אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"האיש שנולד מחדש": אפוס פראי, אינטימי ופואטי

סצנות קרב מרהיבות בטבע, צלם גאון שעומד מאחוריהן ובמאי מקסיקני שהפך לסנסציה - ליאונרדו דיקפריו מתקרב לאוסקר, אבל לא רק בזכות יכולות המשחק שלו

תגובות

מועמד מוביל לאוסקר. ליאונרדו דיקפריו ב"איש שנולד מחדש"הדבר הכי טוב שיצא מ"בירדמן", ועל זאת יסכימו אוהדיו של הסרט זוכה האוסקרים וגם מקטרגיו, הוא תקופה חדשה בקריירה של הבמאי המקסיקני אלחנדרו גונזאלס איניאריטו. לא משנה מה חשבתם על אחד הסרטים הכי מדוברים של השנה שעברה, ודאי התרשמתם משיתוף הפעולה שלו עם אחד מגדולי הצלמים החיים היום, מקסיקני אף הוא ואפילו יהודי - עמנואל לובצקי. אין הרבה סרטים שהייתי ממליץ ללכת לראות על סמך שמו של הצלם בלבד, אבל במקרה של צ'יבו, כפי שהוא מכונה בהוליווד, את הסרטים שלו אסור להחמיץ בשום פנים ואופן. שיתוף הפעולה בין השניים ממשיך גם השנה בסרט שמועמד להכי הרבה פסלונים במירוץ הנוכחי, תריסר בסך הכל. אך בזמן ש"בירדמן" היה דווקא שיא הצמצום, "האיש שנולד מחדש" הוא מיקסום היכולות של כל המעורבים בהפקה - אפוס ראוותני ופראי, אבל גם אינטימי ופואטי. כאילו מל גיבסון ("אפוקליפטו") ביים סרט של טרנס מאליק ("העולם החדש"), כזה שעושה שימוש בטבע אבל גם הופך לאחד ממנו. זהו מסע המורכב מכאב פיזי ונפשי המתחרים זה מול זה, שרק הולכים ומחזקים את הגיבור. ב"איש שנולד מחדש" איניאריטו שב מבימות התיאטרון המצולם לקולנוע ובגדול.» האיש שנולד מחדש – מתי ואיפה אפשר לראות?» טקס לבן, מנחה שחור -  הקהילה השחורה באמריקה כועסת» איזה סרט שווה יציאה מהבית? - סרטים חדשים לסופ"ש» מה חשבנו על ספוטלייט? - ביקורת» אוסקר 2016 - הזוכים, המועמדים והכתבות

הסרט מבוסס על סיפורו של יו גלאס, חלוץ אמריקאי וסוחר פרוות שהוביל משלחות בטריטוריות אינדיאניות של אמריקה במאה ה-19. הסיפור היווה השראה למערבון "אדם בשממה" מ-1971 וגם לספר של מייקל פונקה,"The Revenant". זהו הספר ממנו עיבדו איניאריטו והתסריטאי מארק סמית' את "האיש שנולד מחדש", כשבתפקיד גלאס מככב ליאונרדו דיקפריו. גלאס בגרסת הסרט הוא אדם לבן שחי כאינדיאני, נשוי לילידה מקומית ולהם בן בשם הוק. גלאס ובנו מובילים משלחת בראשות קפטן אנדרו הנרי (דונל גליסון). החורף בעקבותיהם וגם האינדיאנים וסוחרים צרפתיים שרוצים את הפרוות שברשותם. אבל הטבע הוא זה שתוקף באופן החמור ביותר, כאשר דובה המגינה על גוריה מתנפלת על גלאס וכמעט הורגת אותו. חבר משלחת דברן ותחמן בשם פיצג'רלד (טום הארדי בעוד הופעת מחץ) מבקש להשאירו למות ולהתקדם בלעדיו. הסיטואציה הופכת לבלתי אפשרית עקב סכנת החיים הממשית שאורבת לצוות בכל פינה. מכאן מתפצל הסרט, הכולל עלילות צד המציגות את הצד האינדיאני ואפילו הצרפתי של הסיפור, קו המוקדש לשרידי המשלחת המעוניינים להמשיך למחנה, ומסע ההישרדות של גלאס הפצוע שהופך למסע נקם באלו שביקשו להשאירו מאחור.הכי קרוב לטבע שאפשר. "האיש שנולד מחדש" - טריילר:

הגאון שמאחורי המצלמה

המון הישגים יש בסרט, אבל הצילום הוא פשוט בלתי ייאמן. הוא כל כך מדהים עד שיכול לגרום אפילו לאתאיסטים להפוך למאמינים. לובצקי כבר זכה באוסקר שנתיים ברציפות על שתי עבודות מרשימות ושונות: "כח משיכה" של אלפונסו קוארון ו"בירדמן" שחובר דיגיטלית כך שייראה כמו שוט רציף ומורכב מאין כמוהו. אבל "האיש שנולד מחדש" הוא שיא חדש של מורכבות אפילו עבורו, והוא ניצב בגאון ליד יצירתו הגדולה ביותר כצלם - "הילדים של מחר" (גם הוא של קוארון). אלו לא רק סצנות הקרב המרהיבות בהן המצלמה לא מפסיקה לזוז, או הנופים האדירים בעוצמתם שנלכדים בעדשה הרחבה. משהו באופן שבו לובצקי מצלם את הסרט מצליח להעביר היטב את המהות שלו - הוא מאחד בין הטבע לדמויות, מצליח להציג באותו שוט גם קלוז-אפ מלא מבע של שחקן וגם את הטבע שמאחוריו. מבחינה טכנית, יש בסרט כמה רגעים שמאוד קשה להסביר כיצד צולמו, אפילו אם עבודת מחשב מאומצת נעשתה בחדר העריכה. למתלבטים שלא בטוחים אם כדאי לצאת בשביל הסרט הזה מהבית – שלא תעזו לצפות בו על מסך קטן ומצ'וקמק, רק אולם קולנוע יכול להעביר את החוויה הוויזואלית העזה הזאת בשיאה. נוכחות ששורפת את המסך. טום הארדי ב''האיש שנולד מחדש"את עבודת המצלמה מגבים לוקיישנים מדהימים מהרגיל, פסקול מודגש באופן הכי חיובי שאפשר, ומלאכת עיצוב שמשתמשת היטב בטבע וגם משלימה את החסר כשצריך אפקטים; כולל יותר מדי חיות שמתות על המסך, שלא לדבר על אנשים. כל השחקנים שמופיעים בסרט עושים עבודתם נאמנה, מאחרון האינדיאנים ועד עדר הבאפלו, אבל שני המצטיינים גם תוגמלו במועמדויות לאוסקר. דיקפריו אמור להיות הסיפור הגדול של הסרט, אבל התפקיד שלו אינו מורכב במיוחד ולכן מאוד כפוי טובה – הוא בעיקר נוהם ומשתדל שלא למות. באופן משעשע, זה פחות או יותר היה התפקיד של טום הארדי ב"מקס הזועם: כביש הזעם", אבל הפעם הארדי יכול להתבטא כראוי ומזכיר איזה שחקן עצום הוא, ואיזו נוכחות יש לו על המסך. זהו אחד התפקידים הכי אינטנסיביים של השחקן, שממילא ידוע באינטנסיביות היתר שלו. הדו קרב המתמשך בין הארדי ודיקפריו, במיוחד משום שאינם חולקים זמן מסך לפרקים נרחבים, הוא שעושה את הסרט. כנראה שהוא גם הסיבה שלא מאפשרת להפריד ביניהם גם בקרב מצביעי האקדמיה לקולנוע. אם דיקפריו יזכה יהיה זה גם על עבודות קודמות שלא תוגמלו בפרס, ובמקרה של הארדי מדובר בזכייה ראויה.

בסיום חלוקת השבחים להישגים הטכניים, מתגלה החולשה העיקרית של סרט. מתחת לעשייה הקולנועית מסחררת הראשים שלו, מסתתר עוד דיון רדוד מבית היוצר של הבמאי. המסר "כולנו פראים" ממש נכתב בשלב מסוים על המסך. המטרה היא להוכיח שהאינדיאנים אינם חייתיים יותר מאנשי העולם הגדול שהגיעו לכבוש אותם והפכו לאומה האמריקאית. אפילו הצרפתים לא יוצאים בדיוק "שיא האנינות" והעידון שמיוחסים אליהם לעיתים. השוואה בין בני אדם לחיות היא שורה תחתונה קלה לפחות כמו מוטיב יחסי הורים-ילדים, עליו שוב נשען איניאריטו כמנוע רגשי ודרמטי. אבל כנראה כדי לא להשאיר את הסרט שטוח לגמרי, יש משהו מעניין במערכת התגמולים שבונה הסרט - לא כל חוטא נענש מיד ולא כל מעשה טוב מזכה את הצדיק שאחראי אליו בפרס. "החוק היחידי בטבע של הסרט הוא טרוף או הפוך בעצמך לטרף". ונדמה שכאן כבר יש אמת שאינה מעמיקה במיוחד, אבל אפשר לחיות איתה בשלום כשהחוויה הקולנועית כל כך סוחפת ומבעיתה, ממש כמו לגלוש במורד נהר פראי בלי לדעת מתי יגיע המפל הבא.» האיש שנולד מחדש – מתי ואיפה אפשר לראות?» ספוטלייט בדרך לאוסקר?» ההפתעות וההחמצות בדרך לאוסקר

*#