אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בן חור": המיסיונריות מעולם לא הייתה פוטוגנית יותר

עם עלילה שקרובה לסיפור המקור ושימוש מושכל באפקטים דיגיטליים, הסרט מספק את הסחורה אבל מקדם על הדרך את האג'נדה הנוצרית ואת סיפורו של ישו באופן בוטה למדי

תגובות

מוצא את דרך החמלה. מתוך "בן חור"

הגרסה המוכרת ביותר של "בן חור" היא סרטו של וויליאם וויילר מסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת, עם צ'רלטון הסטון בתפקיד הראשי. הסיפור מתרחש בירושלים של תקופת הכיבוש הרומאי ומתמקד ביהודי מיוחס בשם יהודה בן חור, שנחשד בבגידה וחוזר לנקום, אך למעשה מגניב פנימה כדמות משנה את ישו מנצרת ומטיף לדרכו. הסרט נכנס לספרי ההיסטוריה בזכות 11 זכיות בטקס האוסקר (עדיין שיא יחד עם "טיטאניק" ו"שר הטבעות: שיבת המלך"), אבל ידוע בעיקר בזכות סצנת מירוץ הכרכרות, שהיא אוסף הרגעים הזכור ביותר מתוך שלוש וחצי השעות המרכיבות אותו. כמעט חצי מאה עברה מאז, ופירוש הדבר הוא שהגיע הזמן לרימייק במונחים של הוליווד. אבל למעשה הגרסה המוכרת הזו של "בן חור" אינה היחידה. קדמה לה גרסה אילמת מ-1907 ועוד אחת מפורסמת למדי מ-1925, כשב-2010 יצאה גם מיני סדרה. כל הגרסאות מבוססות על ספרו של לוּ וואלאס באותו השם, הוא גם עתיק יותר מאמנות הקולנוע עצמה. הוליווד אף השתעשעה עם הסיפור ברצינות בסרטים כמו "גלדיאטור" של רידלי סקוט, או באופן סאטירי השנה עם "יחי הקיסר!" של האחים כהן. "בן חור" גרסת 2016 הוא לא רק הקצר מבין חבריו (אורכו כשעתיים בלבד), אלא גם הישיר והבוטה ביותר בכל הקשור להעברת המסרים הלא מוצנעים שלו לגבי הנצרות.

» "בן חור" - איפה ומתי אפשר לראות?» כל הסרטים החדשים בקולנוע» מי המועמדים הסופיים בתחרות פרסי אופיר?

אל סנדליו של בן חור נכנס ג'ק יוסטון, בעצמו נצר לשושלת מלכותית בעיר הסרטים. ג'ק הוא נכדו של הבמאי האגדי ג'ון יוסטון, ואחיין של השחקנים דני ואנג'ליקה. הדמות שהוא מגלם סוחבת על גבה עבר מפואר ושומרת על המסורת יחד עם משפחתה, חרף הרומאים שמהדקים את אחיזתם בירושלים בתחילת המאה הראשונה לספירת הנוצרים. חברו הקרוב ביותר הוא אחיו המאומץ מאסלה (טובי קבל), יתום רומאי שגידלה אם המשפחה נעמי (איילת זורר, שממשיכה לככב בתפקיד הורה של גיבור מפורסם, אחרי שהייתה אמו של סופרמן ב״"איש הפלדה"). מסאלה חושק באחותו הלא ביולוגית, תרצה בן חור (סופיה בלאק-ד'ליה), בעוד גיבורנו מוצא חן בעיני אסתר (נזאנין בוניאדי). הרומנטיקה נזנחת עקב רצונו של מסאלה בעל רגשי הנחיתות להתגייס לצבא הרומי ולחפש את דרכו מחדש. כשהוא חוזר לביתו שנים אחר כך, הוא כבר מפקד רם מעלה בצבאו של פונטיוס פילאטוס (פילו אסבאק), נציב רומא בממלכת יהודה. ניסיון התנקשות בפילאטוס שמבוצע מתוך בית בן חור, מייצר קרע בין האחים הלא ביולוגיים וגורם ליריבות מרה בין השניים - מסאלה נותר נאמן לקיסר, בעוד בן חור נשלח לחתור בספינת עבדים מבלי לדעת מה יעלה בגורל משפחתו הנחשבת כבוגדת. הוא מבקש לחזור לנקום בעזרתו של שייח אילדרים (מורגן פרימן), אבל מוצא את דרך החמלה בעזרת נגר מנצרת בשם ישו (רודריגו סנטורו).

