אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"וורקראפט: ההתחלה": הסרט שיביא את הגיקים לקולנוע

המשחק ששינה את פני הז'אנר, עובר לקולנוע עם אפקטים די מכניים ועלילה קלישאתית. ובכל זאת מסתמן שהאקשן ורמת הדיוק בפרטים יצליחו לפרוט על מיתרי הנוסטלגיה של הגיימרים

תגובות

מסתמך על תבניות. מתוך הסרט "וורקראפט: ההתחלה"

חברת משחק המחשב "בליזארד" שינתה את המדיום בו היא פועלת לפחות פעמיים. בפעם הראשונה באמצע שנות ה-90 עם המשחק הראשון (והשני) בסדרת "וורקראפט", שלקח את תת הז'אנר המכונה "אסטרטגיה בזמן אמת" למחוזות חדשים, עוד לפני שמערכת ההפעלה של ווינדוז הגיעה לכל בית פרטי. עשור לאחר מכן, ב-2004, שוב המציאה "בליזארד" מחדש את עולם המשחקים הממוחשבים עם "World of Warcraft", כשחיברה אינספור שחקנים מכל העולם להילחם אלה באלה ברשת האינטרנט, על קנבס דיגיטלי עצום מידות. לזכותה של החברה אפשר לזקוף גם כותרים מצליחים כמו "דיאבלו" ו"סטארקראפט", שזכו להמשכונים ממש כמו סרטי קולנוע מצליחים. עולם הקולנוע עדיין מנסה משום מה לשחזר הצלחות מעולם הגיימינג, ושתי התעשיות ממשיכות לבחון ולבדוק את יחסי הכוחות ביניהם. נדמה שסרט המבוסס על אחד מכותרי "וורקראפט" היה אמור להיווצר כבר מזמן, ואכן הודיעו עליו כבר לפני 12 שנים, אבל רק עשרים שנה אחרי הפעם הראשונה בה נלחמו בני אדם ואורקים על מסכי המחשב הם עושים זאת על המסך הגדול בסרט "וורקראפט: ההתחלה".

» "וורקראפט: ההתחלה" - איפה ומתי אפשר לראות?» כל הסרטים החדשים בקולנוע» שבועות 2016 - המדריך המלא» פסטיבל הקולנוע בירושלים - כל הפרטים

התוספת העברית לשמו המקורי של הסרט, שנקרא באנגלית פשוט "Warcraft", מרמזת על שני דברים. ראשית, שזהו הפרק הראשון בטרילוגיה מתוכננת, שתצא לפועל אם וכאשר יתגלה הסרט כהצלחה כלכלית מספקת. שנית, ילידי שנות ה-80 שגדלו על ברכיו של המשחק ודאי תוהים איך יעבדו בהוליווד משחק עם עלילה דלה כמו "וורקראפט" הראשון והמכונן. התשובה היא שהסרט הוא סוג של פריקוול להתרחשויות במשחק. כלומר, הרבה לפני שאורקים ובני אנוש נלחמו על משאבים ואדמות, היה הרגע הראשוני של התנגשות בין שני הגזעים שגרם ליריבות, ברא גיבורים, ויצר מיתולוגיה.

נאמן לחוקי העדר? מתוך הסרט "וורקראפט: ההתחלה"

האורקים, גזע של לוחמים אדירים בעלי חזות אנושית, עור ירקרק או כתמתם וניבים של חזירי בר, צריכים למצוא לעצמם בית חדש. עולמם גוסס מכדי להמשיך להתקיים בו, ו"העדר" (כפי שמכנים את עצמם האורקים) הולך אחרי מכשף אפל ורב עוצמה בשם גולדאן (דניאל וו). הוא פותח עבורם שער אל עולמם של בני האדם במחיר של אלפי נשמות, ומעביר כוח חלוץ שיכבוש מספיק שטח וייקח מספיק שבויים על מנת להזין את הפורטל המכושף בעוד נשמות מתות, בעבורן יעברו עוד לוחמים אורקיים לצד השני. ראש שבט צעיר בשם דורוטאן (טובי קבל) מודאג שמא זהו אינו הצעד הנכון, אבל נותר נאמן לחוקי העדר ולא מתגרה בראשי השבטים היריבים, עד שהוא פוגש את שליטי העולם החדש. בממלכת בני האדם שולט המלך ליין (דומיניק קופר). גם לו יש לוחמים אמיצים בהנהגת רוכב הגריפין לותאר (טראביס פימל), וגם לצידו עומד קוסם רב עוצמה בשם מדיב (בן פוסטר). דמויות נוספות המצטרפות למאבק המתהווה הן הלוחם אורגרים "פטיש האבדון" (רוברט קזינסקי) מהצד האורקי, קוסם צעיר ומרדן בשם קדגאר (בן שנצר) שעוזר לבני האדם ודמות אחת שנקרעת בין שני העולמות - גארונה (פאולה פאטון), בת תערובת שחציה אורקית וחציה אנושית, שצריכה לבחור צד.

