אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ג'וי": סיפור סינדרלה או פארודיה?

דיוויד או ראסל, שנחשב למכונת ייצור אוסקרים מהלכת, משתף פעולה בפעם השלישית עם ג'ניפר לורנס ובראדלי קופר. הסרט, שהונדס להיות קיטשי ומעורר השראה, הפך לאמירה ביקורתית על החלום האמריקאי

תגובות

סיפור סינדרלה עם טוויסט. ג'ניפר לורנס מתוך הסרט "ג'וי"הבמאי דיוויד או ראסל מנהיג את אחת החבורות המוכשרות והמרתקות ביותר בקולנוע האמריקאי של ימינו. חבורה שהיא כמו להקת רוק אהובה שחוזרת בכל שנה עם אלבום נוסף. עם ארבעה סרטים בחמש השנים האחרונות, לא כולל פרויקט גנוז שהופץ השנה מחדש, מדובר באחד הבמאים הפוריים שעובדים היום, וגם כזה שכל אחד מסרטיו זוכה להכרה ואפילו לשבחים. הוא לא סתם במאי השחקנים הטוב ביותר שעובד כרגע בהוליווד, אלא גם כזה שאותם שחקנים חוזרים אליו שוב ושוב, ומתוגמלים במועמדויות ואפילו זכיות באוסקר. חצי אחד של החבורה כולל את כריסטיאן בייל ואיימי אדמס, ששיתפו עם הבמאי פעולה בדרמת האגרוף "פייטר" וחזרו כצמד נוכלים ב"חלום אמריקאי". זהו גם הסרט בו לקחו חלק בראדלי קופר וג'ניפר לורנס, שניים מהכוכבים הלוהטים בהוליווד, שזכו לתהילה תחת שרביטו של הבמאי כבר ב"אופטימיות היא שם המשחק". כעת הם מתאחדים בשלישית ב"ג'וי", דרמה קומית מסחררת ומפוזרת במובן הכי טוב של המילה.» "ג'וי" – מתי ואיפה אפשר לראות?» הצצה ראשונה ל-"ג'וי"»"לגדל ילדים יכול להיות בלתי נסבל" - אסי לוי בראיון» מה חשבנו על "חתונה מנייר"? - ביקורת» לכל ביקורות הקולנועדרמה קומית מסחררת ומפוזרת. "ג'וי" - טריילר:ג'וי (ג'ניפר לורנס) היא לא אחת שהחיים חייכו אליה, אבל כן אחת שהקפידה לחייך בחזרה. יש לה שני ילדים להאכיל, סבתא (דיאן לאד) לטפל בה, חצי אחות (אליזבת' רוהם) שעושה לה את המוות, ואמא (וירג'יניה מדסן) שלא יוצאת מהמיטה או מוכנה להפסיק לצפות באופרות סבון. הגרוש שלה (אדגר רמירז) גר אצלה במרתף ולא מוכן לוותר על חלומו להיות זמר, מה שמשאיר את ג'וי כמפרנסת היחידה של הקן המשפחתי. העובדה שאביה (רוברט דה נירו) בדיוק נזרק על ידי מאהבת נוספת וצריך קורת גג, ודאי שלא מקלה על חייה. בין ניקיון אחד למשנהו ג'וי עולה על רעיון לסחבת פלא שסוחטת את עצמה ללא מגע יד, ומנסה להפוך אותו למציאות. גם ככה אין לה רגע לנשום משום שהיא צריכה לטפל בכולם, אבל היא מחליטה לקפוץ למים העמוקים של עולם העסקים באמריקה הקפיטליסטית. כל מיני דמויות צצות לעזרתה, החל ממשקיעה אמידה (איזבלה רוסליני) ועד מנהל של ערוץ קניות (בראדלי קופר). אבל האם הם באמת בצד שלה? או אולי, בדומה למשפחה שלה מחליפים צדדים בהתאם למי שבכיסו המזומנים?זה לא מפתיע למצוא ברשימת המפיקות של הסרט את ג'וי מנגאנו האמיתית, זו שעל סיפורה מבוסס הסרט. זה גם לא סוד שאולפני פוקס, שהפיקו את הסרט, הם הבעלים של אותו ערוץ קניות הקשור בגורלה של ג'וי, וזה אפילו נאמר באחד הדיאלוגים. בידי כמעט כל במאי אחר, הסרט היה הופך לשיר הלל עצמי נטול מודעות של מנגאנו ופוקס לעצמם. אבל הרקע ממנו מגיע ראסל, הפקות עצמאיות ומחוספסות בעלות מסרים מורכבים לגבי ארצות הברית, משתלב בעובדה שבשנים האחרונות בחר לשחק את המשחק של האולפנים. התוצאה יכולה להתפרש כסרט בלתי מאוזן, אך גם מספקת לפחות שתי דרכים ליהנות ממנו - כסיפור סינדרלה קלאסי על הגשמת החלום האמריקאי, וגם כפארודיה עצמית. להצליח לראות בו את שניהם יהיה אושר גדול, שלא לומר ג'וי.

