אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"אוורסט": הכינו את הממחטות

שלל פרצופים מוכרים ובימוי שמעביר סיטואציות קשות ומחרידות, יכלו להפוך את "אוורסט" לסרט אסונות קלאסי. התוצאה: דרמה סוחטת דמעות שלא מתמקדת רק בהר אימתני

תגובות

מאז ההעפלה המוצלחת הראשונה לפסגת הנקודה הגבוהה ביותר בעולם, המוני בני אנוש הצליחו להתגבר על האתגר ולרשום את עצמם בספר השיאים. מאז ועד היום מי שנשברים בכל שנה מחדש הם שיאי שהייה או הגעה מהירה לפסגה. ישנם אפילו טיולים מאורגנים לפסגת האוורסט וחזרה, בדגש על החזרה. בשנות ה-90 טרנד זה הגיעה לשיא, כשהתחרו ביניהם שני מדריכי טיפוס שהפכו את ההר למקור הפרנסה שלהם - רוב הול וסקוט פישר. » ״אוורסט״ - לכל הפרטים ומועדי הקרנה״אוורסט״ מביא את סיפורן של שתי משלחות בהדרכת מורי דרך אלה, שהחל כהרפתקה גדולה, המשיך כפקק תנועה והסתיים באופן שמזכיר את כוחו האכזרי של ההר. הול (ג׳ייסון קלארק) בסך הכל יצא לעוד יום בעבודה, מותיר בביתו הניו-זילנדי את אשתו ההרה (קירה נייטלי) ומוביל קבוצת תיירים אל מחנה הבסיס שלרגלי ההר מהצד של נפאל. שם ממתינות לו ראש המחנה (אמילי ווטסון) והרופאה המקומית (אליזבת׳ דביקי) המסייעות למטפסים החובבים להתאקלם. כל אחד מהם שילם עשרות אלפי דולרים על התענוג המפוקפק ונמצא שם מסיבותיו שלו. עיתונאי אקסטרים המתלווה למסע (מייקל קלי) שואל את חבריו ומדריכו בדיוק את השאלה הזו – למה הם שם? למה לטפס על ההרים בכלל ועל פסגת האוורסט הנכבשת תדיר בפרט? שאלות אלה יהדהדו באופן חורץ גורלות את המשך הדרך, כשאל הול יצטרפו המדריך הפזיז והסוליסט סקוט פישר (ג׳ייק ג׳ילנהול) והמטיילים שלו. כולם יחברו לניסיון להגיע יחדיו לפסגה בתנאי מזג אוויר קשים בהם הגוף האנושי לא אמור לשרוד. בנוסף, להר תמיד יש תכניות משלו לגבי המטפסים עליו. עוד לפני ההתרשמות מן הנופים, האמיתיים והממוחשבים, מה שמסחרר עד כדי איבוד חמצן היא כמות הפרצופים המוכרים המרצדים על המסך. במחנה הבסיס פוגשות הקבוצות את סם וורתינגטון שנשאר מאחור, לדוגמה. בין המטפסים עצמם ניתן למצוא את ג׳ון הוקס כמורה המנסה להוכיח נקודה לתלמידיו, או את ג׳וש ברולין כטקסני עיקש שהשאיר בבית אישה (רובין רייט) וילדים ויצא להילחם בעצמו בעוד טיפוס הרים אתגרי. מטפסים מקומיים מנפאל מתפקדים אף הם כשחקנים בסרט, ומגלמים דמויות הקרובות לשגרת חייהם, הכוללת מתיחת חבלים ואספקת תה וחמצן אל התיירים הבאים לפקוד את ההר שלהם. סחרחרת הפרצופים הזו יוצרת מהר מאוד עולם אמין שמבקש להתחבר רגשית עם הצופים. כל זה קורה לפני מה שכנראה יהיה החלק המחריד של הסרט, שכולל את רגעי המצוקה שיזכו אותו בתואר ״מותחן״. לפחות כך היה נדמה לפני הצפייה, שבסופה מתקבעת דווקא ההרגשה כי ״אוורסט״ הוא יותר דרמה סוחטת דמעות מאשר מותחן אסונות, כפי שנרמז בקמפיין השיווקי שלו. כמות פרצופים מסחררת. ג'ייק ג'ילנהול וג'ייסון ב-"אוורסט" (צילום יח"צ)לטוב ולרע, תלוי מה היה מערך הציפיות שלכם בעת קניית הכרטיס, ניתן לזקוף זאת קודם כל לזכות התסריטאים ולבסוף גם לבמאי. את הסרט כתבו, בהשראת אירועים אמיתיים וטרגיים למדי, ויליאם ניקולסון וסיימון בופוי. ניכר במיוחד מגע ידו של האחרון, שזכה באוסקר על ״נער החידות ממומבאי״ וכתב עבור דני בויל תסריטים כמו זה של ״127 שעות״. גם בסרט ההוא המבוסס על מקרה אמיתי, הדגש היה על הדרמה האנושית ברגעים בהם הטבע מכה בכל עוצמתו ועל הישרדות הנפש כמקור כוח לחוסן הגוף. ״אוורסט״ אינו נוטש לרגע את הדמויות שבנה בחציו הראשון, ומטלטל את גורלן מעל תהום קפוא ואינסופי באופן שמדגיש אותן ואת סיפורן, במקום את האפקטים וההפקה כפי שנהוג בהוליווד. ייתכן שתורם משמעותי לכך הוא גם הבמאי האיסלנדי בלתזר קורמאקור, אלוף ביצירת והבנת סיטואציות קיצוניות מבחינת תנאים או רגש, כפי שמוכיחים סרטיו הקודמים. ב״מצולות״ למשל, העביר למסך את סיפורו של ניצול ספינה טבועה ששרד בים של קרח ושחה אל חוף מבטחים. סיפור של דמויות. "אוורסט" (צילום יח"צ)הסיפור מרובה הדרמות, יחד עם הבימוי שמעביר בדיוק את מה שמרגישות הדמויות במצבים הקשים, מנתקים את הסרט מן המקום הבידורי הנמוך שהיה יכול לגלוש אליו אילולא היה נזהר. במקום סרט אסונות קלאסי בו המצלמה מצלמת את העולם מתפרק בעזרת אפקטים ממוחשבים מאוסים, מנצנץ בפריים גיבור שאמור להיות אכפת לנו ממנו. ״אוורסט״ הוא קודם כל סיפורן של הדמויות ולא רק של ההר האימתני שעל שמו הוא נקרא. לא כל הרגעים בו שווים בעוצמתם, מה שמקשה עליו להפוך למותחן מורט עצבים, אבל ברגעים שהוא טוב הוא ממש טוב - ולכן גם אפקטיבי למדי. למרבה ההפתעה, אלא דווקא הרגעים שיצריכו מצופים רגשניים לשלוף ממחטה, ולא להיאחז בציפורניים במסעד הכיסא. וזוהי הפתעה נעימה. » ״אוורסט״ - לכל הפרטים ומועדי הקרנה

כתבות שאולי פספסתם

*#