוא סרט תיעודי הוגן ובעל ערך

14תגובות

תחרות הקולנוע הישראלי העלילתי, שמתקיימת בפסטיבל הסרטים ה-28 של חיפה ובה משתתפים השנה שמונה סרטים, נמשכה ביום שלישי עם "הירושה", הסרט הראשון שביימה השחקנית היאם עבאס. עבאס היא שחקנית טובה ומנוסה, שהופיעה בסרטים כגון "הכלה הסורית", "עץ לימון", "אזור חופשי" ורבים אחרים; אך כבמאית, חוסר הניסיון שלה בולט בכול מרכיב של סרטה העלילתי הארוך הראשון. אינני יכול להגדיר את התוצאה אלא כראשונית ואפילו כחובבנית.

עלילת סרטה של עבאס מתרחש בכפר ערבי ישראלי קרוב לגבול לבנון בזמן מלחמה – זו מלחמת לבנון השנייה, אך עבאס נמנעת מלהגדיר אותה במדויק מבחינה היסטורית – ומציגה את סיפורה של משפחה מרובת נפשות, אחת המשפחות החשובות בכפר. אבי המשפחה וכל בניו ובנותיו עוברים לאורך הסרט משברים שונים, אבל כל אחד ממשברים אלה בנאלי יותר ממשנהו.

האב הוא חולה לב, בנו הבכור הוא איש עסקים השקוע בחובות, בן נוסף מתמודד על תפקיד ראש מועצת הכפר ובוגד באשתו עם אשה ישראלית, ובן נוסף, רופא במקצועו, איננו מצליח להגשים את משאלתה הגדולה ביותר של אשתו - להרות ולהיות לאם. בתו הבכורה של האב הקדישה את חייה לטיפול בו – האם מתה שנים רבות קודם לכן – והבת הצעירה עושה את החמור מכל: היא לומדת אמנות באוניברסיטת חיפה ורוצה להינשא למורה שלה, שהוא אנגלי, מה שייחשב לחילול כבוד המשפחה.

אף שעבאס מטפלת בכל המשברים האלה, ובאוסף סיפורים נלווים, באופן צפוי לחלוטין, הסרט בכל זאת יכול היה לעבוד כמין מלודרמה משפחתית שגרתית אילו היו לעבאס הכלים הבסיסיים לעשיית קולנוע. אבל ל"הירושה" אין צורה ואין קצב; הסרט ערוך באופן מסורבל, ולוקה בגחמות סגנוניות תמוהות ברובן.

אולי ההיבט המפתיע ביותר של הסרט הוא שעבאס מתגלה בו כמי שאינה יודעת להדריך שחקנים. מרבית השחקנים הרבים המופיעים בסרט, כולל כמה מהנודעים והטובים בדרך כלל שבהם, עושים בו עבודה שגובלת אף היא בחובבנות, וזו עוטפת את התוצאה כולה.

לא ברור גם מדוע עבאס בחרה למקם את הסיפור על רקעה של מלחמה דווקא, שמגיחה לסרט לפרקים ואז נעלמת ממנו לדקות ארוכות. היא כנראה רצתה לומר בכך משהו על מצבם השברירי של ערביי ישראל, אך לא ברור מה בדיוק, ושום אמירה קוהרנטית לגבי הקשר בין הפרטי ללאומי ולהיסטורי לא עולה מתוך הסרט, שבחלקו מעורר מבוכה ובחלקו צער.

תשובה אחרת

את תחרות הקולנוע הישראלי התיעודי, שאף היא מתקיימת בפסטיבל, פתחה ביום שלישי סרט מעניין ושמו "הקיבוץ הקדוש", שביימו נעמית מור חיים ונחום גרינברג. הסרט עוסק בחוזרים בתשובה, ומבין הסרטים התיעודיים הלא מעטים העוסקים בתופעה שכבר ראיתי, זהו אולי המעניין ביותר מכיוון שהוא מאיר היבט של התופעה שלא הייתי מודע לו: חזרתם בתשובה של רבים מבני הקיבוצים בני ה-30 פלוס.

הסרט מתמקד בסיפורם של שלושה מבני קיבוץ בית זרע שחזרו בתשובה, כל אחד בדרכו המיוסרת שלו (אך הסרט מפגיש אותנו גם עם קיבוצניקים חוזרים בתשובה נוספים כדי לומר שהתופעה גורפת. הוא מצביע גם על הפרדוקסים הקשורים בחזרה בתשובה בקיבוץ - למשל, העובדה שחלק מהחוזרים בתשובה ממשיכים לגור בקיבוץ בסביבה אתאיסטית לחלוטין (אחד מגיבורי הסרט אף מביע את סלידתו מחרדים ואת הקושי שלו לגור ביניהם).

הסרט משרטט גם את דיוקנם של הוריהם של אותם חוזרים בתשובה, שמתקשים לקבל את השינוי שחל בבניהם, ומנסה לספק לתופעה הסבר פסיכולוגי וסוציולוגי. המדובר, על פי הסרט, בדור האחרון שגדל בקיבוצים בבתי הילדים, סבל מחוסר קשר משפחתי, וכתוצאה מהאידיאולוגיה הקולקטיבית לא הצליח להגדיר לעצמו זהות אישית. הפרדוקס המעניין ביותר שהסרט מצליח להבליט הוא שאותם חוזרים בתשובה מחליפים אידיאולוגיה קולקטיבית נוקשה באידיאולוגיה כוללנית וחמורה אחרת, ודווקא בה מנסים למצוא את זהותם האישית.

באיזשהו מקום יודעים כל גיבורי הסרט שזהו ניסיון שנידון לכישלון ושהם נידונים לחיים של חיפוש נואש אחר מידה של שלווה ושלמות אישית. ההיבט הזה של הסרט הוא זה שמעניק לו את נפחו הרגשי הטראגי כמעט והופך את הצפייה ב"הקיבוץ הקדוש" לחוויה בעלת משמעות בנוף של החברה הישראלית העכשווית, שפניה כה השתנו והיא מחפשת לעצמה גאולה.

מבחינה קולנועית עשייתו של הסרט סטנדרטית למדי, אך הטיפול ההגון והנבון של שני הבמאים בנושאו הופך את יצירתם התיעודית לבעלת חשיבות וערך.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו