אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ציפורי חול": שורף מצחוק בנקודות הכואבות

רפרנסים מהתיאטרון, עלילה בלשית ומכונות פאנצ'ים משומנות שחצו את גיל 80, מנציחים את נושא השואה בסרט החדש של אמיר וולף. אתם תבחרו אם לצחוק או לבכות

תגובות

עשוי במיומנות מהאסכולה הישנה. מתוך הסרט "ציפורי חול"

מאוד לא פשוט לנסות ולסווג את ״ציפורי חול״, סרטו הארוך הראשון של אמיר י. וולף. הדבר הראשון והחשוב ביותר שצריך לדעת, אם כי לא כולם יסכימו עליו, הוא שמדובר בסוג של קומדיה (או לכל הפחות בסרט שטון קומי שולט בו מתחילתו ועד סופו). הסיבה לפקפוק האפשרי הוא השפעות סגנוניות של סרטי בילוש, במיוחד פילם נואר הוליוודי, וכן עיסוק בנושאים כבדי משקל כמו ניצולי שואה והאופן בו זכר הזוועות משפיע על חיי היומיום בישראל. הוסיפו לכך אלמנטים מוזיקליים המעוגנים היטב בעלילה, החל מג׳אז ועד קברט ביידיש, ותקבלו חיה מאוד לא רגילה ולכן גם מרתקת באופן מיידי. סרט שהוא מלא יומרה ושאפתנות כמו שרק יצירת ביכורים יכולה להיות, אבל גם כזה שעשוי במיומנות טכנית ואמנותית מהאסכולה הישנה.

» ציפורי חול - מתי ואיפה אפשר לראות?» סרטים חדשים בבתי הקולנוע» פול דאנו מ"נעורים" רק רוצה להיות מאושר

גיבור הסרט הוא חוקר משטרה בשם אמנון (אמנון וולף, אין קשר משפחתי לבמאי), שמוחזר אל זרועות החוק לאחר השעיה. הוא עושה זאת כדי לנסות ולחזור אל זוגתו (מלי לוי-גרשון) ובתו הקטנה, לאחר שפישל שוב ושוב לא רק כשוטר אלא גם כהורה וכבעל. התיק החדש שמנחיתה עליו מפקדת התחנה (שרית וינו אלעד) מתחיל בגופה שנשטפה בשפך הירקון, ומוביל לחקירה מסועפת שמעמתת את אמנון עם עברו ועברם של הוריו ניצולי השואה. במקביל לחקירה, אנו עדים למאורעות שהביאו את הגופה למצבה הנוכחי, כלומר לימים האחרונים של רומק שטיין (עודד תאומי). גם הוא מצוי בתסבוכת עם שלוש נשים - רופאה בגמלאות (גילה אלמגור), שחקנית תיאטרון יידיש מפורסמת (מרים זוהר) ועוזרתה (דבורה קידר).

השפעות סגנוניות של פילם נואר. מתוך הסרט "ציפורי חול"

כדי לנסות ולפצח את המורכבות הרעיונית והסגנונית של הסרט, החל מהשילוב בין החדש לישן ולאמנויות השונות ועד הפטיש הספציפי ליידיש, יש להיעזר ברזומה של היוצר. אמיר וולף מוכר לעולם הקולנוע ממשחקו בסרט ״סרוגייט״, מהגרסה הישראלית לסדרה ״המשרד״ או מהצגות התיאטרון הרבות שביים. האחרונה שבהן היא "החיים בשלוש גרסאות" בתיאטרון גשר, בה מיזג וולף בין תיאטרון וקולנוע, ומזכירה את הרקע שלו כבוגר של החוג לקולנוע באוניברסיטת תל אביב, שם ביים את סרטו הקצר ״עבר, הווה, לילה״. עשר שנים לאחר מכן השלים את סרטו הארוך הראשון, וקשה להעלות בזיכרון יצירה ישראליתשזכתה ליותר רפרנסים מוצדקים.

״ציפורי חול״ עשוי שכבות על גבי שכבות של עושר אינטלקטואלי ואינטרטקסטואלי. תיאטרון הוא המגרש הביתי של וולף, ואל חלל האוויר נזרקים כל העת שמות מוכרים, אף אחד מהם לא במקרה.  השחקנית הוותיקה מכנה את יד ימינה ״מרטיריו״, כשם ביתה החולנית של גיבורת המחזה ״בית ברנרדה אלבה״, ובעצמה מגלמת לרגע את קליטמנסטרה, אשתו של אגממנון מהמיתולוגיה היוונית שהרגה את בעלה באמבט. גם באמנות השביעית ניכרת שליטה מוחלטת של הבמאי, שמקדיש את הסרט לאברהם הפנר, מי שהיה מורו באוניברסיטה והבמאי של ״אהבתה האחרונה של לורה אדלר״ - סרט על כוכבת תיאטרון יידיש שמבקשת להחליף את הקריירה השוקעת במחזר. ״ציפורי חול״ מכיל גם לא מעט השראה מהוליווד הקלאסית, והבולט מכולם בהשפעתו הוא הבמאי בילי וויילדר. בהקשר שלו חובה לציין את ״שדרות סאנסט״, שעוסק גם הוא בדיווה לשעבר ומשלב בין אלמנטים של פילם נואר וקומדיה שחורה, ממש כפי שמבקש לעשות גם סרטו של אמיר וולף.

