בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי זה דופק בדלת

קומדיה איטלקית בורגנית עם טוויסט ודרמת מתח דנית מרובת משתתפים. על שני סרטים אירופיים שיצאו לאחרונה

תגובות

לקראת החורף שאמור להגיע הנה מתישהו, להלן צמד סרטים אירופיים שהגיעו לאחרונה למדפי ספריות הדי־וי־די ועשויים לעניין את חובבי הז’אנרים. הבמאי פרזן אוזפטק ‏(“חלון החזית”, “פיות נבערות”, “ההרמון האחרון”, “חמאם”‏) נולד בטורקיה ב–1959, עבר לאיטליה כשהיה בן 17, ומאז נשאר לחיות וליצור בה. סרטיו ‏(שכמה מהם הוקרנו בארץ, בין היתר בפסטיבל ירושלים‏) נעים מאז על הקו שבין רומא לאיסטנבול. יצירותיו הראשונות עסקו בין היתר בהומוסקסואליות, אבל בסרטיו המאוחרים הנטייה המינית כבר לא משחקת תפקיד ראשי. סרטו האחרון, “Magnificent Presence”, שיצא השנה באיטליה, זכה להערכה רבה במדינתו וקיבל כמה פרסים בכירים בפסטיבלי קולנוע שם.

זהו סיפורו של פייטרו, שחקן מתחיל שבא לרומא כדי לנסות את מזלו בתעשייה. הוא מוצא דירה, משפץ אותה וממתין לאודישנים ולמזלו הטוב. בינתיים הוא מכין קרואסונים לפרנסתו. אלא שבדירה שבה בחר להתגורר, כך מתברר, נותרו עקבותיהם של אי אילו דיירים קודמים, שאותם רק הוא יכול לראות: קבוצה של רוחות רפאים, משפחת שחקנים מקבוצת תיאטרון שפעלה בתחילת המאה שעברה. כמתבקש בסרטים מעין אלה, במהרה נשאלת השאלה אם הדירה באמת רדופה או שהכל בראש של פייטרו.

במקביל מנסה פייטרו להחיות מערכת יחסים מקרטעת עם גבר שעמו ניהל קשר כלשהו בעבר. גם שם נראה שהדברים אינם כל כך פשוטים כפי שהוצגו בתחילה. אט אט משתלט עולמו הפנימי על הסרט והיחסים בין מציאות לדמיון מיטשטשים. האם הדיירים המסתוריים קיימים במציאות? האם השכן החתיך באמת נכנס כל לילה לחדרו? ומה הסיפור של בת דודתו האומללה? סרט סתמי למדי, אבל מומלץ לחובבי רוחות רפאים תיאטרליות וקומדיות אירופיות בורגניות עם טוויסט.

תמהיל אנושי

סרט נוסף שהגיע לאחרונה לארץ בדי־וי־די הוא “חדר 304” - בתיאום מושלם עם צאתו של הסרט הישראלי “חדר 514” של שרון בר־זיו. אבל בניגוד לסרט הישראלי הדחוס, המתרחש כולו בחדר אחד ועוסק בחקירה צבאית אינטימית, הסרט הדני שביימה בירגיט סטרמוס ‏(עד כה יוצרת של סרטים קצרים ותיעודיים‏) מתפרש על פני בית מלון שלם. זהו סרט אנסמבל מהז’אנר הנפוץ, העוסק בשלל דמויות שחייהן מצטלבים על רקע כלשהו. הבחירה במלון מאפשרת ליצוק אל שלושת ימי העלילה תמהיל אנושי מגוון שכולל אורחים, מנהלים, חדרניות ושוטפי כלים, שכולם רוצים ללכת הביתה.

זוהי דרמת מתח המתרכזת בדמויות שגרתיות למדי שחייהן נמצאים על סף שינוי. פקיד הקבלה העגמומי מוצא אקדח; סגנית המנהל מנהלת רומן; הדיילת צמאה לאהבה; ואיש המטבח צמא לנקמה. הקדרות הכללית המתפרשת על כלל חדרי המלון רחוקה מלגרום לצופה להתקשר להזמין בו חדר, ו”חדר 304” מומלץ בעיקר לחובבי דרמות מתח מרובות משתתפים.

עם זאת ייאמר לזכותו של הסרט כי הוא העלה זיכרון ישן מסדרת הטלוויזיה של ירון לונדון, “השמן עם הסוני”, שאחד מפרקיה צולם בבית מלון בים המלח ותיעד בצורה מרתקת, רב גונית, רבת משתתפים ומעוררת מחשבה את המתרחש מאחורי הקלעים של בית מלון. אם מסיבה כלשהי למישהו יש חשק להתוודע אל החלקים הפחות זוהרים של עולם המלונאות, מומלץ לו לחזור דווקא ל”שמן עם הסוני”, ואולי זו הזדמנות טובה להצר על כך שבניגוד ל”Magnificent Presence” ול”חדר 304”, למשל, הסדרה של לונדון לא יצאה בדי־וי־די ואינה זמינה לצפייה בשום מקום.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו