אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"היורד למעלה": נס קולנועי שנחבא אל הכלים

הסרט בכיכובו של איתי טיראן פספס רק במעט את המועמדות לאוסקר, אבל אורון שמיר מאמין שמאחורי הקלעים הוא כבר ניצח. מה הופך אותו ליצירה הכי מעניינת שהקולנוע הישראלי פגש לאחרונה?

תגובות

בעדינות ובצניעות כבשו את המסך. אורי קלאוזנר ואיתי טיראן ב"היורד למעלה"

לא מעט קולנוענים ישראלים מתפרסמים וזוכים להכרה עוד בשלב היותם סטודנטים, אבל המקרה של אלעד קידן הוא יוצא דופן. "המנון", סרט הגמר שלו היה היחיד עד כה שזכה בפרס הראשון בתחרות "סינפונדסיון", המסגרת הסטודנטיאלית של פסטיבל קאן היוקרתי. כבר בתחילת הקריירה שלו היה ברור שמדובר בכשרון עצום וקול ייחודי, אך האופי של סרט הגמר רמז שייקח לקידן זמן להבשיל עד שייצור סרט ראשון באורך מלא.  "היורד למעלה" - יצירתו החדשה (שבהתחלה נקראה "על עתידנו הכלכלי"), היא שכלול מובהק של "המנון". הגיבורה הראשית היא העיר בה הסרט מתרחש והוא טומן בחובו אנטי-גיבור אחד שמטרתו פשוטה לכאורה. מולו ניצבת דמות הפוכה שבזכותה הסרט מתגבש לשלמות, גם אם מצומצמת מאוד, ונהיה לנס קולנועי מופלא.» היורד למעלה - מתי ואיפה אפשר לראות?» לאיזה פסטיבל קולנוע שווה ללכת?» הסרטים שמוצגים בבתי הקולנוע - לכל הפרטים» אוסקר 2016 - לכל הכתבות, הזוכים והמועמדים» מחממים מנועים לאוסקר - הסרטים שכולנו מחכים להם

העלילה מתרחשת בחיפה, שנחשפת במלוא הדרה בשוט הפתיחה המפעים של הסרט. מצלמתו של ירון שרף ("הערת שוליים", "אפס ביחסי אנוש") מציגה את העיר כגיבורה המרכזית של הסרט, דינמית ונושמת ממש, ואז כאילו תרה אחר גיבורים אנושיים יותר בסבלנות רבה. לבסוף אנו מגיעים אל דירה למרגלות הר הכרמל, ובה מתגורר זוג די מבוגר ולגמרי מאוהב - או לפחות כך עושה רושם מהאופן בו הגבר (אורי קלאוזנר) מביט ומגיב לאישה שלו (מיכאלה עשת). לאישה אבד עגיל היקר לליבה, ובן זוגה מתנדב לעלות ברגל את ההר בחיפוש אחר התכשיט באזור בו הוא ככל הנראה נעלם. הוא עושה זאת במסירות שמזכירה את זו של גיבור "המנון" כשבדרך הוא פוגש טיפוסים ועומד בפני אתגרים למרות אופיו המופנם.

במקביל, אנו עוברים אל ראש הכרמל, עליו שוכן גם הסינמטק החיפאי בו מתרחש מדי שנה פסטיבל הקולנוע של העיר (בו זכה השנה הסרט). שם נמצאת הדמות השנייה שאחריה נעקוב במסע לירידה רגלית מההר. זהו גבר צעיר ומרשים (איתי טיראן), המקליט לעצמו הערות ברשמקול ועושה רושם של אמן, או אולי אמן בעיני עצמו. מפגש עם מכר מהמילואים מגלה לנו שהוא מבריז מקריאה לשירות, ולמעשה נמצא בעיצומה של נטישה, אקט אותו יבצע בהפלגה באנייה בשל הפחד שלו מטיסות. הוא בוחר בירידה רגלית ופיזית כסמל לירידה שלו מהארץ, ומתכוון להשתמש בגרמי המדרגות הסלולים בעיר כדי להתכונן נפשית לעזיבה שלו. כמובן שגם הוא יפגוש בדרך אי אלו דמויות, ויעורר את המחשבה שלא מרפה בזמן הצפייה - האם, מתי והיכן יפגשו שני הגיבורים? לא אחשוף זאת כאן, אבל מה שכן אפשר לגלות הוא ששניהם יחוו גילויים שירעישו את עולמם, אבל בעדינות.נס קולנועי לחנוכה. "היורד למעלה" - טריילר:

רעש עדין הוא חלק מהפרדוקסים והדיסוננסים שמרכיבים את הסרט, ואולי בעצם גם את המציאות. לא לחינם מגדיר עצמו "היורד למעלה" כקומדיה קיומית, הגדרה שאי אפשר להתכחש לשני חלקיה - לא להומור שופע ההברקות האינטלקטואליות של קידן, ולא לצורה שבה הוא מרפד את היצירה המעט עגמומית. הסרט מתעכב על האופן שבו המציאות שאנחנו תופסים אינה בהכרח קיימת, וברור שיש לה תכניות משלה לגבינו ממש כפי שלנו יש לגביה. את היצירה אפשר לחוות במספר דרכים, והיא נגישה לכל צופה ממש כשם שהיא מיועדת לאניני החך הקולנועי.

