אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אמת": מבט פולשני אל הקרביים של העיתונות

קייט בלאנשט שעושה את התפקיד הטוב ביותר שלה מזה שנים, עלילה מרתקת ולא מעט מציצנות צהובה, יגרמו לכם לסלוח ל"אמת" כמעט על כל דבר. ויש על מה

תגובות

אפשר לסלוח על כל דבר. מתוך הסרט "אמת"

זה קרה לפני פחות מחודש, אבל בואו נתערב שאתם כבר לא זוכרים מי זכה באוסקר. "ספוטלייט", מהזניחים שבזוכי השנים האחרונות (הזניחות למדי ממילא), הציג חבורת עיתונאים אמיצה ועיקשת שחשפה בתחילת האלף הנוכחי שחיתות ממוסדת ומסודרת בתוך הכנסייה, שהובילה להתעללות סדרתית בילדים על ידי כמרים. כעת מגיע אחיו החורג בשם ״אמת״, המבקש אף הוא לספר לנו משהו שאנחנו כבר יודעים - פוליטיקאים הם שקרנים. ספציפית במקרה של הסרט, הפוליטיקאי הוא ג׳ורג׳ וו בוש בתקופת כהונתו כנשיא ארצות הברית שעומד להמשיך לאחת נוספת, והשקר הנדון הוא עברו הצבאי המהולל. הדרך לחשיפת השקר כוללת המון עבודה עיתונאית עיקשת ואמיצה לא פחות מזאת של צוות ״ספוטלייט״, אבל רשלנית הרבה יותר. זהו אחד ההבדלים בין הסרט הזה לבין זוכה האוסקר של תומאס מקארתי, אלא של״אמת״ יש קלף מנצח - הוא סרט עם הרבה דרמה ואמוציות שלא מתביישות להיחשף, והוא גם סרט עם לב. יתרה מזאת, הוא סרט שליבו נמצא במקום הנכון, וככזה, אפשר לסלוח לו על כמעט כל דבר.

» אמת - איפה ומתי אפשר לראות?» פורים 2016 - כל האירועים » השנה של גיבורי העל בקולנוע» סרטים חדשים בבתי הקולנוע

בשנת 2004 עמדה ארצות הברית של אמריקה בפני עוד מערכת בחירות סוערת, במהלכה חיפשה העיתונות כל דבר שהיא יכולה על הנשיא המכהן בוש. הצוות של תכנית התחקירים המהוללת "60 דקות", כבר הכין משהו עסיסי כהגדרתו עוד בתחילת שנות האלפיים, וכעת הוא מתכוון להשלים את התחקיר. מאחורי הפנים של התכנית, הלא הוא המגיש הוותיק דן ראת׳ר (רוברט רדפורד), מניעה את העניינים מארי מייפס (קייט בלאנשט), המפיקה העשויה ללא חת, שגייסה חבורת עיתונאים בצלמה ובדמותה (דניס קוויד, טופר גרייס, אליזבת מוס). המנהל של רשת CBS (ברוס גרינווד) והכפופים לו מפקפקים בתחילה בתחקיר, אך בהמשך מזרזים את הצוות לסיימו ולשדרו. במרכז התחקיר ניצבת ההשערה כי בוש הבן התחמק משירות במלחמת וויאטנם, על ידי הצטרפות ליחידה המספקת סיפור כיסוי למיוחסים שלא רוצים להיהרג, ולבסוף גם המשיך לחתום נוכחות למרות שהיה למעשה עריק. המקור היחיד שהיה מוכן לאשר לפני השידור את התיאוריה הוא איש צבא בגמלאות (סטייסי קיטש) שלא הסכים להיחשף, וביום שלמחרת השידור מתחיל מסע הכפשות על אמינות המסמכים שהוצגו בתחקיר. הצוות בראשותה של מייפס מוצא עצמו לא רק במלחמה על שמו הטוב, אלא גם על ערכים דמוקרטיים רבים.