חושפים את הצביעות. מתוך "בן חור"

מי שחתומים הפעם על העיבוד הם התסריטאים ג'ון רידלי ("12 שנים של עבדות") וקית' קלארק ("הדרך חזרה"), שנתנו לעצמם חירות אמנותית בעיקר ביחסים המשפחתיים והאישיים בין הדמויות. מי שהופקד על הבימוי בציפייה לספקטקל הוא הקזחי שכבר נטמע בהוליווד עם סרטים כמו "מבוקש" ו"לינקולן צייד הערפדים", טימור בקמאמבטוב. נדמה שמרוב רצון להלהיב גם בסצנות שלא כוללות אקשן, נוצרה דווקא טלנובלת חרבות וסנדלים שמצליחה להיות סטנדרטית למדי. ברגעים בהם התסריט מנסה לנער מעט את הכבדות ועייפות החומר, הוא מתגלה כסתם מגושם. אבל מי בא לסרטים כמו "בן חור" בשביל העלילה?

מותחים את שרירי הצפייה. מתוך "בן חור"

מה שחשוב באמת הוא מפגן הראווה הקולנועי בדגש על סצנות הפעולה, הלא כן? בתחום זה מקמץ הסרט באקשן, ומפזר כמה רגעי פעולה מזעריים מדי פעם, אבל נדמה שהוא עושה זאת כדי לשמור כוחות לשני סיקוונסים עוצרי נשימה ומצניחי לסתות. הראשון שבהם מתרחש בספינת העבדים, וכאן הסרט החדש מתעלה על מקורותיו. בניגוד לסרט האיקוני, הפעם זה ממש לא נראה כאילו צולם באולפן, אלא לופת את הצופה פנימה אל בטן הספינה ומעמיד אותו בתחושת סכנה מוחשית, ממש כמו הגיבור. השימוש המוצדק בתלת מימד, שדי נשכח בסצנות אחרות, הופך את הסיקוונס כולו לנקודת איזון שהייתה יכולה לשנות את המומנטום של היצירה כולה, אבל תפקידה הוא רק למתוח את שרירי הצפייה עד שיגיע מירוץ הכרכרות, הרגע שכולם מצפים לו. בקמאמבטוב יודע זאת, ובוחר לפתוח את הסרט עם טיזינג כפול. לבסוף, כשמגיע הזמן לספק את הסחורה, התוצאה היא אמנם לא סצנה שתיכנס לפנתיאון, בעיקר בשל זאת שהקדימה אותה בכמה עשורים, אבל ללא ספק מביאה את התוצאה הרצויה. המירוץ בגרסת 2016 פראי יותר ועוצמתי יותר, ושוב ניכר שימוש מושכל בסביבה התלת מימדית בפרט ובשילוב בין סוגים שונים של אפקטים דיגיטליים בכלל.

"בן חור" - טריילר:

אלא שהסרט לא מסתיים שם. זו כנראה אחת הגרסאות הכי קרובות לספר, בכך שהיא מתוודה על רצונה להביא את ישו למרכז בתום סיפורו של יהודה בן חור, אבל החריקה במעבר צורמת כפליים. ראשית, מדובר בסיום מוסרני ומיסיונרי עד כדי כך שהייתי מופתע לגלות שביציאה מהאולם לא חילקו את הברית החדשה. שנית, עלילת המשנה של ישו גם ככה מתגנבת בדיסקרטיות של אחד מאותם רוכבי אופניים המפזרים כרטיסים של שירותי מין על מדרכות הערים - אז למה צריך גם לסיים איתה בכזה קרשנדו צורמני? זה עובד הרבה פחות חלק מאשר בגרסאות קודמות של הסרט, שגם ככה לא הצטיין בעדינות או הסתיר את כוונותיו בנוגע להאדרת דרכו של הצלוב. כיוון שבסרט עצמו ישנה ביקורת כלפי הקהל שמגיע לראות מירוצי כרכרות בתקווה לתאונות מבדרות, לשלוח אותו הביתה עם מסר של חמלה אחרי כמעט שעתיים ספקטקולריות עתירות דם ונקם, רק חושף את הפן הפחות מחמיא של כל דת מסיונרית - צביעות. במיוחד ללא מגן דוד על צווארו של בן חור, כפי שהיה במקור, אבל עם המון צלבים. אך ברוח הסרט, לא נותר אלא לנסות ולסלוח.

» "בן חור" - איפה ומתי אפשר לראות?

*#