חווית צפייה מסחררת. אדגר רמירז, רוברט דה נירו וג'ניפר לורנס מתוך הסרט "ג'וי"כסיפור סינדרלה קלאסי, נדמה שהטריקים בשרוול של הסרט אמנם משומשים, אבל נשלפים מתי שצריך. ג'וי מעוצבת כדמות שבלתי אפשרי להיות נגדה – בהתחלה כילדה חולמנית ורבת דמיון בסביבה מדכאת, ומיד לאחר מכן כאישה צעירה שכל עול המשפחה על כתפיה. כולם סביבה בלתי מתפקדים, ועליה למצוא תעצומות נפש כדי לשרוד את היומיום. ג'וי כל כך לא מרוכזת בעצמה עד שאין לה אפילו פנאי או רצון להחליף חולצה מוכתמת. היא מוכנה לישון בקצה מיטה עמוסה או על המדרגות אם זה אומר שיניחו לה לנפשה. היא לא רק אם לילדיה, אלא מגדלת ומטפחת גם את שני הוריה ובעלה לשעבר. כך הופכת את ג'וי לגיבורה קולנועית מעוררת הזדהות ואהדה בתוך סביבה עוינת, והסיפור שלה אפילו לא החל עדיין. בהמשך, הסיפור הופך לטוב מכדי להיות אמיתי והבמאי יודע לשחק על הנקודה הזו בדיוק.כאן נכנסת לפעולה הממזריות של ראסל כיוצר בעל אמירה אישית, אפילו בתוך סרט שהונדס מראש להיות קיטשי ו"מעורר השראה". האופן בו ראסל בוחר לספר את הסיפור מגחיך את התבנית של סיפורי סינדרלה, לועג לחלום האמריקאי ומשאיר אותו בגדר בדיה או מעשייה לילדים. הסרט נפתח בסצנה בשחור לבן, אך כזו שאינה מרפררת לסרט הוליוודי קלאסי אלא מציגה אופרת סבון טלוויזיונית מהסוג שילווה את הדמויות לאורכו. שימו לב מי הדמות שמספרת את הסרט בקריינות ואת מצבה. הוסיפו לכך את הדואליות של סצנות שיא בסרט, שהן מרגשות כשם שהן מטופשות. בדיוק כך חותר הבמאי תחת הסרט שהאולפנים רצו שהוא יעשה, ויש בכך משהו מרענן ומבלבל כאחד. התפוררותו של החלום האמריקאי. בראדלי קופר וג'ניפר לורנס מתוך הסרט "ג'וי"התוצאה היא סרט על החלום האמריקאי הקלאסי, אבל גם על משפחה שמנווטת את המוצלחות שבבנותיה לכיוון הזה כדי שכל חברי המשפחה יוכלו לחיות את החלום האמריקאי השני - להתנהל על חשבונה בזמן שהם מוצצים את דמה, ועוד מספרים לה כמה הדרך להצלחה רצופה קשיים. איך שלא תבחרו לשפוט אותו, "ג'וי" הוא סרט שחוויית הצפייה בו מזכירה סחרחרה – מי שיעוף בסיבוב יתקשה מאוד לטפס חזרה אל הקרוסלה, אבל מי שיחזיק חזק ייהנה כהוגן. הסרט מסתובב כל כך מהר סביב עצמו עד שנדמה שהוא מפחד לעצור פן יתפרק או יאבד שיווי המשקל. מסיבה זו, לא כל קהל יוכל ליהנות מ-"ג'וי", ויבחר לחוות אותו כחוויה סנטימנטלית, או לחילופין כיצירה צינית להחריד. הטריק הוא למצוא את שביל הזהב שעובר בדיוק באמצע, ממש כפי שהצליח לעשות דיוויד או ראסל.» "ג'וי" – מתי ואיפה אפשר לראות?

כתבות שאולי פספסתם

*#