מעלימה את כל השאר. קייט בלאנשט מתוך הסרט "אמת"

על הסרט חתום ג'יימס ונדרבליט, תסריטאי שלא ממש מזוהה עם דרמות המבוססות על סיפורים אמיתיים, שגם ניצב לראשונה בתפקיד הבמאי. הרזומה שלו ככותב כולל סרטים כמו "ספיידרמן המופלא" הראשון והשני, או "וושינגטון על הכוונת". הפעם האחרונה בה התעסק עם חומרים מעוגנים במציאות היתה בסרטו של דייוויד פינצ'ר "זודיאק", אך הפעם נחלצה לעזרתו מארי מייפס האמיתית, שכתבה את הספר עליו מבוסס התסריט. לפיכך, קצת אירוני לקרוא לסרט שמציג רק צד אחד של סיפור חדשותי בשם "אמת", אך היות שהצד של מייפס הוא זה שנרמס במציאות, אפשר לראות זאת כמעין מסע צלב מתקן - תגובת נגד בסדר גודל הוליוודי לצליבה בלתי מוצדקת. ככזה, הסרט לא מפחד להיות ישיר עד כדי מבוכה לעיתים או סנסציוני, כמו שרק מהדורת חדשות אמריקאית יכולה להיות. אפשר ללעוג לו על כך, אך אפשר ורצוי גם להריע.

אמנות עם ביקורת עצמית. "אמת" - טריילר:

אחת הסיבות להיות בצד של הסרט היא השחקנית הראשית. בלאנשט תמיד קוצרת שבחים על תפקידיה, במיוחד בשנים האחרונות, בין אם ב"קרול" שמוקרן כעת על המסכים ובין אם ב"יסמין הכחולה" שהביא אותה עד לאוסקר לפני שנתיים. באופן אישי התקשתי להצטרף לסחף משום ששני התפקידים הללו מקטינים ומגחיכים את השחקנית הדגולה. היא לא רק גדולה מהחיים או פגיעה להדהים, סוד כוחה טמון בשילוב ובאופן שבו היא יכולה להיות הכי טבעית, אמינה וזוהרת באור יקרות."אמת" מציג את התפקיד הכי טוב שלה מזה שנים, כזה שמחזיר למסך את בלאנשט הישנה והטובה שממקסמת את כל היכולות שלה. בסצנה הראשונה אפשר לטעות ולחשוב שהנה מגיע פרק ב' של "יסמין הכחולה", אבל זה רק מפני שהסרט מתחיל כשהדמות בנקודת שפל איומה ומאותו רגע מסופר כפלאשבק, בו הגיוון של הכוכבת פשוט מעורר השתאות.

סרט פגום מיסודו. מתוך הסרט "אמת"

בלאנשט כל כך מעולה בסרט הזה עד שהיא מעלימה לגמרי את שאר השחקנים - החל מקוויד ורדפורד שבעיקר נמצאים שם, ועד גרייס שעדיין קשה לקבל כשחקן קולנוע לגיטימי. ולמה לכל הרוחות לוהקה אליזבת' מוס לתפקיד כה אוורירי? היו חסרים שמות לעטר בהם את הפוסטר? מוס עושה כאן אפילו פחות מרייצ'ל מקאדמס ב"ספוטלייט", אבל אולי לפי ההיגיון הזה נראה אותה בשנה הבאה זוכה באוסקר ולא רק מועמדת כמו חברתה, סליחה על הסרקזם.

נדמה שהרצון ליצור דרמת אנסמבל לא היה יכול להתממש מלכתחילה, הרי מדובר בעיבוד לספר המביא, כאמור, נקודת מבט אחת - זו של הגיבורה. זהו אינו המקום היחיד בו "אמת" הוא סרט פגום מיסודו, אבל זה לא נאמר נגדו. למעשה, אחד הפגמים האינהרנטיים שלו הוא גם מה שהופך אותו להישג אמנותי, גם אם לא בטוח שבכוונה. מייפס כל כך אמביציוזית ומלאת אידיאולוגיה עד שהיא פשוט לא רואה איזה מכרה זהב התחקיר שלה גילה - ממש כמו הסרט שמבקש לספר את סיפורה כעיתונאית השואפת להביא לצופיה את האמת, מבצע הרבה מניפולציות ומעלים עין יותר מפעם אחת. "אמת" מבקש לשאול האם יש מקום לעיתונות מעמיקה בימינו, ואם בכלל יש מקום לעומק או רק לתחליף הזול שהוא הפולשנות. היות שהוא עצמו מסנוור ולעיתים נוטה אל הצהוב שבסיפור, השאלה הזו הופכת לרלוונטית גם לגביו ולגבי חבריו למסך כאמנות שמבקרת את עצמה.

» אמת - איפה ומתי אפשר לראות?

*#