"היום השלישי: התחדשות": בסרט הזה כבר היינו

20 שנה אחרי שעלה למסכים הלהיט "היום השלישי", נזכרו בהוליווד להפיק סרט המשך. אלא שהפעם במקום אפקטים פורצי דרך תאלצו להסתפק בסצנות ממוחזרות, תפקידים בינוניים וייצוגים פוליטיקלי קורקט

אורון שמיר, עכבר העיר | צילום: יח"צ
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורון שמיר, עכבר העיר | צילום: יח"צ

אפשר בטעות לחשוב שהם יצליחו. מתוך הסרט "היום השלישי: התחדשות"

למישהו היה חסר סרט ההמשך לאחד הלהיטים של 1996, "היום השלישי"? הרי בזמן אמת דובר על המשכון מיידי להצלחה, והתסריטאי דין דבלין אפילו נשכר בשנית כדי לכתוב אותו. לבסוף הוא זנח את הפרויקט בטענה שאין לו ולבמאי רולנד אמריך סיכוי להתמודד עם ההצלחה של הסרט הבכור. דבלין המשיך משם ל"גודזילה", שהיה בסופו של דבר ההצלחה האחרונה שלו מאז שנות ה-90 אחרי "חייל אוניברסלי" ו"סטארגייט". לעומתו, אמריך עובד ברציפות מאז ושכלל את המיומנות שלו כבמאי סרטי אסונות עם "היום שאחרי מחר", "2012" ועוד. מסיבות שרק בהוליווד יכולים להסביר, דווקא עכשיו חוזרים השניים לשתף פעולה בפרק נוסף של עלילות האנושות נגד חייזרים, 20 שנה אחרי הסרט המקורי - ״היום השלישי: התחדשות״.

» "היום השלישי: התחדשות" - איפה ומתי אפשר לראות?» כל הסרטים החדשים בקולנוע» לילה לבן 2016 - המדריך המלא

גם העלילה מתרחשת שני עשורים לאחר המלחמה הגדולה של 96', שגבתה קורבנות מכל הסוגים. ברגעים הראשונים של "התחדשות" אפשר בטעות לחשוב שהנה הם הולכים להצליח, כלומר שהצוות באמת ישכיל ליצור המשכון ראוי. זאת משום שהסרט החדש נפתח בהתמודדות עם תוצאות הסרט הראשון, ברמה הלאומית והאישית. לא רק כדור הארץ השתקם ולמד לתעל את הטכנולוגיה החייזרית לצרכיו, אלא גם (ובעיקר) גיבורי הטרגדיה. הנשיא לשעבר וויטמור (פיל פולמן) נמצא בהשגחה רפואית מתמדת, שכן הקשר שיצר עם החוצנים הותיר אותי במצב נפשי רעוע. ד"ר אוקון (ברנט ספיינר), לא מת כפי שהיה נהוג לחשוב, אבל כן נמצא בתרדמת מאז. לווינסון המבריק (ג'ף גולדבלום) ממשיך לעבוד עבור הממשלה בכל הקשור לחקר חייזרים, בעוד אביו הקשיש (ג'אד הירש) מנסה להתפרנס בקושי ממכירת ספרו "כך הגיתי את הרעיון שהציל את העולם". נדמה שתושבי כדור הארץ מאוחדים מאי פעם, גם אם רובם עדיין מלקקים את הפצעים מהפלישה הקודמת, ובטח שלא מוכנים לעוד אחת. אבל הנה היא באה, גדולה יותר ומלאת נקם.

זה מה שיעניק לסרט עוצמה? מתוך הסרט "היום השלישי: התחדשות"

