אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בוגד משלנו": כשג'ון לה קארה נופל בין הכיסאות

הספרים של ג'ון לה קארה ידועים במתח שהם משרים על הקוראים, אבל במעבר למסך הגדול משהו הלך לאיבוד בתרגום, והוביל ליצירה קולנועית מבולבלת ולא אחידה

תגובות

עולם הצללים של הביון. מתוך הסרט "בוגד משלנו" (צילום: יח"צ)

ג'ון לה קארה הוא שם נרדף למותחני ריגול אפלים ומורכבים כבר חצי מאה - תחילה בספריו ובהמשך בעיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים. אך בעשור האחרון נדמה שהסופר הבריטי הפורה (רשימה חלקית: "הגנן המסור", "החייט מפנמה" ו"המרגל שחזר מן הכפור") בהחלט העלה הילוך. מאז 2011 ועד היום הוא היה מעורב כמפיק בארבעה פרויקטים על פי יצירותיו. הראשון והמשובח שבהם היה עיבוד לספרו "החפרפרת" שהציב את גארי אולדמן בתפקיד האיקוני של איש הביון ג'ורג' סמיילי. אחריו הגיעו הסרט המשמים "איש מבוקש מאוד" לפני כשנתיים, והמיני סדרה "The Night Manager" מוקדם יותר השנה. כעת הגיע תורו של "בוגד משלנו", ספרו הטרי ביותר של לה קארה, להפוך לסרט קולנוע בהפקתו ובברכתו, וקשה לומר שהוא אפילו מדגדג את האיכות של קודמיו.

» בוגד משלנו  -איפה ומתי אפשר לראות?» הסרטים החדשים בקולנוע» חדש על המסך: המהפך של אם הדרקונים

הסרט נפתח בסצנה חיצונית לעלילה עם דימוי מרהיב ויזואלית של רקדן בתנועה, בו צופה משפחה בזמן שבחדרי חדרים נרקמת עסקה אפלה של המאפיה הרוסית. הפרולוג מסתיים בדם ואנו עוברים אל מי שיהיו גיבורי הסרט - זוג בריטי בחופשה במרוקו. גייל (נעמי האריס) דוחה מעליה את בעלה פרי (יואן מקגרגור), ומותירה אותו לשתות לבדו. חבורה שיכורה בראשות דימה (סטאלן סקארסגארד) מזמינה אותו לבלות עמה ופרי מוצא עצמו מוקסם מחברו החדש וגדל הגוף, שמתגלה עד מהרה כאיש הכספים של המאפיה הנמצא במנוסה בשל בגידה. בניסיון לעשות את הדבר הנכון, מסכים הגיבור להעביר חומר מסווג מידיו של דימה אל סוכנות הביון הבריטית MI6 בשובו למולדתו, שם הוא נתקל בסוכן הנחוש הקטור (דמיאן לואיס). הבוסים הבריטיים של הקטור לא ממש ששים להאמין לאיש מאפיה רוסית, גם אם בידיו נמצא לכאורה חומר שעלול להפיל עסקת ענק מושחתת, ולכן מחליט הסוכן להשתמש בזוג האזרחים גייל ופרי כדי לזכות באמונו של דימה. כך נסחפים השניים, שנמצאים מתחילת הסרט במשבר בנישואין, אל עולם הצללים המסוכן של הריגול.

טובים יותר כשהם רבים. מתוך הסרט "בוגד משלנו" (צילום: יח"צ)

את הסרט ביימה סוזנה ווייט, במאית טלוויזיה ותיקה בבריטניה שאחראית גם להמשכון "נני מקפי 2", ומי שעיבד את הספר לתסריט הוא חוסיין אמיני. הכותב האיראני, שהפך לפני שנתיים לבמאי עם "שני פנים לינואר", מתמחה בעיבודים ספרותיים לקולנוע, החל מ"ארבע הנוצות" ועד "דרייב". עם זאת, התסריטים שהוא רוקח פגומים ברובם ולעתים נעדרים צידוקים מעוגנים בעלילה להתנהגויות שונות של הדמויות. במקרה של עיבוד לספר של לה קארה זו חתיכת בעיה, שכן הסופר נודע במורכבות היחסית של דמויותיו(נוהגים להשוותו לספרי ג'יימס בונד של איאן פלמינג שהחלו להופיע בערך בתקופתו). בנוסף, ניתן רק להניח שקווי עלילה מהותיים קוצרו וצומצמו עד למינימום, אחרת אין דרך להסביר כמה רגעים שמגיעים משום מקום וגם נשכחים מלב כלעומת שבאו.

