אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"משברים בע"מ": ככה מרגיש פיצול אישיות

עלילה מותחת, קאסט ששווה מיליונים וג'ורג' קלוני בעמדת ההפקה - על פניו מדובר בשובר קופות מבטיח, אבל אז העניינים התחילו לצאת מפוקוס

תגובות

אחראית יותר מחבריה לסט. סנדרה בולוק

בשבוע שעבר עלה לאקרנים "לאהוב אותה", סרט עלילתי המבוסס על סרט דוקומנטרי, והנה מגיע עוד אחד כזה. "משברים בע"מ" הופק לפני עשור כסרט תיעודי בבימויה של רייצ'ל בוינטון, שעקב אחר הבחירות לנשיאות בבוליביה של 2002. ייחודיותו נעוצה בעובדה שהוא התעכב על היריבות בין היועצים הפוליטיים שיובאו מארצות הברית כדי לנהל את הקמפיין, ולא במתמודדים לנשיאות עצמם. כוחו של הסרט ההוא טמון לא רק בכך שקשה היה לנחש מי מהצוותים יינצח, עקב היותו תיעודי, אלא גם הידיעה שהמשבר ברחובות בוליביה היה אמיתי ומדמם. כעת מגיעה הגרסה העלילתית, ההוליוודית וגם המבולבלת למדי של "משברים בע"מ". הסרט החל את דרכו כתסריט שאיש לא רצה לביים, ושינה כיוון ברגע שאישה אחת חזקה נכנסה לתמונה - סנדרה בולוק. הכוכבת לא רק התייצבה בעמדת המפיקה לצדו של ג'ורג' קלוני, שידוע כחובב סרטים פוליטיים ("סוריאנה", "משחקי שלטון"), אלא שינתה את ייעודו של התפקיד הראשי מגבר לאישה. במילים אחרות, תפקיד שנכתב במקור לגבר לא הפריע לליהוק של שחקנית מצליחה במקומו, ועל כך יש לברך. כמובן ששינוי מעין זה דרש שיפוצים בתסריט, מה שאולי יכול להסביר את חוסר המיקוד הטוטאלי ממנו סובל הסרט.» משברים בע"מ – איפה ומתי אפשר לראות? » לאיזה פסטיבל קולנוע שווה ללכת?» מה חדש על המסך? » הסרטים שמוצגים בבתי הקולנוע - לכל הפרטים» אוסקר 2016 לכל הכתבות, הזוכים והמועמדים» מחממים מנועים לאוסקר - הסרטים שכולנו מחכים להם