מי שנעדר במופגן מן הסרט הוא וויל סמית', שנהנה מתפקיד ראשי בהפקה הקודמת והתסריטאים נאלצו להפוך את דמותו לגיבור שנפל בקרב. את מקומו של קפטן הילר תופס בנו דילן (ג'סי טי. אשר), גם הוא טייס קרב מצטיין וחלק מן הדם הרענן שהוזרם לסרט דרך הדמויות החדשות, שיחברו לוותיקים בקרב המכריע. בגזרה זו יש לציין את מוריסון (ליאם המסוורת'), טייס מקורקע המשווע לשוב לאקשן, המאורס לפטרישיה וויטמור (מייקה מונרו), בתו של הנשיא לשעבר וטייסת קרב בעצמה. אל הקאסט חוזרים גם ויויקה איי. פוקס, ו-וויליאם פיצ'טנר מהסרט הקודם, לצד החדשים שהצטרפו, בהם שרלוט גינזבורג בתפקיד פסיכיאטרית שחוקרת את מי שפגשו את החייזרים, ודיאוביה אופריי כמפקד מיליציה אפריקאית המנוסה בלוחמה ממושכת בחוצנים. יש עוד לא מעט דמויות שבהחלט מצביעות על השינוי שעבר הבמאי ב-20 השנים האחרונות - הוא עובד לרוחב, בהנחה שזה מה שיעניק לסרט גודל ועוצמה. זה לא. במיוחד כשרוב המחליפים של סמית' הם צל חיוור שלו (המסוורת' בולט לטובה מבין חבריו הצעירים) וזמן המסך של הוותיקים מחולק לא נכון - יש מעט מדי ממי שטוב והרבה יותר מדי ממי שפחות.

"היום השלישי: התחדשות" - טריילר:

הסרט בהחלט מיישם את הנוסחה הידועה לסרטי המשך - כל מה שעבד בסרט הקודם מגיע במנות כפולות ומכופלות. בהיותו ההמשכון הראשון בקריירה של אמריך, ייתכן שהבמאי ביקש להתעלות על כל הישגיו עד כה בתחום הרס כדור הארץ בעזרת פיקסלים. כיוון שאפקטים פורצי דרך היו מנת חלקו של הסרט הראשון, אפשר היה לקוות לאיזו הברקה ויזואלית אחת לפחות מצידו של ממשיכו, אך לשווא. הסרט נראה ונשמע כמו כל סרט אסונות או פלישת חייזרים מהעשור הנוכחי, ולא ברור מדוע יש צורך בשישה תסריטאים כדי לכתוב משהו שכל כולו מורכב מסצנות שיא של סרטי מד"ב אחרים. בנוסף, ההסתמכות על סצנות מפתח מהסרט הקודם (נחשו מי יתנגש הפעם בזכוכית, או מה תהיה האסטרטגיה של המין האנושי להביס את ספינת האם החייזרית) רק מחלישות את התוצאה הסופית. הנסיון לבנות עלילה קוהרנטית בפתיחה מועף בבעיטה עוד לפני הפלישה, אבל הוא מה שהופך את הצפייה לאפשרית, יחד עם המערכה האחרונה הגדולה מלהכיל. זה היה יכול להיות הרבה יותר מזה, אבל משהו בליבה של הסרט פגום מן היסוד.

מצליח להתבלט. מתוך הסרט "היום השלישי: התחדשות"

דוגמה לכך היא האופן בו הסרט מנסה לייצג דברים מסוימים, לעומת מה שקורה בו בפועל. במבט ראשון, זה נראה מאוד מתקדם וליברלי להראות אשה בראש הבית הלבן (סילה וורד מגלמת את נשיאת ארה"ב), להציג נשים טייסות או זוגיות הומוסקסואלית בין שני גברים מבוגרים בלי לעשות מזה עניין ולתת ייצוגים (בודדים) לכל הגזעים, כולל חנופה מורגשת לקהל הסיני, אותו גילתה הוליווד לאחרונה. אבל כל זה קורה רק על פני השטח ובדקות הלא מכריעות של העלילה. כשהעניינים נהיים רציניים, האנושות על פי אמריך וצוותו היא חבורה של גברים חמומי מוח ולהוטי הדק, שתוכניתם היחידה היא לירות בדברים עד שימותו או יתפוצצו. לכך יש להוסיף את העובדה שלאיום הגדול על האנושות בדמות מלכת החייזרים קוראים "היא", השרטוט לתוכנית הקרב דומה מדי לזרעונים בדרכם להפריית ביצית, וכמובן שישנה גם סצנה הירואית בה אסור להשאיר מאחור אישה בהריון (בזמן שאנשים אחרים יכולים למות בין ההריסות ללא התייחסות לכך מצד הסרט). אם משהו מכל זה מדבר אליכם, ולא מפריע לכם שסרטים מתחילים באופן מבטיח אבל הופכים מהר מאוד לפרק מעפן בסדרת סרטי "רובוטריקים", אולי תפיקו מהסרט הנאה חלקית.

"היום השלישי: התחדשות" - איפה ומתי אפשר לראות?

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