האחת שצריכה לבחור. מתוך הסרט "וורקראפט: ההתחלה"

במאי הסרט הוא דאנקן ג'ונס (בנו של דייויד בואי ז"ל), שהיה אחראי בעבר הלא רחוק על יצירות מדע בדיוני כמו "ירח" ו"קוד מקור". ג'ונס חתום גם על התסריט, היות שהסכים לביים רק לאחר שהוכנסו שינויים מהותיים לפי דרישתו, הנוגעים לייצוג שווה של שני הצדדים במאבק שבמרכז הסרט והזדמנות לכל גזע להיות מוסבר בעזרת המיתולוגיה שלו. את התסריט לפני כניסתו של ג'ונס לפרויקט כתב צ'ארלס לוויט ("לגעת ביהלום"), תחת הדרכתו של כריס מטצן, כותב ומדבב בכיר בחברת בליזארד שמלווה את סדרת משחקי "וורקראפט" כמעט מראשיתה. עם זאת, נדמה שגם אלגוריתם משנות ה-90 יכול היה לכתוב את הסרט הזה, המסתמך אך ורק על תבניות וקלישאות של הז'אנר - שני גזעים ראשיים נלחמים זה בזה על אותה אדמה, לכל צד קוסם חזק מאוד (אחד מואר והשני אפל), דמות מסוימת שהוריה הם כל אחד משני הגזעים, גיבורים שיפלו ואחרים שיתפסו את מקומם וכן הלאה.

"וורקראפט: ההתחלה" - טריילר:

גם בכל הקשור למשחק, דיאלוגים או דמויות קשה לשבח את הסרט, אבל יש להניח שקהל היעד העיקרי שלו יגיע בשביל האפקטים והאקשן. "וורקראפט: ההתחלה" אכן עמוס לעייפה בעבודת מחשב מאומצת, שכן האורקים נוצרו בטכניקת לכידת תנועה וכל פריים בסרט מלא פיקסלים, פילטרים וצבעוניות יתר. רוב הזמן זה נראה טוב, אבל היחיד שבאמת מצליח לחלץ משהו מהופעתו הדיגיטלית הוא טובי קבל, שדמותו היא גם בין היחידות שזוכות לקונפליקט עימו היא צריכה להתמודד. האפקטים הממוחשבים מסייעים ליצירת קטעי פעולה רחבי היקף, אבל רוב הזמן יש בהם משהו מכני וחסר מעוף.

אפקטים שמצדיקים את עצמם כלכלית. מתוך הסרט "וורקראפט: ההתחלה"

את הריגוש האמיתי היחיד שלו משיג הסרט באמצעות לחיצה משולבת על בלוטות הנוסטלגיה והגיקיות של הקהל. מי שגדל על סדרת המשחקים הזו (כמוני, למשל) ודאי יתרשם מרמת הדיוק בפרטים, מחפצים איקוניים שנוצרו מחדש בשביל הסרט או מרגעים קטנים המרפררים אל בדיחות פנימיות במשחק (כמו למשל קסם של הפיכת האויב לכבשה). קשה שלא להתפעל מהמראה הכללי של הסרט, המשחזר אחד לאחד את הלוק הייחודי המזוהה עם העולם של "וורקראפט", כולל רגעים בהם המצלמה מגביהה עוף ומגיעה לזווית שמזכירה את המשחק האגדי. והרי זה מה שמבדיל אותו מכל שאר סרטי וסדרות הפנטזיה שהפופולריות שלהן רק גואה מאז ״שר הטבעות״ ו״משחקי הכס״. הסרט אולי לא מיועד רק לקהל הגיקים, אבל הוא עוד ניצחון שלהם בקרב שהתחיל עם סרטי הקומיקס - אולפני הסרטים יודעים איך להביא את הסוג הזה של הקהל, אם רק יתנו להם את מבוקשם. לא בטוח שזה עושה טוב לסרטים עצמם מבחינת איכות, אבל אין ספק שזה מצדיק את עצמו כלכלית מבחינת היוצרים.

"וורקראפט: ההתחלה" - איפה ומתי אפשר לראות?

*#