אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"שנה קשוחה מאוד": הבטחה לא ממומשת

אוסקר אייזק וג'סיקה צ'סטיין עושים עבודה נפלאה בתוך מהגר ואשתו, שנאבקים לשרוד בניו יורק של 1981, אך הבמאי לא מנצל את הכישרון שלהם כדי להגיד משהו חשוב על זרות באמריקה

תגובות

הקולנוען האמריקאי ג׳יי. סי. שנדור נמצא בדרך הבטוחה להפוך להבטחה נצחית. כלומר, להיות במאי מהסוג של ג׳יימס גריי, למשל, שצופי הקולנוע יכולים לצפות לסרט הבא שלו, בתקווה שהפעם הוא יביא אותה ביצירת מופת אמיתית, אבל בידיעה שכנראה גם הפעם זה לא יקרה. שנדור, שפרץ לתודעה בתחילת העשור הנוכחי עם ״התמוטטות״, סרט עלילתי העוקב אחר נפילת הבורסה האמריקאית של 2008 באופן המסביר כל פרט וכל אירוע, אבל גם כזה שמצריך תואר בכלכלה כדי להבין את הנאמר. לאחר מכן הגיע ״הכל אבוד״ - הסרט בו רוברט רדפורד מנסה למנוע מהיאכטה שלו לשקוע בלב ים, בלי להוציא יותר מדי מילים מהפה ובלי דמויות נוספות. שני הסרטים סבלו לא רק מחשיבות עצמית מופרזת, אלא גם ממקדם שעמום גבוה במיוחד. למרות זאת, בזכות ניצוצות הכישרון שרבים ראו בו, הפך שנדור לשם שנקשר באופציית מימוש ועלייה לגדולה. כנראה שאותם מהללים צדקו כשראו משהו בסרטיו של הבמאי, משום שסרטו החדש, ״שנה קשוחה מאוד״, אמנם עדיין לא עונה להגדרה של יצירת מופת, אך לפחות הפעם אפשר גם ליהנות מהדרך של היוצר אל תחתית הליגה של הגדולים - במיוחד אם התגעגעתם לעולם של ״הסנדק״.» קרן מור מדברת על קולנוע נשי» סיפורים פרועים" מהנה אך לא אחיד ברמתו» טריילרים לסרטים הכי שווים שיגיעו בקרוב

לא קל בניו יורק 1981. "שנה קשוחה מאוד". טריילר:

העלילה מתרחשת בניו יורק שטופת הפשיעה של ראשית שנות ה-80, ובמרכזה ניצב האבל מוראלס (אוסקר אייזק), איש עסקים ובעל לדוגמה. בבעלותו צי של מיכליות דלק המספקות חימום ביתי לתושבי העיר, וגם בית גדול עם כמה ילדים ואישה (ג׳סיקה צ׳סטיין) שהיא גם שותפתו לעסקים. בתחילת הסרט מונחים לפנינו שני קווי העלילה הראשיים, המצויים במסלול התנגשות. האבל, שנמצא על סף הרחבת העסק שלו, הולך ורוקם עסקה עם יהודים-חרדים על שטח המצוי במקום אסטרטגי ויש לו תאריך יעד להשגת הכסף. בצורה זו האבל ירכוש לא רק את השטח, אלא גם שליטה אזורית מובהקת בשוק, למורת רוחם של מתחריו. על אף הרצון להרחיב את העסק, להאבל יש בעיה רצינית בדרך שבה מתנהל העסק הנוכחי - הנהגים שלו מותקפים, באופן הולך וגובר, על ידי בריונים חמושים. דרך הפעולה של הבריונים היא על ידי השתלטות על רכב התובלה במהלך פקק תנועה וגניבה של המשאית, יחד עם הדלק שבה.  האבל מסרב להיכנע ללחצים המופעלים עליו ולפעול בדרך כוחנית, שתתברר כהרסנית, אבל לא בטוח שהוא יצליח להתאפק לאורך השעתיים שעל פניהן נפרש סיפורו.

