בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"כמו מישהו מאוהב": קיארוסטמי בטוקיו

סרטו החדש של הבמאי האיראני הגדול, המתרחש ביפאן, אמנם אינו מפסגת יצירתו, אבל גם בו ניכר השילוב בין יכולת אנליטית ופיוטית המאפיין אותו

תגובות

אחרי שבסרטו הקודם, "עותק נאמן למקור", נדד הבמאי האיראני עבאס קיארוסטמי לטוסקנה שבאיטליה והציג סיפור אהבה, בסרטו החדש, "כמו מישהו מאוהב", הוא עובר ליפאן ומציג בו סיפור שכקודמו, גם הוא נע בחלקו על קו התפר שבין הממשי למומצא.

הסיפור עצמו בנאלי למדי וכבר ראינו כמותו בסרטים קודמים: גבר מבוגר, קשיש אפילו, נעשה מעורב בחייה של אשה צעירה. אך קיארוסטמי, בכיר במאיה של איראן, מעצב את הסיפור כך שהוא מצטבר ליצירה הפועלת בתוך הצפוי כדי לחרוג ממנו.

הסרט מתחיל בסצינה יפהפייה, סצינה של רב-אמן, המתרחשת בבר בטוקיו. מתהווה בה פער בין מה שאנו רואים למה שאנו שומעים, והדמויות הנראות בסצינה מתייחסות לחלל שנמצא מחוץ לתמונה, עד שזווית הצילום מתהפכת ואנו נחשפים למראה אחר של המציאות כפי שנגלתה לנו עד אז. במידה סימבולית, אופן הפעולה של הסצינה מייצג את הדרך שבה הסרט כולו פועל.

גיבורת הסרט היא אקיקו (ריו טאקאנאשי), סטודנטית עדינת מראה שעובדת כנערת ליווי, ובסצינה שפותחת את הסרט נשלחת על ידי מעסיקה הסרסור למשימתה הבאה. משימה זו, שהיא מבצעת ללא רצון רב, היא להגיע לביתו של טאקאשי (טאדאשי אוקונו), אלמן ופרופסור לסוציולוגיה בגמלאות.

הפגישה בין אקיקו לטאקאשי מתחילה בשיחה מנומסת שבמרכזה דיון בציור התלוי על קיר ביתו של הפרופסור, ובו נראית אשה צעירה הדומה לאקיקו, אך מסתיימת אחרת מכפי שתוכננה.

כל מי שמכיר את סצינת המוזיאון ב"ורטיגו" של אלפרד היצ'קוק, שבה גיבורת הסרט מתבוננת בציור של אשה שתסרוקתה זהה לשלה, אינו יכול שלא להיזכר בה בזמן המעקב אחר שיחתם של אקיקו וטאקאשי על הציור. והאסוציאציה אינה מקרית; כמו בסרטו של היצ'קוק ובסרטו הקודם של קיארוסטמי יש ב"כמו מישהו מאוהב" מרכיבים עלילתיים העוסקים בהתחזות. זה בא לידי ביטוי אפילו בשמו של הסרט, שלקוח מסטנדרט ג'ז ידוע. הביצוע הכי מוכר שלו, שמושמע בסרט, הוא זה של אלה פיצג'רלד. היא מבצעת את השיר ברכות אין קץ, שבה בעת מעבה את הסרט וגם יוצרת בו ריחוק מלנכולי ואף אירוני.

למחרת חודרת לסרט הדמות המרכזית השלישית שבו. טאקאשי מסיע את אקיקו לאוניברסיטה ושם הם פוגשים את נוריאקי (ריו קאסה), חברה הקנאי והתוקפני. הוא אינו יודע שחברתו מתפרנסת כנערת ליווי וסבור בטעות כי הגבר הקשיש שעמו היא נוסעת הוא הסבא שלה. אקיקו וטאקאשי אינם מתקנים את טעותו. עיקר העלילה מתאר את היסחפותו של טאקאשי לתוך מערכת היחסים בין האשה הצעירה המופנמת לגבר המוחצן והתוקפן, שכמו הסרסור שמעסיק אותה משליך עליה את בעלותו הגברית.

שני סרטיו האחרונים של קיארוסטמי אמנם אינם משתווים לכמה מיצירות המופת שהבמאי האיראני ביים במולדתו (ובהן "קלוזאפ" מ1990-, שעסק אף הוא בהתחזות, "טעם הדובדבן", שזכה בפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן, "לאן שתישאנו הרוח", "10"). בזמן הצפייה בשניהם, למרות הנאתי מהם, אף ייחלתי שקיארוסטמי יחזור למולדתו. ואף על פי כן, שני הסרטים הם המשך מרתק לאחד ממכלולי היצירה המשמעותיים ביותר בקולנוע בן זמננו.

רצונו של קיארוסטמי להציג בפנינו לא רק את מולדתו אלא גם את העולם שמחוץ לאיראן, בין שהוא נובע מנסיבות הפקתיות ובין שמקורו בשאיפה יצירתית, הוא לגיטימי. ואמנם, קיארוסטמי עושה זאת בתבונה וביכולת האנליטיות והפיוטיות כאחת שמאפיינות את כל יצירתו.

מבטו על הנוף שבו סרטיו מתרחשים הוא צלול כתמיד. אם את טוסקנה היפהפייה הוא תיאר כאתר של רומנטיקה ממומשת או מוחמצת, הרי את טוקיו הוא מתעד כאתר של ניכור ותוקפנות, מבלי לגלוש מהתבוננות דידקטית.

"כמו מישהו לאהוב" הוא יצירה מינורית מעט במכלול העשייה הקולנועית של עבאס קיארוסטמי; אך המינורי אצל במאים גדולים ¬ וקיארוסטמי הוא אחד הגדולים כיום ¬ ייחשב למז'ורי אצל במאים פחותים ממנו.

"כמו מישהו מאוהב". תסריט ובימוי: עבאס קיארוסטמי; צילום: קטסומי יאנאגיג'ימה; שחקנים: רין טאקאנאשי, טאדאשי אוקונו, ריו קאסה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו