אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"העי"ג": פספוס קולנועי מפואר

הבמאי אגדי, הצלם דגול והשחקן הראשי נותן הופעה שראויה לאוסקר. אבל אפילו הם לא הצליחו להפוך את הסרט החדש של דיסני למשהו מעבר לעוד תוצר שגרתי של תאגיד ענק

תגובות

הענק הזעיר ביותר. מתוך "העי"ג"

מספר ענקים חברו יחד כדי ליצור ענק קולנועי נוסף - "העי"ג", ראשי תיבות של "ענק ידידותי גדול". הראשון הוא הסופר רואלד דאל, שרבות מיצירותיו עובדו לקולנוע, החל מ"צ'רלי וממלכת השוקולד" דרך "מתילדה" ועד "מר שועל המהולל". השני הוא סטיבן ספילברג, במאי הפרויקט שהשיב אותו אל חיקה של האנימציה הממוחשבת אחרי "הרפתקאותיו של טינטין" מתחילת העשור. הבמאי הוותיק הבין שהנפשה לבדה לא תחזיק, כפי שהוכיח העיבוד הקודם לספר שנוצר ב-1989, והחליט לשלב בין דמויות אנושיות בשר ודם לעולם הענקים שיהיה ממוחשב. למרות שספילברג הוא במאי שרוב העולם ממתין תמיד לסרט הבא שלו, ועל אף שדאל הוא סופר נודע למדי, שניהם נעדרים כמעט לגמרי מהשיווק הבינלאומי של הסרט, בשל ענק גדול אף יותר המטיל עליהם צל - אולפני וולט דיסני, שהפיקו את הסרט. מה שלפני הצפייה נראה כמהלך תמוה, שכן אף אחד לא ירצה להסתיר שמות כמו דאל או ספילברג מהפוסטר, מתגלה לאחריה כמובן מאליו. אולי אלה רק אינטריגות פנים הוליוודיות שהחליטו על זיהוי הסרט קודם כל עם דיסני, אבל "העי"ג" הוא בכל מקרה לא ממש סרט של במאי בעל טביעת אצבע ייחודית, או סיפור של אחד מגדולי סופרי הילדים. הוא בראש ובראשונה סרט של דיסני, כלומר עוד מוצר צריכה של התאגיד.

» "העי"ג" - איפה ומתי אפשר לראות?» הסרטים החדשים בבתי הקולנוע» פסטיבל הקולנוע בירושלים - כל הפרטים» כרטיסים במתנה לסרט העי"ג

כמו הרבה אגדות, גם הסיפור הזה מתחיל בבית יתומים בריטי. ילדה עתירת דמיון וחובבת קריאה בשם סופי (רובי ברנהיל, בהופעת בכורה קולנועית) מתקשה להרדם, ועדה לנס לילי - ענק מסתובב ברחובות הכרך. כשהוא מבין שהבחינה בו, חוטף אותה הזר אל ביתו שבארץ הענקים. סופי מתוודעת לטיפוס מורכב למדי, המכנה עצמו ענק ידידותי גדול, או בקיצור עי"ג (מארק ריילנס), למרות שבין חבריו הוא הזעיר ביותר. הילדה לומדת לבטוח בו כשהוא מציל אותה פעם אחר פעם ממלתעותיהם של סובביו בעלי שמות מעוררי פלצות ותיאבון לנשנושי אדם. מנהיגם, שבאנגלית מכונה פלשלומפיטר (ג'מין קלמנט), ממש מתעלל בו כבריון ועושה הכל כדי לשים את טלפיו על סופי הקטנה. אך בינה ובין העי"ג כבר נוצרה ידידות, במסגרתה הוא מראה לה את עבודתו - לכידת חלומות ופיזורם בין בני האנוש הישנים.