נדמה שהרובד הסימבולי של הסרט מעניין את יוצרו יותר מאשר העלילה עצמה. דוגמה מייצגת היא ה"עסק" של הדמות אותה מגלם קלאוזנר, שפוגש מכרים הדואגים לשלומו והוא מרגיעם באומרו: "יש לי את הסוסים". אך על פי התגובות הלא רגועות שלהם נדמה שמשהו אינו כשורה, ואכן בבואו של אדון הסוסים למכולת השכונתית מתגלה האמת – הסוסים המדוברים הם סוסי צעצוע מהסוג שידהרו רק אם תכניס לתוכם מטבע - וגם אז בעצם לא יגיעו לשום מקום. להשלמת הדימוי, ישנו רגע קטנטן בסרט בו כוס פלסטיק שעליה ציורים של סוסים נתקעת בתחתית גרם מדרגות נעות. התנועה של המדרגות מטה מסובבת את הכוס וגורמת לה לשחזר את האשליה האופטית המפורסמת של אדוארד מייברידג', שהפך תמונות סטילס לרצף של תנועה, בעזרת מכשיר שבישר את המצאת הקולנוע. והרי מה הוא הקולנוע אם לא מייצג של המציאות, שמנסה למצוא בה סיפור קוהרנטי, משמעות או טעם, אבל למעשה הוא אשליה בלבד.

הערבוב של האמנותי והממשי מתאפשר בזכות ההקשרים שמייצר קידן, בסרט שהוא גם הגשמה להגדרה נוספת של מהו הקולנוע עבור צופיו – נקודת מבט חדשה, צפייה בעולם דרך עיניו של מישהו אחר. שוט הפתיחה מלווה בתחילה במתקפת שיעולים מסיבית, מהסוג שתמיד מלווה הקרנות סרטים באולם גדול ועלולה להדביק בהתלהבות שלה את הצופים. רק לאחר מכן, כשהשיעולים הופכים לכחכוחים ומשם למלמולים, נברא הסרט, בוקע מתוך השפה. השפה העברית גם היא גיבורה משנית, ובזכותה הליהוק של טיראן הופך למדויק – הסרט משתמש בכל הפאתוס והדיקציה הנכונה עבור הדמות שיש בה גם משהו פתטי. קלאוזנר מאזן אותו היטב ומשמש כמאזין לדמויות שהוא פוגש, בעוד שדמותו של טיראן בעיקר משמיעה את קולה, גם כשהקהל היחיד שלה זו היא עצמה.

יצירה על המציאות הקיומית. אורי קלאוזנר ב"היורד למעלה"השפה מאפשרת את מכלול הפרדוקסים שמרכיבים את הסרט, החל מהרגע הראשון בו חיפה נחשפת בשיא הסתמיות המפוארת שלה ועד להרגשה שהסרט מאדיר את כל מה שפשוט. זוהי יצירה המוצאת עניין רב בשגרתי והמשעמם לכאורה. את האוקסימורונים אפשר למשוך גם למחמאות, משום ש"היורד למעלה" הוא למעשה אפוס צנוע מאוד – הגדולה בו היא המינוריות שלו. יצירה ייחודית על הבנאליות של הקיום שיש בה יופי ופיוט, עונג ונועם, עדינות ועוקצנות, שעשוע וקריצה אבל גם צביטה אגבית.

לבסוף, הצניעות מתבטאת גם בכך שהוא מגיע אל בתי הקולנוע בתנופה אדירה, אבל גם כזו שכאילו לא הזיזה הרבה מאחורי הקלעים. הסרט זכה בשלושה פרסי אופיר (תסריט, עריכה, סאונד) והיה מועמד לארבעה בסך הכל, בלי שום קמפיין מפוצץ או אינסוף הקרנות מקדימות. חשוב להדגיש כי הפרס הרביעי אליו היה מועמד ו(היחיד שפספס) הוא בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, אותו הפסיד ל"באבא ג'ון", ולא מן הנמנע שאם היו צופים בו עוד כמה חברי אקדמיה התוצאה, ככל הנראה, הייתה אחרת. את הזכייה שלו בפרס גדול השיג בפסטיבל חיפה ואחרי בכורה עולמית בפסטיבל קאן, הוא מגיע כמנצח אל תקופתו בקופות הכרטיסים. לא משנה מה יהיה אורכה או איך ימשיך מכאן מסעו היפהפה, משום שהוא כבר ניצח, אבל לא בהנפת ידיים אל על אלא בהיחבא. כולי תקווה שלא יישאר בגדר סוד ליודעי חן אלא יתגלה לעיני כל.

כתבות שאולי פספסתם

*#