אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הזדמנות נוספת: קיצוני כמו סרט מתח, מרגש כמו דרמה איכותית

הסרט הסקנדינבי מביא למסך תמונות וסצנות קשות לעיכול, ולוחץ על כפתורי הדרמה והזעזוע ללא רחמים. למרות זאת אורון שמיר חושב שכדאי שתלכו לראות אותו, ולו בשביל לראות את כוכב "משחקי הכס" משחק בשפת אימו

תגובות

יש משהו מרתק בתקופה הנוכחית בכל הקשור לאבולוציה של הטלוויזיה כמדיום שמתחרה תמידית בקולנוע. אם בעבר הייתה חלוקה ברורה בין שחקני טלוויזיה המנסים לפרוץ גם למסך הגדול לבין כאלה שכנראה יישארו במסך הקטן, היום נדמה שסדרת טלוויזיה מוצלחת יכולה להביא מעריצים של כוכב כלשהו אל בתי הקולנוע, אפילו לסרטים דלי תקציב יחסית. כלומר, כוכבים של מותג טלוויזיוני צריכים קריירה קולנועית פחות משסרטים מסויימים היו רוצים להיעזר בשירותיהם. את ניקולאי קוסטר-וולדו, שמככב ב״משחקי הכס״ הפופולרית כג׳יימי לניסטר, טרם יצא לי לראות, וזאת למרות שהפציע בתפקידים קטנים גם בקולנוע (״אבדון״, ״האישה האחרת״). למעריצי הסדרה צפוי ודאי הלם קל נוכח העובדה שהשחקן מדבר בסרט ״הזדמנות נוספת״ בשפת אימו, אבל בתור מי שזו פגישה ראשונה שלו עם השחקן הדני ברורה לי לחלוטין ההתלהבות ממנו - לבחור יש פרצוף קלאסי של כוכב קולנוע. כזה שראוי להנציח אפילו על פילם, ולא רק על קובץ דיגיטלי. אבל זאת בתנאי שבחירת התפקידים שלו תהיה מוצלחת יותר מהסרט הנוכחי, והדבר נכון גם לגבי שאר הצוות.» הזדמנות נוספת - לכל הפרטים ומועדי ההקרנה

העלילה מתרחשת בדנמרק ומתמקדת בזוג יפה שמנסה להסתגל לנוכחות של תינוק חדש בחייהם. אנדראס (קוסטר-וולדו) הוא בלש במשטרה שחוזר הביתה אל אשתו, אנה (מריה בונווי), אחרי זוועות היום ולא ממש מוצא מרגוע בלילות בהם התינוק צווח. וזה לא שקל כל-כך לו לנסות להירדם, אחרי שבבוקר ביקר עם שותפו, סיימון (אולריך תומסן), בדירה מעופשת של זוג נרקומנים בשם טריסטאן (ניקולאי לי קאס) וסאנה (מיי אנדרסן), שם גילו תינוק חי בקושי המתבוסס בטינופת. אנדראס מעוניין להפעיל את שירותי הרווחה כדי לעשות צדק עם הילד, אבל כשומר חוק הוא יודע שעליו לפעול בצינורות המקובלים. כלומר לפחות עד שאירוע טרגי מרופף את אחיזתו בכל מה שהכיר ונשבע להגן עליו, מה שמוביל אותו לבצע החלטה מרחיקת לכת בכל הנוגע ללקיחת החוק לידיים והפעלת כוח בניסיון לקבוע לאדם אחר את גורלו.טרגדיה חסרת רחמים. הזדמנות נוספת (צילום יח"צ)את הסרט ביימה סוזנה בייר על פי תסריט של אנדרס תומאס ינסן. השניים משחזרים את תפקידיהם מ״בעולם טוב יותר״, שזיכה אותם באוסקר לסרט הטוב ביותר בשפה זרה. בייר היא מספרת סיפורים נהדרת, רק חבל שהסיפורים שהיא בוחרת לספר הרבה פחות. וכך, למרות שאפשר להתפעל או לפחות להעריך את האופן בו נפרש הסיפור, התוכן שלו בוטה באופן פרובוקטיבי וביר אינה חוסכת במניפולציות רגשיות הסובבות סביב העמדת עוללים רכים בסכנת חיים מדי כמה דקות. בנוסף, מינה של היוצרת לא צריך לעמוד בדרך לקובלנות על ייצוג הנשים בסרט - אחת זונה המוגדרת אך ורק על ידי האמהות שלה, והאחרת נוטה להיסטריה והתנהגות לא רציונלית, גם כן בשל קונפליקט זהות הנוגע להיותה אמא ורעיה. הגברים, לעומת זאת, מורכבים וחמקמקים יותר להגדרה, בעיקר מבחינה מוסרית, ומרכיבים יחדיו מודל שלם של גבריות עכשווית.

