אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"סאלי: נס על ההדסון": להכין לימונדה מלימון אחד

בזכות זוויות צילום מעוררות אימה, העלת שאלות פילוסופיות וחלוקה ברורה בין טובים לרעים, מצליח הסרט החדש של קלינט איסטווד לייצר שעה וחצי של קולנוע אמריקאי מאוד שעושה את העבודה כמו שצריך

תגובות

עושה את המקסימום מסיפור לא מורכב. מתוך הסרט "סאלי: נס על ההדסון" (צילום: יח"צ)ספטמבר הוא בדרך כלל החודש שבו מתחילים לטפטף לא רק גשמי ברכה, אלא גם הסרטים האמריקאיים הגדולים והמדוברים של השנה, שמחממים מנועים לקראת עונת הפרסים. הראשון ברשימה הוא סרטו הטרי של הבמאי הוותיק קלינט איסטווד, "סאלי: נס על ההדסון", המבוסס על סיפור אמיתי (איך לא). כדי שלא נפספס את העובדה הזאת, את כותרות הסיום מלווים צילומים אמיתיים של האירוע המתואר בסרט, יחד עם הדמויות המרכזיות בו אז והיום. אם תרצו, אפשר לקרוא לזה התחלה ראשונית של קמפיין אוסקר כבר בגוף הסרט.» "סאלי: נס על ההדסון: - איפה ומתי אפשר לראות?» "משפחת פאנג": כל המשפחות הדפוקות דומות» "סטארטרק: אל האינסוף": ממציא את עצמו מחדש» "בן חור": מיסיונריות פוטוגנית» מדור סרטים עכבר העיר

קפטן צ'סלי סאלינברגר (טום הנקס פלוס שפם), המכונה סאלי, הוא האיש שבמרכז הסיפור. בחורף של 2009 המריא הטייס בעל 42 שנות הניסיון לעוד טיסה שגרתית משדה התעופה לה-גווארדיה בניו יורק, עם 155 נפשות על המטוס. לצידו ישב טייס המשנה ג'ף סקילס (אהרון אקהרט המשופם אף הוא), ומולו להקה תועה של ציפורים, שהחליטה להתנגש במטוס במלוא העוצמה ולשרוף את שני המנועים סמוך להמראה. סאלי בחר לנסות ולהנחית את המטוס בנהר ההדסון, מתוך הנחה שלא יספיק לשוב ללה-גווארדיה או לנחות נחיתת חירום בניו ג'רזי. הבחירה הזאת הובילה בסופו של דבר להצלה של כל המעורבים בדבר, סאלי הפך לגיבור לאומי והתקשורת חגגה."סאלי: נס על ההדסון" - טריילר:

מי יכול להיות לא מאושר ומלא רגשי הודיה מסיפור שכזה? אולי רק חברת התעופה שאיבדה מטוס, ומבקשת לחקור האם היה ניתן להציל לא רק את הקברניט, הצוות והנוסעים, אלא גם את כלי התעופה אם היו נוקטים בהחלטה פחות נועזת ואמיצה. סאלי עלול להפוך מאיש השעה לאשם במחדל שסיכן שלא לצורך את אלה שלכאורה הציל, והתקשורת כמובן חוגגת על האפשרות הזאת ולא נותנת לגיבור מנוח. הסרט מתעכב לא רק על הרגעים המתוחים באוויר ובים, אלא בעיקר על הרגעים הקשים שעברו על סאלי ביבשה, בין שיחה בלתי נעימה מול ועדת החקירה, שיחת טלפון עם אשתו הדואגת (לורה ליני, ללא שפם), פלאשבקים לרגעי האימה ואפילו חזיונות שווא של האסון שהיה יכול לקרות.

מוציא את המקסימום מהמינימום התסריט של טוד קומרניצקי ("זרה מושלמת") משתמש בכל טכניקת השעיה סיפורית הידועה לאדם, החל מפלאשבקים נוספים לעברו של הגיבור, ועד הצגת אותם האירועים שוב ושוב מזוויות שונות או בתוספת של פריט מידע חדש שיש בכוחו לשנות את התמונה הגדולה. כך הוא סוחט את מעט הסיפור שיש ב"סאלי" כאילו היה הלימון היחיד במקרר, ואיסטווד המיומן מצליח להכין ממנו קנקן לימונדה שלם. זה כולל אמנם לא מעט סוכר, אבל גם את מיקומי המצלמה המלחיצים ביותר בתוך מטוס נוסעים מאז "טיסה 93". אפשר לומר שזהו הנס האמיתי - שסיפור כל כך פשוט ותמציתי במהותו מספיק ל-90 דקות קולנועיות למדי.חיבה אנושית לאסונות. "סאלי: נס על ההדסון" (צילום: יח"צ)