עבודה משכנעת ויציבה. מתוך הסרט "בוגד משלנו" (צילום: יח"צ)

דוגמה מייצגת להחלטות שנלקחו בסרט שנראות כמעניינות בתחילה, אבל הופכות למקושקשות בהמשך ותמוהות למדי בסיום, נוגעת לעבודת המצלמה. הצילום של אנטוני דוד מנטל, משתף פעולה קבוע עם הבמאי דני בויל ("נער החידות ממומבאי", "127 שעות"), מבקש לחתור נגד הקלישאה לפיה מותחן ריגול פירושו צללים ואפלה. הצלם נשאר נאמן לסגנונו הקבוע, הכולל הרבה משחקי אור, צבע ופוקוס, ולא מעט שבירה של קרני האור לצבעי היסוד כאילו מצלמתו הייתה מנסרה. בהתחלה זה נעים לעין, בהמשך מעייף וממצה עצמו הרבה לפני תום הסרט, ובסיום נותרת התהייה מדוע זה היה נחוץ או כיצד שירת את הסרט.

"בוגד משלנו" בהחלט מצליח לבנות עניין בראשיתו, אך מאבד אחיזה ככל שהדקות נוקפות. ההישאבות של פרי אל תוך עולם הריגול אולי לא יכולה להיות מוסברת על ידי הדמות עצמה, אבל הסרט עושה ככל שביכולתו כדי לבנות אותו כאדם מוסרי וערכי שתמיד מחפש לפעול נכון. איש של כבוד, כפי שמגדיר אותו דימה, שמצידו רק מעוניין להציל את משפחתו מגורל אכזר. את מערך הכוחות יש להרחיב לא למשולש אלא למרובע, עם קודקוד נוסף בדמות גייל, שמתחילה כקשוחה ומגלה את האנושיות שבה בהדרגה, וכמובן הסוכן הקטור, איש החוק שמוכן לפעול באופן לא חוקי על מנת להגיע למה שהוא תופס כצדק מוחלט, עם קמצוץ של נקמה אישית. בשלב מסוים נדמה שזאת הדמות שאומרת בקול רם את התמה המרכזית של הסרט, הסקאלה שבין טוב לרע, וכמובן שזו נאמרת בסצנה אגבית לכאורה של נסיעה ברכבת. אבל כל הבילד אפ הולך לאיבוד במערכה האחרונה שאמורה להיות שיא הסרט - הבמאית בורחת מקליימקס ראוי, התסריטאי זירז את העניינים בלי יותר מדי הסברים, ורכבת המתח סטתה מן המסילה.

מי מחריב את רוב הסצנות? "בוגד משלנו" - טריילר:

בנקודה זאת ראוי להזכיר כי לא מדובר בנסיעה חלקה לכל אורך הדרך. נניח בצד את העובדה ששחקן שבדי לוהק לתפקיד רוסי, כי סקארסגארד עושה עבודה משכנעת ויציבה למדי. הנושא של שפות ותרבויות אמור להיות קריטי בסרט, אך משום מה ברגעים מסוימים הדמויות הרוסיות מדברות בינן לבין עצמן באנגלית, גם בשיחה פנים-משפחתית וללא זרים בסביבה הנראית לעין. ההקפדה של הסרט על דבקות הדמויות בשפת האם שלהן בסיטואציות אחרות הופכת לפתע למשונה, חסרת אחידות או הגיון. עוד בגזרת המשחק, מקגרגור והאריס עוברים טוב יותר כזוג כבוי מאשר בקטעים בהם הם נדרשים להציג כימיה תקינה, ודמיאן לואיס פשוט מחריב את רוב הסצנות בהשתתפותו באמצעות משחקו הקפוץ והטון הצקצקני. אם ככה הוא משחק ב"הומלנד", לבי עם צופי הסדרה על שסבלו אותו כל כך הרבה עונות.

לא נמאס לכם ממנו? מתוך הסרט "בוגד משלנו" (צילום: יח"צ)

לבסוף יוצא ש"בוגד משלנו" הוא סרט שנופל בין הכיסאות. מחד, הוא לא מספיק מלוטש ואחיד מבחינת המורכבות שלו כדי להיות מותחן מגרה אינטלקטואלית, ומאידך נותר כבד ועמוס מדי לצפייה קלילה שתאוורר את הראש ותסחף אל עלילת ריגול מהנה. יהיה מה שיהיה הספר הבא של ג'ון לה קארה שיעובד לקולנוע, נקווה שיוצריו ילמדו שיעור מ"החפרפרת". כי גם בעולם הקולנוע הנוכחי, בו הכל שכפולים של שעתוקים, צריך לדעת ממי לגנוב או לשאוב השראה. 

בוגד משלנו - איפה ומתי אפשר לראות?

*#