בולוק מגלמת את ג'יין בודין, יועצת פוליטית לשעבר שפרשה מהחיים הסוערים בעקבות משברים נפשיים ורצון להתרחק מסיר הלחץ. על דלתה מתדפק צוות ניהול קמפיין (אנתוני מקי ואן דואוד) שמנסים לפתות אותה להצטרף אליהם לבוליביה, שם נשיא לשעבר מנסה לשוב ולהיבחר. בסקרים המצב שלו רחוק מלהיות מזהיר, לכן בודין דוחה את ההצעה בכל תוקף ומעוצמת החרדה מכינה לעצמה חליטת תה מרגיעה. אלא שמולה ניצבים אנשי צללים פוליטיים ממולחים, שחיכו עם הג'וקר לרגע המכריע בו הם חושפים בפני הגיבורה שמי שמנהל את הקמפיין היריב, כבר ניצח אותה בעבר בכל פעם שהתמודדה מולו (בילי בוב תורנטון). זה כבר מספיק בכדי להבעיר מחדש את אש התחרותיות ביועצת הרדומה ולשכנע אותה לעלות על מטוס לבוליביה. לאחר התאקלמות לא פשוטה ומפגש ראשון לא נעים עם המדינה ועם המועמד שאותו היא אמורה להוביל לניצחון, משתלטת בודין על הקמפיין והופכת אותו למאבק של הטלת רפש במועמד המוביל, מה שהופך את כל מערכת הבחירות למטונפת ויצרית במיוחד.חוסר מיקוד טוטאלי. הטריילר ל"משברים בע"מ":את התסריט כתב פיטר סטרוהן ("פרנק", הרימייק של "החוב" הישראלי), שכאמור זכה לשיפוץ מסיבי בידיהם של קלוני את בולוק כמפיקים. קלוני היה אמור לככב לצדה של בולוק, אבל לבסוף הוענק התפקיד לתורנטון. שינויים מעין אלה קורים כל הזמן בהוליווד, אבל קשה לדמיין מעבר פחות חלק מזה - קלוני הוא צ'ארמר טבעי שנוטה לגלם גברים שיש בהם קשיחות ופגיעות כאחד, לעומתו, תורנטון, במיוחד בשנים האחרונות, מתמחה בטיפוסים של שרצים חלקלקים ומקפיאי דם. זה כמו שהיו לוקחים את גודזילה לגלם את אי.טי. - משהו שבהכרח משנה את הסרט. כתוצאה מהליהוק של תורנטון, והבחירה שלו לגלם את הדמות באופן הבלתי נעים ביותר - מה שהיה יכול להיות מתח מיני בינו ובין יריבתו, הופך למפגן של הטרדות מיניות דוחות. אם רצה הסרט לרמוז שישנה לא רק היסטוריה רומנטית בין השניים אלא גם עניין עכשווי, הוא לא היה יכול לעשות זאת באופן גרוע יותר.למזלו של "משברים בע"מ", מי שמכתיבה את הטון היא סנדרה בולוק, שחקנית שהפכה ממלכת הקומדיות לאחד השמות הראשונים שחושבים עליו בהקשר של איכות ופרסים. עם שתי מועמדויות לאוסקר בחמש השנים האחרונות, על "כוח משיכה" ו"הזדמנות שנייה" שגם העניק לה את הפסלון הנחשק, בולוק לא רק שינתה ושיפרה את מעמדה אלא גם הוסיפה גיוון לטייפקאסט שלה. בסרט היא משכילה להיות רצינית עד אימה או מבודחת כמו באחרונת הקומדיות השטותיות ביותר, ואחראית יותר מרוב העוסקים במלאכה לפניות החדות שמבצע הסרט בכל הקשור לטון ואווירה. עם זאת, לא ברור למה צריך להדגיש כל הזמן את הגזרה שלה, או למנוע ממנה ללבוש מכנסיים בחלקים נרחבים של הסרט, כולל בדיחת ישבן שמבוצעת רע מאוד.

כימיה שלא עובדת. בולוק ובילי בוב תורנטוןגם במאי הסרט, דיוויד גורדון גרין, הוא שילוב של יוצר סרטי איכות ("ג'ורג' וושינגטון") וקומדיות סטלנים ("פיינאפל אקספרס"), שהיה יכול להיות שותף נהדר לשחקנית והמפיקה בניווט "משברים בע"מ" דרך כל מיני סוגים של אמירות ושאלות. במקום זאת נדמה שבכל יום הוא הגיע במצב רוח אחר לגמרי אל סט הצילומים, והתוצאה היא אוסף של סצנות מבוצעות היטב שבינן לבין עצמן אין שום קשר. ייתכן שמסתתרת כאן אמירה גדולה יותר על המשחק הפוליטי ורבדיו השונים, כאילו הוא מורכב גם מעימותים טלוויזיוניים מלחיצים אך נוצצים, אבל גם מרגעי השתוללות בחדרי מלון של מדינת עולם שלישי בזמן שבחוץ הרחוב בוער. גם אמירה זו, כמו יתר הדברים הסותרים שמנסה הסרט להגיד, קבורה תחת הר של מסרים שחוקים או לא חדים מספיק.

התוצאה היא סרט נטול פוקוס לחלוטין, שלא ברור מה הוא ניסה להיות - סאטירה פוליטית מבודחת, מותחן פוליטי רב חשיבות ומסרים, דרמה מתוקה-מרירה על התמודדות עם דיכאון ושדים פנימיים או בכלל קומדיה רומנטית מטופשת. "משברים בע"מ" מחליף פרצופים בכל כמה דקות, וכל אחד מהגוונים האלה קיים בו בעוצמות משתנות אך בשום רגע לא מתחבר לשלם אחד הומוגני. קצת חבל, משום שבסידור אחר של הסצנות או התמקדות בפן אחד של אותה מערכת בחירות סוערת, ניתן היה לחלץ סרט מרתק על מאחורי הקלעים של תיאטרון הבובות הגדול בעולם, מה שמכונה בפי העם "פוליטיקה". בסופו של דבר, "משברים בע"מ" הוא לא יותר ממספר הצצות חטופות אל אותו חלק נסתר שמאחורי הבמה המרכזית, בלי הפרשנות הנכונה שתעשה סדר בדברים.

כתבות שאולי פספסתם

*#