גודל הענק כגודל הפער בין איכויות המשחק. מתוך "העי"ג"

מלבד הצוות הקבוע שלו, כמו הצלם הדגול יאנוש קמינסקי והמלחין האגדי ג'ון וויליאמס, ספילברג שב לעבוד גם עם מליסה מתיסון, התסריטאית של "אי.טי.". מתיסון לא כתבה המון סרטים מאז, בלשון המעטה, והאחרון שבו הייתה מעורבת הוא "קאנדאן" של מרטין סקורסזה מסוף שנות ה-90'. הכותבת הלכה לעולמה לפני סיום צילומי "העי"ג", שכמובן הוקדש לה. הוא גם מהווה את סיום הקריירה שלה בתחום הכתיבה, אבל אינו פסגת יצירותיה, ודאי לא זאת של שאר המעורבים.

העי"ג - טריילר:

מקומם למדי לראות שני נפילים כמו ספילברג וקמינסקי נכנעים לפלטת הצבעים הקיטשית וחסרת ההשראה שכבשה את הקולנוע מאז פרוץ העידן הדיגיטלי. זאת שבה כל שעה ביום היא שקיעה נוגה וכתמתמה, השמיים סגלגלים במקום תכולים, ואורות בצבעים מרגיעים ומרגיזים מרצדים בסצנות הליליות בתירוצים עלילתיים קלושים, או בקיצור, "חיי פיי". מצד שני, שווה לשבח את היכולת של הצוות להתמודד עם סצנות חשוכות שלא הופכות לקודרות מדי מבעד למשקפי התלת ממד - אפקט שלאחרונה סתם גורע מסרטים, אבל כאן מצליח להוסיף משהו. בהחלט מרגישים מדי פעם מי נמצא מאחורי המצלמה ויש גם רגעים קולנועיים מאוד שחורגים מהמקובל, בעיקר בתחום הפעולה. גם המשיכה של ספילברג לפרויקט ברורה, בזכות נושאי העיסוק בדגש על חלומות מחד, והעבודה המשלבת טכניקות שונות מאידך. פשוט חבל שמלבד הפתיחה המסקרנת והסיום המרגש, הסרט סובל מאיבוד עניין בחלקו האמצעי בגלל בטן גדולה בסיפור.

טכניקות מגוונות ופלטת צבעים קיטשית. מתוך "העי"ג"

הכל היה נסלח אם התפקיד הראשי היה מונח על כתפיה של שחקנית אחרת. עוד מוקדם לקבוע מה יעלה בגורל הקריירה המתהווה של בארנהיל בת ה-12, אבל הופעתה כאן פשוט מעצבנת. זה קשור לא מעט לדמות הבלתי נסבלת שעליה לגלם, שמתחילה את הסרט כשהיא מאיימת על שיכורים שתקרא למשטרה, וממשיכה אותו כילדה נודניקית באופן יוצא דופן. במקרים של הופעה מאולצת או דהויה של שחקן-ילד, הטענות אמורות ללכת לבמאי, אלא שספילברג הוא לא רק במאי שחקנים נהדר בדרך כלל, אלא ממש מתמחה באיתור ילדים-כוכבים. הפעם זה לא פוגע, והטרגדיה מתעצמת משום ששאר ההופעות בסרט טובות עד מאוד.

נודניקית באופן יוצא דופן. מתוך "העי"ג"

אחת מהן אפילו מופלאה ממש, ושייכת כמובן למארק ריילנס, זוכה האוסקר על הופעתו ב"גשר המרגלים" של ספילברג. השחקן מצליח לפרוץ מבעד למעטפת הפיקסלים שהפכה אותו לענק ממוחשב וגדול אוזניים, ויוצק אל המסך עולמות שלמים של רגשות וחששות, נע בין המאיים לחרדתי בעצמו. העובדה שהוא נשמע כמו בן הדוד הדיסלקטי של נד פלנדרז ("הסימפסונס"), בגלל שיבושי מילים שלתרגום העברי היה קשה מאוד להתמודד עמם, רק הוסיפה לחמידות שלו. האם זאת תהיה ההופעה הדיגיטלית הראשונה שתזכה את השחקן שמאחוריה במועמדות לאוסקר? אולי בעולם מושלם. מצד שני, בעולם מושלם סרטים כמו "העי"ג" היו הרבה יותר מסתם חביבים וחמדמדים.

העי"ג - איפה ומתי אפשר לראות?

*#