הרמוניה בין-דורית. מתוך הסרט "ציפורי חול"

מה שמסייע ליצור הרמוניה בין שלל האמנויות שמרכיבות את הסרט הם כמובן אנשי המקצוע שבחר הבמאי לעמוד לצידו, וספציפית הבחירה הגורפת שלו לעירוב בין-דורי. ממש כשם שעל המסך נרקמת עלילה הקושרת את ישראל העכשווית עם נציגי ונציגות העולם הישן, כך גם מאחורי הקלעים עמל היוצר הצעיר לצד צוות ותיק ומיומן ממנו. את הקרדיט לתסריט הוא חולק עם אביו, יצחק וולף, והשילוש צילום-עריכה-מוזיקה מסכם פרק עב-כרס בתולדות הקולנוע הישראלי. הצלם אמנון זלאייט (״לילסדה״, ״בלדה לאביב הבוכה״) צובע את הסרט בצבעים עזים ושם את הדגש על ההופעות המרהיבות והצבעוניות לא פחות של השחקנים, העורך יצחק צחייק (״הלהקה״, ״איים אבודים״) קושר יחד את שתי העלילות בקשרים תמטיים והופך אותן למקשה אחת, והמלחין עדי כהן (״שירת הסירנה״, ״אילוף הגוררת״) ממלא את אולם הקולנוע בצלילים מענגים שנטועים חזק בעולם של הסרט. שימו לב לחשיבות הספרה שלוש בחקירתו של הבלש, שמקבלת משנה תוקף בזכות ואלס שמתנגן כמעין נעימת נושא לדמותו של רומק. השלוש חוזר גם בהקשרים של תיאטרון, וכמובן במשולש הנשי רב העוצמה של הסרט.

סוג של קומדיה. "ציפורי חול" - טריילר:

הסרט שופע הופעות נהדרות, כולל תפקידי משנה קטנים כמו עליזה רוזן כאמו של הבלש ורמי הויברגר כפי שטרם ראינו אותו, אבל אלה זוהר-קידר-אלמגור שמרימות את הסרט לגבהים מרשימים במיוחד. זוהר זורחת בתפקיד הדיווה שהיטיבה לגלם גם ב״פריז על המים״ הקצר - תפקיד שאולי היה תפור למידותיה של אלמגור. היא מוותרת על דמות גדולה מהחיים כדי לשחק באופן שכבר לא מזוהה עימה, אבל מתאים לה מאוד. השיאנית היא כמובן דבורה קידר, שמוכיחה איזו מכונת פאנצ׳ים מושחזת ומשומנת היא גם בגיל 92, וראויה לפרס אופיר בו זכתה על תפקידה.

מרימות את הסרט לגבהים מרשימים. מתוך הסרט "ציפורי חול"

התערובת בין העבר להווה מאחורי הקלעים אינה מקרית, ומהדהדת את עלילת הסרט. העלילה מובלת בידי גיבור שהוא אמנם דור שני לשואה, אבל מושפע ממנה באופן ממשי ומוחשי כל חייו וספציפית בחקירה זו, ממנה הוא חושש מראש. הנושא תמיד נמצא בתודעה, במיוחד אצל הוריו ובני דורם, אבל גם בזו של זוגתו העובדת בבית התפוצות ובתם הקטנה שצריכה להכין עבודת שורשים. ההקבלות העלילתיות בין אמנון הבלש ובין רומק שאת מותו הוא חוקר, בסצנות בהן שניהם מקבלים מעטפות מלאות כסף או סתם זוללים משהו מהצלחת בעמידה, הן לב ליבו הרגשי של הסיפור. בצירוף תמונת הסיום, שמזכירה לגיבור מה באמת חשוב בחיים ואיך הבחירות של קודמינו משפיעות גם עלינו, מתקבל מסר אפשרי של הסרט: לא רק שיהודי אירופה ששרדו את השואה עדיין חיים שם ולא פה, אלא גם שההשפעה המכוננת של האירוע על היווצרות המדינה בהכרח ממשיכה לתת את הטון בכל הנוגע לצדדים רבים של חיינו כאן. אפשר ורצוי להתייחס בהומור או בכאב לעניין, כל מה שעוזר הוא מבורך, אבל לסרט ישנה גם חשיבות בהנצחת התרבות שהוא עוסק בהיעלמותה. כך, מעבר להיותו השילוב הבלתי אפשרי של מותחן בילוש קומי-מוזיקלי-יידשאי, ״ציפורי חול״ מצליח אפילו להיות חשוב ורלוונטי.

*#