אנדראס הוא הגבר המרצה, שמבקש להצטיין בעבודתו ולוקח אותה הביתה ואל תוך הלב, אבל לא על חשבון אשתו ובנו התינוק, או אפילו על חשבון התנהגות נאותה לחמו וחמותו. לכן הוא גם זה שעובר את הקו המסוכן ביותר, ונשבר לרסיסים הזעירים ביותר. סיימון כאן כדי לייצג גבר העומד בראש משפחה מפורקת, שהאלכוהול מדרדר אותו מטה ולא מאפשר לו לתקשר היטב עם צאצאיו ואולי אפילו לאחד את משפחתו, מה שמוביל אותו להיות מכור לעבודה בנוסף לטיפה המרה, ולכן התיקון האפשרי שלו ברור ומתבקש. טריסטאן הוא מאצ׳ו פוגעני טיפוסי, זכר אלפא בעיני עצמו, שהופך לילדון מייבב ומאשים בכל פעם שהאישה שלצידו לא מצליחה לפתור לו את הבעיות. שלושתם יחד מציגים תמונה שלמה, וכל אחד מושך את הסרט לכיוון אחר, מבחינה עלילתית ורגשית כאחד.המספרת טובה, הסיפור קצת פחות. הזדמנות נוספת:

ככלל, רמת הגימור של הסרט בכל הקשור לעיצוב הדמויות ואפיון הדרמה גבוהה מאוד, אבל הטון המטריד של הסרט עומד בסתירה. האיכות הסיפורית בולטת בכמה רבדים של כל סצנה וסצנה, כמו הפריצה של השוטרים לביתם של זוג הנרקומנים, לדוגמה. היא נבנית באופן שנדמה אמין בכל הנוגע להתגברות האלימות והמתח, אבל השיא הוא דווקא בהחלטות מינוריות לכאורה, כמו להעמיד את דמותה של סאנה כמגוננת על הארון בו היא מחביאה את תינוקה. זהו אינסטינקט טבעי כשם שהוא שגוי להיעמד בדיוק ליד מה שאת הכי מנסה להסתיר מן הפולשים המחפשים בביתך, ודאי כשמדובר בתינוק מוזנח שעלול לסבך את השניים הרבה יותר מטון שלם של סמים או רכוש גנוב.

אבל מה שמתרחש בסצנה אינו מזעזע כמו האופן בו הוא מתרחש, שעלול להיות מבהיל או מזוויע מדי עבור צופים רבים - מה שנכון לגבי הסרט כולו. בכל הכנות קשה לי להיזכר בפעם האחרונה בה סרט לחץ חזק כל כך על כפתורי הדרמה בעזרת עוד ועוד תמונות של תינוקות מוזנחים ברמה נפשעת, או גרוע מכך. לכך יש להוסיף טרגדיה אנושית חולנית במיוחד, ואיזו מן תחושת אפלה ורוע מובהק בה מתרחשים רבים מהסרטים הסקנדינביים, והתוצאה היא ש״הזדמנות נוספת״ קיצוני כמו סרט מתח עוכר שלווה, אבל בנוי ונותן הרגשה של דרמת איכות. שילוב לא קל לעיכול, זה בטוח.

כתבות שאולי פספסתם

*#