אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אליס מבעד למראה": הסרט חסר הפלאות

ההמשכון לקלאסיקה של לואיס קרול יכול היה לזכות בהצלחה בזכות ויזואליות מרהיבה וקאסט משובח, אך הניסיון להאכיל את הצופים בכפית עם דיאלוגים מלודרמטיים וערכים שבלוניים הצליחו להרוס את החוויה

תגובות

נע בקצב איטי מדי. מתוך הסרט "אליס מבעד למראה"

"אי אפשר לשנות את העבר, אבל אפשר ללמוד ממנו משהו", מזהיר הזמן (סשה ברון כהן) את אליס קינגסלי (מיה וסיקובסקה) בתחילתו של "אליס מבעד למראה", סרט ההמשך ל"אליס בארץ הפלאות". באופן אירוני, יוצרי הסרט עצמם לא למדו שסיקוולים הם בדרך כלל גרועים. תיאורטית היו להם כל התנאים כדי ליצור סרט המשך ראוי - הקאסט המקורי נשכר מחדש בתוספת החיזוק של כהן ("בוראט"); את התסריט כתבה לינדה וולוורטון שחתומה על הסרט הקודם כמו גם על קלאסיקות של דיסני דוגמת "מלך האריות" ו"היפה והחיה"; טים ברטון דילג לכיסא המפיק ואת מקומו תפס הבמאי האנגלי ג'יימס בובין, שאחראי על סרטי הקאמבק של החבובות. בפועל משהו פשוט התפקשש לכל המקצוענים האלה, וכך יצא שקיבלנו סרט חסר פלאות.

» "אליס מבעד למראה" - איפה ומתי אפשר לראות?» המנצחים הגדולים בפסטיבל קאן» ראסל ברנד הוא איש ממכר

"אליס מבעד למראה" מחזיר אותנו לעולמה של הילדה החולמנית מאנגליה, אך הפעם אין לו קשר לעלילת ספרו של לואיס קרול. אליס הופכת לרב חובלת אמיצה על "הפלא", ספינתו של אביה המנוח. היא חוזרת ללונדון ממסעותיה במזרח עם תכניות להרחבת הצי, אך נעצרת על ידי שותפה לעסק (וכמעט ארוסה), היימיש, שמאלץ אותה לבחור בין שתי אפשרויות - לאבד את הספינה או לאבד את ביתה. היא נתקלת באבשלם, הגולם המעשן שהופך לפרפר (תפקידו האחרון של אלן ריקמן לפני שנפטר מסרטן), ובורחת דרך מראת קסמים בחזרה לממלכה הפנטסטית של ארץ תת. שם היא מגלה שהכובען המטורף (ג'וני דפ) חולה. הוא מוטרד מאירועי העבר של יום נוראסון, בו מלכת הלבבות שילחה את מפלצת הג'ברווקי בממלכה ומשוכנע שהמשפחה שלו שרדה למרות היעלמותה. כדי לרפא אותו, אליס פונה לזמן לעזרה. למרות אזהרותיו, היא גונבת מכונת זמן וחוזרת לעבר כדי למנוע את יום נוראסון ולהציל את משפחתו של הכובען המטורף.

לאן נעלמה הסאטירה החריפה? מתוך הסרט "אליס מבעד למראה"

במאי הסרט ג'יימס בובין סיפר בראיון לניו יורק טיימס על כך שרצה לדחוף קצת את העולם היפה שיצר טים ברטון, ולהוסיף מימד של קומדיה. בהתחשב בניסיון הטלוויזיוני של בובין בבימוי וכתיבה בתוכניות כמו "Da Ali G Show" (בה עבד עם ברון כהן) ו-"Flight of the Conchords", אפשר היה לצפות שיהפוך את ההזיה של ברטון למשוגעת הרבה יותר ויתבל אותה בהומור סאטירי חריף. בפועל הסרט בקושי מצליח להעלות גיחוך. כשזמן מתיישב, למשל, במסיבת התה של הכובען, סובבי השולחן יורים לעברו משחקי מילים ("למה הזמן לא לצידי?"), אך הניסיון ליצור סצנה היסטרית נכשל ומותיר את קהל האולם אדיש. ברון כהן בוחר לגלם את הזמן בתור גרמני פדנט עם מבטא כבד, אבל משחקו לא עומד ברף שמציב הקאסט המכובד ואפילו הרטינות הקטנות שאופייניות לדמויותיו השונות לא מצילות אותו - ברגע שהמלכה האדומה (הלנה בונהם קרטר) נכנסת לפריים היא מגמדת אותו בצעקה אחת.

