אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ישמח חתני": הפיוט שהלך לאיבוד

למרות קאסט שחקנים מצוין הסרט לא מצליח להתרומם מהשבלוניות והחד גוניות של הצגת נושא מורכב כל כך. מזל שיש את אורנה בנאי שתספק פאנצ'ים בדיוק של אלופת עולם

תגובות

היוצרים מכירים היטב את הנושא אבל נפלו במורכבות. "ישמח חתני" (צילום: אתיאל ציון)ראש השנה המתקרב נראה כמו התאריך המתאים ביותר לבכורה של הסרט הישראלי החדש ״ישמח חתני״, שכבר בשמו המאזכר פיוט, יש רמז ראשוני לגבי הנושאים הנידונים בו. גם מהצד הקולנועי בלבד - אחרי חמש מועמדויות לפרסי אופיר ובכורה עולמית בפסטיבל טורונטו החודש - התזמון לחשוף את הסרט לקהל המקומי, שכבר חיבק סרטים מסוגו בעבר, נראה נכון ונבון. מדובר בפרויקט הקולנועי הראשון של הבמאי אמיל בן שמעון (״קטמנדו״), על פי תסריט של שלומית נחמה. ההיכרות של הצמד עם העולם שנברא בסרט ניכרת וראויה להערכה, אבל נראה שהטיפול שלהם בנושא נפיץ כמו התחרדות שכונות בירושלים, נעשה מנקודת מבט שלא מנסה להבין את הצד השני כשם שהיא בקיאה ומכירה את הצד שלה.» "שבוע ויום": צחוק עם טעם חמוץ» "סופת חול": ביום בהיר רואים את האוסקר» "שבעת המופלאים": הרימייק המיותר הכי מוצלח» "אור בין האוקיינוסים": חושך על פני תהום» מדור סרטים עכבר העיר

הסרט נפתח עם שמחה גדולה, בר מצווה של בנה של אחת הדמויות, שיש בה כדי להדגים את האחדות השכונתית - כל הדמויות שנלמד להכיר במהלך הסרט, מי יותר ומי פחות, נאספות אל תהלוכה צבעונית ושמחה העושה דרכה ברינה אל בית הכנסת. האירוע המשמח כמעט ומסתיים באסון כשעזרת הנשים מתמוטטת, וכסף לשיפוץ ולבנייה מחודשת קשה לגייס. לעזרת התושבים נחלץ רב חרדי (אביש אלוש) שמפזר הבטחות גדולות, ובתמורה שוטף את הגברים (יגאל נאור, איציק כהן, חיים זנאתי והרצל טובי) בדברי תורה המרחיקים אותם מנשותיהם ומקרבים אותם אל מקומות בדת שטרם הכירו. הנשים (אוולין הגואל, עינת שרוף, אורנה בנאי, יפית אסולין ושרונה אלימלך) פוצחות במאבק שהולך ומסלים כדי לזכות מחדש הן בבעליהן, גם בבית הכנסת וגם בשכונה.צוות שחקנים מרשים שראוי לשבחים. "ישמח חתני" (צילום: אתיאל ציון)אל הקאסט המרשים שתואר לעיל אפשר להוסיף עוד מספר אנשי צוות מצטיינים, במיוחד אלה שאחראים על התמונות והקולות. זיו ברקוביץ׳ (״בורג״) צילם בכישרון ניכר, ועל המוזיקה המקורית אחראים שאול בסר (״גט״) ואהובה עוזרי. זוהי עבודת הלחנה ראשונה לקולנוע של הזמרת, הכוללת גם את שיר הנושא (שנזגר מן הפיוט שהעניק את שמו לסרט), בביצוע שרית חדד. כל העוסקים במלאכה מבצעים את עבודתם נאמנה, אם לא למעלה מכך. בגזרת השחקנים שווה לציין דווקא את אלה שלא זכו לפרסים עד כה. מערכת היחסים המפותחת ביותר בסרט היא זו של הזוג שמגלמים נאור והגואל, שניהם מצוינים כהרגלם, ומאפשרים לסרט לפרוח לפרקים. ברגעיו הטובים של ״ישמח חתני״ מרצד על המסך לא רק חום אנושי אלא גם אותה היכרות של היוצרים עם הדמויות שלהם, הבאה לידי ביטוי בשפת הדיבור ובאווירה כולה. עם זאת, מעט מאכזב לגלות ששאר הדמויות עגולות הרבה פחות, ויש בהן משהו כמעט פונקציונלי. המועמדות של אורנה בנאי לפרס אופיר כנראה נבעה מהנחתת הפאנצ׳ים המדויקת שלה. הומור בהחלט לא חסר בדרמה הזו, אבל לא מהתהליך המעט כפוי שעובר על תקווה, הדמות שהיא מגלמת. בכלל, למרות שניכר ניסיון כן ואמיתי להעניק גם לדמויות המשנה רגעים של חסד או חולשה, החל מהרווקה שמחפשת חתן ועד זו שמתחרדת יותר מהגברים, כל זה לא ממש נדבק. את הסיבה לכך אפשר לראות היטב בעובדה שהדמות שאמורה להיות הכי מפותחת מביניהן, זו של האנטגוניסט, דווקא לוקה בחד-מימדיות מקוממת, ויש בה כדי להצביע על הבעייתיות  של היצירה כולה. "ישמח חתני" - טריילר:

״ישמח חתני״ דן בסוגיה המורכבת של התחרדות שכונות, אבל עושה זאת בעזרת כלים של סרט הסברה או סדרת ילדים. מצד אחד ישנה קהילה קטנה וחמודה, ומן העבר השני את הרב המפתה והמרושע. אפילו בסרטי קומיקס משקיעים היום יותר באג׳נדה של הנבל, ולמרות שאלוש מאמץ בכל ליבו את הדמות החד-גונית הזו ומבצע את התפקיד היטב (ולכן ראוי למועדות שלו לפרס אופיר), אין בכוחו להוסיף לה רבדים שפשוט לא קיימים בה. לאורך כל הסרט ברור מדי מי הטובים, מי הרעים ומה יקרה בסוף, ולכן הדרך אל הסוף הזה רצופה ברגעים של חוסר אמינות. כאלה מהסוג שקורים כי כך כתוב בתסריט, ולא כי באמת אפשר להאמין שכך ינהגו הדמויות שלמדנו להכיר.לכן, למרות הדיוק בפרטים הקטנים שיוצרים הווי קהילתי מובחן, הבחירה של הסרט לקחת צד במצב שאין בו באמת צודקים וטועים, או צדיקים וטמאים, היא לא רק הרסנית אלא גם אירונית. כלומר, הצד שהסרט בוחר הוא לכאורה הצד המתון יותר, אבל עצם ההיצמדות אל צד אחד בלבד והדבקות בו הופכת אותו לקיצוני לא פחות מהתופעה שהוא מנסה להציג באור שלילי. אם חוסר סובלנות או קבלת האחר הם מהרעות החולות של החברה העכשווית, אז הפחד מהאחר, דמוניזציה ודה-לגיטימציה שלו הם כבר סוג של מגפה קטלנית. בתור סרט שלכאורה עוסק בכוחה של קהילה, זה לא משהו שאפשר פשוט לעבור עליו בשתיקה, אלא ממש טעם לפגם. אם כי אפשר גם להניח שזה לא יפריע לקהל.מעניקים לסרט מרחב נשימה. אוולין הגואל ויגאל נאור, "ישמח חתני" (צילום: אתיאל ציון)"ישמח חתני" - איפה ומתי לראות?

*#