הסרט לא יוצא לאקרנים בתור נס חנוכה, אלא בסמיכות שאין לטעות בה ל-11 בספטמבר. כבר בשוט הפתיחה משחק הבמאי עם הרגשות של הקהל האמריקאי בכלל והניו-יורקי בפרט, ומצלם מטוס נוסעים המשתקף קרוב מדי לגורדי השחקים המפורסמים של מנהטן. בהמשך הוא יתעל את כל הילת האסון ההוא, החל מכוחות ההצלה המוצגים כגיבורי-על ועד תגובות ההמון, ליציקת יסודות הרגש של הסרט. "סאלי" מנווט בין החיבה האנושית לאסונות והרצון לחזות בהם, לבין ההתפעמות האנושית לא פחות מצפייה בבני תמותה העושים את הבלתי אפשרי. במקרה הזה הבלתי ייאמן הוא התחמקות כמעט אלגנטית מן המוות האקראי וחסר הרחמים בזכות תושיה.ברור לנו מי הטובים בסיפור. טום הנקס ב"סאלי: נס על ההדסון" (צילום: יח"צ)

החיבה לגיבור מעל הכל בכך הסרט תוקף גם נושא אקטואלי נוסף, הקשור לוויכוח בין עליונות האדם על המכונה. המשפט של סאלי עלול להיות מוכרע על סמך שתי קביעות של תוכנת מחשב, האחת שטוענת כי המנוע השמאלי שלו עדיין פעל והשנייה שביצעה סימולציה של חזרה בטוחה לשדה. בימים בהם כלי רכב שנוהגים את עצמם אינם מדע בדיוני, מובא לדיון הגורם האנושי. לא לחינם נאחזים חברי ועדת השימוע במסקנות של מחשב כקו ההגנה המרכזי שלהם, ממש כשם שסאלי מתכוון להמשיך ולטעון ששום מחשב כנראה לא היה מבצע את ההחלטה שהוא ביצע, אבל זו ההחלטה שהייתה מצילה חיים. במאבק מסוג זה, ברור למדי איזה צד יבחר הקהל, שעליו להכריע בין אדם שהסתכן והצליח, לבין חבורת פקידים שכל מה שמעניין אותם בסיפור הזה הוא שווי המטוס שהתרסק וענייני ביטוח.המאבק בין אדם למכונה. טום הנקס מתוך "סאלי: הנס על ההדסון" (צילום: יח"צ)

בכלל, החלוקה לטובים ורעים ברורה מן ההתחלה ועד לסיום, אך נדמה שיוצרי הסרט מודעים לכך. לכן ישנו ניסיון לזגזג בין מתח לתמיכה מוחלטת בהצגת מערכת היחסים בין סאלי ואשתו, ולכן גם הסרט שותל בחוכמה רגעים של פקפוק עצמי מצד הגיבור. לכך יש להוסיף את חוסר היכולת להבחין בין המציאות החדשה אליה התעורר הגיבור, לבין ההזיות שהן דרך ההתמודדות שלו עם פוסט-טראומה. סאלי מפחד להיות שוער הכדורגל שכולם ישכחו לו קריירה של עשורים רבים בגלל שיקול דעת מוטעה של כמה שניות. הליהוק של טום הנקס, שאמור לעורר חיבה מיידית, עובד כאן נהדר בשתי רמות שונות - ברור שכולנו קודם כל בעדו ממש כשם שמעניין לנסות ולהבין למה בעצם. בנקודה הזאת ראוי להזכיר שהסרט מבוסס על הביוגרפיה של הקפטן האמיתי, אותה כתב בשיתוף עם ג'פרי זסלו, כך שאין זה פלא שבסופו של יום סאלי מוצג בתור הבנאדם הכי נהדר שיש, וגם האנושי ביותר.

הנסיון היחסי לתחכום נעלם גם כשמדובר בחברי הוועדה המרושעים מצד אחד, ובדמות של טייס המשנה הניצב לצידו של סאלי. רק במקרה מגלם אותו אהרון אקהארט, ובאותה מידה היה יכול למלא את התפקיד אחד מאותם כלבלבי צעצוע שמניחים על הדאשבורד כדי שיהנהנו לאורך הנסיעה. בעצם, יש עוד גורם שנשאר בדעתו החיובית לגבי ההחלטה שקיבל הקפטן - הציבור. הייצוג של קהל בסרט, שאמור לעורר הזדהות ורצון לחיקוי גם בקהל הצופים, הוא של כזה שמחבק ומריע לגיבור מהתחלה ועד הסוף. אולי בכל זאת מעדיפה האנושות להמליך מלכים על פני לחזות בנפילתם, וזאת כבר מחשבה חביבה מדי מכדי לא להיאחז בה בתום הצפייה בסרט הכל כך אמריקאי הזה."סאלי: נס על ההדסון" - איפה ומתי אפשר לראות?

*#