מתגמד ביחס לכל השאר. מתוך הסרט "אליס מבעד למראה"

בכלל, "אליס דרך המראה" לוקח את עצמו הרבה יותר מדי ברצינות לעומת סרט הבכורה. בגרסה של טים ברטון היתה תחושה של טרלול, של עולם כאוטי ומתפתל שנע בקצב מוזר משלו. הסרט הנוכחי נע בקצב איטי וחדגוני, בעיקר בגלל עודף דיאלוגים מלודרמטיים שכאילו נכנסו לסרט בפעולת העתק הדבק. לפרקים נוצרה תחושה של צפייה בטלנובלה: הפגישה של אליס עם גרסת העבר של הכובען, בה היא מבקשת ממנו להזהיר את משפחתו מיום הנוראסון, היא דוגמה אחת מני רבות לסצנות שכנוע כושלות וצפויות. למה כשאליס צריכה לקשור חבל כדי לרדת מבניין היא מכריזה בקול רם שלמדה לקשור קשר בים? הייתי מצפה מתסריטאית מנוסה כמו וולוורטון לחשוף את כישוריה של הגיבורה בסצנת הפתיחה על ספינה, ולא סתם לספר על הידע המופלא שלה.

לוקח את עצמו ברצינות. "אליס מבעד למראה" - טריילר:

גם העיסוק בנסיעה בזמן נותר די שטחי ולא נוגע כמעט בצד הפילוסופי והפרדוקסלי, שהופך סרטים בז'אנר הזה למרתקים. בהתחשב בכך שהפכו את הזמן לדמות, אפשר היה להוסיף עוד סצנות יצירתיות כמו העונש שהוא מטיל על חברי מסיבת התה- בגלל שהם גרמו לו לחכות לאליס לשווא, הוא תוקע אותם בדקה לפני שעת התה עד להודעה חדשה, כך שכל ניסיון שלהם למזוג תה נתקל באפקט ריוויינד שמדביק אותם בחזרה למושב. נקודת האור הקלושה בסרט, אולי חוץ מהקאסט המכובד, היא סיפורי המקור. לקחנו את זה כמובן מאליו שיש למלכה האדומה ראש גדול, אבל ניסיתם אי פעם לחשוב למה? מסעה של אליס בזמן חושף את ההיסטוריה של הדמויות ומספק כמה תשובות מעניינות לאיך חייהם התדרדרו. גם ממלכת הזמן מרהיבה ויזואלית ומלאה במחוגים, גלגלי שיניים וברובוטי פח משובבי נפש שנקראים שניות.

ערכים שבלוניים. מתוך הסרט "אליס מבעד למראה"

מעבר לפנטזיה, "אליס מבעד למראה" מנסה להעביר ערכים פמיניסטיים ומשפחתיים, אך המסרים מועברים באופן שבלוני (הבנו כבר שאליס עושה מה שהיא רוצה) ומרגישים מיותרים משהו בסרט הרפתקה שכזה. לרגע הסרט מנסה בכלל לחזור ולגעת בשאלת השפיות של אליס כשהיא מתעוררת פתאום על מיטה בבית משוגעים, שאלה שכאילו מגיחה משום מקום וסתם מעמיסה על העלילה הסבוכה ממילא. בשלב הזה אנחנו כבר מאמינים בארץ תת, בין שהיא נמצאת רק בדמיונה של אליס ובין שלא, כך שהספק הפתאומי הזה לא משיג את האפקט הדרמטי. לא ברור אם חתרנות העבר של בובין וכהן אבדה, אם הם הגבילו את עצמם בשביל סרט שמיועד לכל המשפחה או שדיסני הם אלה ששמו אותם על רסן, אבל אחרי ש"אליס בארץ הפלאות" גרף יותר ממיליארד דולר בקופות, נדמה שהאולפנים לא רצו לקחת סיכונים מיותרים עם סרט ההמשך והעדיפו לזרוק עליו אפקטים בתלת מימד מאשר עלילה ראויה. כאמור, דיסני אולי לא יכולים לשנות את העבר, אבל אם הם רוצים לחזור ולייצר קלאסיקות כמו פעם, כדאי להם מאוד ללמוד ממנו.

"אליס מבעד למראה" - איפה ומתי אפשר לראות?

*#