אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"מנצ'סטר ליד הים": פלא קולנועי אמיתי

הסרט בכיכובם של קייסי אפלק (האח של) ומישל וויליאמס הוא מתנה של ממש לצופים, עם תסריט ומשחק מרגשים באמת. כשמוסיפים את זה לעובדה שמדובר ביצירה שתסלול את דרכה של אמזון לאוסקר, מבינים שיש פה סרט פורץ דרך

תגובות
האוסקר ממתין לו. קייסי אפלק, "מנצ'סטר ליד הים"
Claire Folger/אי־פי

זוהי התקופה בשנה בה אי אפשר לברוח מהמילה ״אוסקר״, והמגמות כבר מתחילות להסתמן. אחת המעניינות שבהן היא כניסתם האפשרית של שחקנים חדשים למגרש של האולפנים הגדולים. הכוונה היא לאמזון ונטפליקס, שהודרו עד כה כי נחשבו יצרניות תוכן של ״צפייה ביתית״ ולא חלק אינטגרלי מהוליווד הישנה והטובה. כך קרה שאשתקד הורמו לא מעט גבות כש״Beasts of no Nation״ נעדר מן האוסקר, ועוד לפני שחזרו הגבות למקומן הטבעי נפלטה כבר ההבנה שככה זה כשלא סופרים את נטפליקס. השנה זה כנראה עתיד להשתנות, שכן לא פעם ולא פעמיים פתחו הלוגואים של שני אולפני הענק האינטרנטיים סרטים בפסטיבלי קולנוע נחשבים. אחד הסרטים שאמור לעשות את זה עבור אמזון השנה הוא ״מנצ׳סטר ליד הים״, שמאז בכורתו בסאנדנס סומן כחומר ממנו עשויים פסלונים מוזהבים, או לכל הפחות מועמדויות נכספות. אבל סרטו של קנת׳ לונרגן הוא הרבה יותר מזה - מדובר בסרט מושלם, ואם עדיין נותר שמץ של כוח בקלישאה ״יצירת מופת״, אין ספק שהיא המתאימה ביותר לתארו.

» איך השתלטו סרטים "אמיתיים" על הקולנוע?» המועמדים המסתמנים לאוסקר» קארה דלווין עושה "האלמנט החמישי"» "המפגש" - פסגת המד"ב» עלייתו ועלייתו של טום הארדי» מדור סרטים עכבר העיר» האבולוציה של סרטי החייזרים

העיר מן הכותרת, ששמה המלא הוא באמת ״מנצ׳סטר ליד הים״ גם במציאות, ממוקמת לא באנגליה חובבת הכדורגל אלא בחוף הצפוני של מדינת מסצ׳וסטס, ארצות הברית. היא מוצגת במלוא תפארתה ועליבותה גם יחד בתמונות הפתיחה של הסרט, שאחת מהן הופכת להיות הרת גורל. על ספינת דייג ישנה וחבוטה דוהרים שלושה בני משפחה, והדוד שואל את האחיין שלו מי יעדיף שיהיה לידו בעת צרה - הדוד או האב? שנים לאחר מכן, לאותו נער לא תהיה אפילו את זכות הבחירה, שכן אביו (קייל צ׳נדלר) הסתלק מן העולם עקב מחלה ארורה. בלי אם בסביבה, פטריק (לוקאס הדג׳ס), זה שמו של הבחור, נותר יתום בעודו קטין.

פלא אמיתי. "מנצסטר ליד הים"
Claire Folger/אי־פי

הלוויה מכריחה את דודו, לי (קייסי אפלק), לשוב אל העיר ממנה התחמק בשנים האחרונות. לי מתפרנס מעבודות שירות שונות באזור ניו-אינגלנד רבתי, ובמקום לנקות את החרא של אחרים (מילולית) נאלץ כעת להתמודד עם השיט שלו ושל משפחתו המפוררת. במנצ׳סטר שליד הים ממתינים לו לא רק האחיין, שנראה כאילו הוא מדחיק את הטרגדיה, אלא בעיקר זכרונות רודפים שמציפים בפניו כלל התושבים, ובעיקר זוגתו לשעבר (מישל וויליאמס). כשהוא מתבשר שהצוואה של אחיו הופכת אותו להורה החוקי של פטריק, ומורישה לשניהם את ספינת הדייג מתחילת הסרט, לי יצטרך להתמודד עם הרבה יותר ממה שציפה או היה מסוגל לו – וכך גם הצופים.

