"הנוער": סרט מטלטל של יוצר מבטיח

עם צמד אחים בהופעת בכורה מבריקה, נערה קשורת עיניים אך מלאת הבעה ומשה איבגי במיטבו לחיזוק הנבחרת, סרט הביכורים של תום שובל עומד בכל הציפיות

אור סיגולי, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור סיגולי, עכבר העיר

בניגוד למה שנוטים לחשוב, הקטגוריה המרתקת ביותר בפרסי אופיר הקרובים איננה הסרט הטוב ביותר. לא רק בגלל שבשלב זה הזוכה בה כמעט ודאי, אלא בגלל שנדמה שחברי האקדמיה הישראלית בחרו לכלול את סרטים היותר נוחים לעיכול - סרטים מהנים שאינם מחדשים יותר מדי בדרך שבה הם מספרים סיפור או מעצבים חוויה קולנועית יחודית (להוציא את ״שש פעמים״ המעולה). אבל בקטגוריית הבימוי, העניינים אחרים לגמרי. גם ״הנוער״, שלשמו התכנסנו,  וגם ״מי מפחד מהזאב הרע״ המהפכני, הצליחו להשתחל לקטגוריית הבימוי אך לא לקטגוריית הסרט הטוב ביותר. האמירה של חברי האקדמיה הייתה ברורה: על אף שהם חיבבו פחות את שני הסרטים האלו מאת מחמשת המועמדים לפרס הסרט, עדיין אי אפשר להתעלם מכוחם המתפרץ ומשפתם הקולנועית.  אם בעוד שנים מעכשיו ייפנו לפרסי אופיר 2013 כדי לבדוק איפה הייתה גלומה ההבטחה האמיתית לעתיד, קטגוריית הבימוי הטוב היא שתבלוט.

״הנוער״ הוא סרט הביכורים של תום שובל, דמות מוכרת בנוף הקולנוע הישראלי בעיקר בזכות ״פתח תקווה״, סרט קצר חזק ביותר שביים לקראת סיום לימודיו. עלילת "הנוער" מציגה את סיפורם של שני אחים צעירים (איתן ודויד קוניו, ועליהם בהמשך) שיעשו הכל כדי להציל את משפחתם מחורבן כלכלי. לטובת העניין הם שואבים השראה מהסרטים האמריקאים שהם מעריצים, וחוטפים תיכוניסטית כדי לדרוש ממשפחתה העשירה כופר כספי. במשך סוף שבוע אחד השניים מנסים להוציא את תכניתם לפועל ולהסתיר זאת מהוריהם המיואשים.» הנוער - כל הפרטים ומועדי הקרנה» חבלי לידה ומתחים מבית - ראיון עם תום שובל

שובל נחשב כבר זמן רב לאחד היוצרים המבטיחים של הקולנוע הישראלי ועכשיו, עם סרטו הראשון, הוא עומד מול לא מעט ציפיות. והציפיות בהחלט מתממשות. ״הנוער״ הוא ללא צל של ספק תצוגת יכולת של במאי חדש, ששולט בשפה הקולנועית ומצליח לבנות סצנות וסיקוונסים אפקטיביים ומרשימים. כמובן שבגלל שקולנוע זה לא עבודה של אדם אחד, חשוב לציין גם שותפיו לפשע: הצלם ירון שרף (״הערת שוליים״), העורכת ז׳ואל אלכסיס (״שבעה״), המלהקת אורית  אזולאי (״העולם מצחיק״) והמעצב האומנותי אדם קלדרון (״שש פעמים״), כולם בשיאם בסרט הזה.עיניים קשורות לרווחה עבודתו של שובל בבניית המתח והדמויות היא כוחו העיקרי של הסרט, אך סיבה ראויה נוספת לראות אותו היא הופעתם של האחים קוניו בתפקידים הראשיים. זוהי הופעתם הקולנועית הראשונה של השניים, אך כמעט בלתי אפשרי להבחין בכך. אפשר רק לדמיין את מסע הליהוק המפרך שעברו שובל ואזולאי בניסיון למצוא את השניים האלה, והצלחתם טמונה בכך שקשה לדמיין את ״הנוער״ בלעדיהם. בתפקיד ההורים, שירילי דשא ומשה איבגי מספקים גם הם הופעה עדינה ונפלאה במיוחד. דשא שריינה לעצמה מועמדות לפרסי האופיר, ואיבגי - יחד עם ״מנתק המים״ בכיכובו שגם הוא מוקרן בימים אלה - מקבע את עצמו כקולו של דור הישראלים הפשוטים שנרמסים על ידי החברה הקפיטליסטית. בתפקיד החטופה מצליחה גיטה אמלי באופן מעורר השתאות להעביר את הפאניקה של דמותה אך באופן יותר מרשים מזה - לעצב דמות אנושית וייחודית, על אף שאת רוב זמן המסך שלה היא מבלה בעיניים מכוסות.הופעה עדינה ונפלאה. "הנוער" - טריילר:

הבעיה המרכזית עם הסרט עלולה להחשב לספויילר, ולכן לפני שאפרט עליה אזהיר על כך מראש ואמליץ למי שלא ראה את הסרט לדלג הלאה אל הפסקה האחרונה. הסרט מתאר בפירוט את החטיפה ואת החזקתה כשבויה של נערה צעירה. לא מעט פעמים נדמה שמתגנבת מידה רבה של ניצול לרגעים האלה. אנחנו חווים את ההנאה הסדיסטית של הנערים מהמעשה שגורם להם להרגיש כמו הדמויות הקולנועיות הנערצות עליה, וכצופים אנוסים להשתתף בו. הסרט מעביר את הקלות הבלתי נסבלת בה אפשר להעביר נערה צעירה שעות ארוכות של חרדה, אך הבעיה היא שבסופו של דבר, אין לכך השלכות מעשיות או רגשיות על הגיבורים. התעללות בנערה היא דבר טריוויאלי בעולם של ״הנוער״ וככזה הוא מטריד במיוחד, בעיקר מוסרית.

הצפייה ב״הנוער״ היא הכל חוץ מפשוטה, אבל נדמה שהביאה לכך יד מכוונת של במאי בטוח בעצמו. אפשר לבוא בטענות על שבירת הציפיות של הקהל פעם אחר פעם, או על הקצב המוזר בו הסרט מתנהל, אבל בגלל שנדמה כי הדבר מחושב בכוונה תחילה, אי אפשר שלא להעריך את שובל וכנופייתו על ההצלחה. ״הנוער״ הוא סרט חזק ומטלטל שלא מאפשר להינות ממנו במובן המיידי של המילה, אבל בהחלט מביא לקדמת המסך יוצר חדש ומעניין שראוי לשים אליו לב.

» הנוער - מועדי הקרנה

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