"מנצ'סטר ליד הים" - טריילר:

בתום הצפייה, כשגם הלב שלכם ישוט במים הקפואים של החוף המזרחי האמריקאי בחיפוש אחר מזור ל-135 הדקות המרטיטות את ענבל הנפש, ייתכן שתחפשו בקרדיטים גם את שמו של הרומן עליו מבוסס התסריט. אבל אין כזה - לונרגן כתב תסריט מקורי שהוא לא רק אחת היצירות הקולנועיות המצטיינות של 2016, אלא גם יצירה ספרותית משובחת בזכות עצמה. מהסוג שממנו עשויים הרומנים האמריקאים הגדולים - עם מערכת סמלים ורבדים שצלילה לתוכה פירושה ציד אוצרות של ממש. לדוגמה, שימו לב אל המכשירים הבוגדים בבעליהם בדיוק כשהם זקוקים להם: החל ממקפיא צופן סודות, דרך אלונקה שממאנת להיכנס לאמבולנס, וכלה בספינת הדייג - זו שהייתה שייכת לאדם עם בעיית לב, שסובלת בעצמה ממנוע פגוע ולכן לא קל להעריך עד מתי תסחוב. שיא היופי מתגלה יחד עם העובדה שכל המוטיבים קשורים זה בזה, ותורמים לתמה המרכזית של גילוי והסתרה, מערכת של התקרבות והתרחקות בין הדמויות הנעה כגלי הים ועושה את הסרט. התוצאה היא אחד הסרטים המעולים, או לכל הפחות הייחודיים, שנעשו בימינו על התמודדות עם אובדן, וסוג של מהפכה כשמדובר בייצוג של שכול בחברה העכשווית.

מושלם בכל מוסן. "מנצ'סטר ליד הים"
Claire Folger/אי־פי

הסיבה לכך היא ש״מנצ׳סטר ליד הים״ הוא סרט ישיר ומלא כנות, באופן שגורם לכל הסרטים האחרים להיראות כמתחזים. יש בו כל-כך הרבה רגעים של צחוק שלא חדל מלהפתיע, דווקא כשהעלילה מגרדת את תחתיות הייאוש של הנשמה. מעין קומדיה מלנכולית, אוקיינוס של עגמומיות עם איים מבצבצים של הומור אנושי. אין בו רגע אחד שלא נכתב בתסריט, אבל גם משוחק באופן אמין עד כאב בידי הצוות המוכשר, שחלקו אלמוני. בנוגע למשחק, מבריאת דמויות עגולות מרובות ועד הפגנת או החבאת רגשות מכל סוג, בהחלט מדובר כאן ברמה אחרת מכל מה שנראה השנה בקולנוע. אפלק בהחלט ראוי לחבק פסלון אוסקר ראשון בקריירה, לפחות כפי שמתחשק לחבק את הדמות אותה הוא מגלם באינספור ניואנסים, ועליה למדתי במהלך הצפייה יותר משאני יודע אפילו על עצמי. אוקיינוס הכישרון גואה גם במקרה של הדג׳ס הצעיר, בתפקיד הראשי המשלים, וההרגשה היא שמול עינינו נברא שחקן ענק. כל תפקידי המשנה, מקטן עד גדול, משוחקים לעילא, אבל את מה שוויליאמס עושה במספר מצומצם של סצנות רוב בנות דורה לא עשו ויעשו כל הקריירה.

״מנצ׳סטר ליד הים״ הוא פלא קולנועי של ממש, מהסוג שנראה טוב מכדי להיות אמיתי. מדהים לגלות שבתחילה היה מדובר בכלל בפרויקט של השחקן-מפיק מאט דיימון, שהיה אמור לככב ואף לביים בשלב מסוים. מזל גדול שהעניינים התגלגלו כפי שהתגלגלו, ואפשרו לקנת׳ לונרגן לזרוח. באותה המידה היה יכול ״מנצ׳סטר״ להיקבר ולהזדקק להצלה כפי שקרה עם סרטו הקודם והמצוין גם הוא של הבמאי - ״מרגרט״. אך הודות לעלייתם לגדולה של אולפנים כמו אמזון ונטפליקס, שלא בהכרח משחקים את המשחק ההוליוודי המוכר, יש הזדמנות גם ליוצרים מסוגו של לונרגן. כאלה שהחלו כתסריטאים להשכרה (״כנופיות ניו יורק״, ״בואו נדבר על זה״ ו״הרפתקאות רוקי ובולווינקל״) וכעת מתקשים להרים פרויקטים למרות הוכחה חוזרת ונשנית של יכולותיהם. אבל צריך לחזות בסרט הזה לא רק כדי להאמין שאכן התגשם, אלא גם בשביל להיזכר שהקולנוע עדיין יכול להעניק לקהל שלו מתנות לחיים.

"מנצ'סטר ליד הים" - איפה ומתי לראות?

*#