לא לחינם בחר הבמאי למקם את עלילת סרטו (שעל אף התחושה שכתיבתו מספקת, היא אינה מבוססת על ספר), בניו יורק של 1981. בחורף של אותה שנה אירעו מספר מקרי הפשיעה הגבוהים ביותר בתולדות העיר, מה שהופך אותה בהחלט לשנה קשוחה מאוד, או אלימה מאוד כפי שטוען שמו המקורי של הסרט באנגלית (A Most Violent year). מלבד המאבקים הלא פשוטים שמשפחת מוראלס צריכה לנהל עם עצמה ועם כל העולם, הבמאי מטפטף בחוכמה גם קצת שחיתות עירונית, יריבויות עסקיות לא לגמרי כשרות, פערי מעמדות על רקע סוציו אקונומי ותחושת מחנק כללית של החיים בכרך המזוהם. האווירה בסרט משחקת תפקיד לא פחות מן העלילה, והבמאי כבר הוכיח בסרטיו הקודמים כי הוא יודע לייצר את הסביבה הנכונה לרעיונות בהם בחר להתעסק. השינוי הפעם, כאמור, מגיע בגזרת הסיפור, שנעזר בתצוגות משחק מרשימה של שני הכוכבים בתפקידים הראשיים.

את נפלאה לך יש מלא שיער. "שנה קשוחה מאוד"  (צילום: יח"צ)

אייזק שב לניו יורק של ״בתוך לואין דיוויס״, בו כיכב  (שני עשורים קדימה) ועושה תפקיד שונה בתכלית אך מפואר לא פחות. הוא דומה לאל פאצ׳ינו הצעיר ולאיך שנראה ב״הסנדק״ בפרט, וגם אימץ כמה מגינוניו, החל מאופן הליכתו, שפת גופו ואפילו האופן בו הוא יורק חלקים מהדיאלוג. עם זאת, חשוב להבהיר שלא מדובר בחיקוי, או אפילו במחווה ריקה, שכן אייזק הופך את התפקיד לשלו. בשילוב עם האופן בו נכתבה דמותו, הוא משכיל לברוא ייצוג מוצלח של מהגר שהצליח לכבוש את אמריקה. אפשר לראות זאת גם ברגעים הקטנים, כמו הרגע שבו האבל משתיק עובד הפונה אליו בספרדית, כשבסצנה אחרת בהמשך הסרט אפשר להיווכח שהספרדית של הגיבור שוטפת לפחות כמו האנגלית שלו. ניתן להבין מכך שהאבל לא שכח מאיפה הוא בא, אלא הוא פשוט יודע שיש חוקים שעליו לציית להם כדי להיטמע, ואחד מהם הוא לספוג עלבונות על מוצאו ואז לעקוץ חזרה. כמו כן, ניתן לראות כי ישנה רגישות מצד עמיתיו בעיקר בנוגע לשיער השופע שלו, מאחר והוא המייצג סוג של גבריות שנלקחה מחלק מעמיתיו, שמקנאים בו על הונו ואונו. החוק החשוב ביותר מבחינתו של הגיבור הוא לא להפוך לגנגסטר, לא להיות מייקל מ״הסנדק״, או אף דמות אחרת מהסוג הזה. במקום לרמות, לעגל פינות ולחסל חשבונות, הוא בוחר בכל פעם מחדש לספוג ולהבליג, כדי להשיג את יעדו ולתקוע דגל בראש של פסגה נוספת.

ג׳סיקה צ׳סטיין הנהדרת משלימה באופן נפלא את ההופעה של אייזק, והיא גונבת ההצגה והפוקוס של כמעט כל סרט בו היא משתתפת. השחקנית המחוננת יודעת בדיוק מתי לזוז אל קדמת העלילה ככוח מניע נוסף, ממש כמו ליידי מקבת׳ עבור בעלה המתייסר על כס מלכותו. הגיוון של השחקנית הזו יוצא דופן, משום שבכל פעם שהיא מופיעה בסרט יוצא ממנה משהו שונה לגמרי וחדש לחלוטין. אין לי מושג איך היא עושה את זה, אבל הלוואי שתמשיך לעד, ויתרה מכך, נשגבת מבינתי העובדה שהתעלמו ממנה לחלוטין בטקס האוסקר.

מצליחה להביא משהו חדש לכל תפקיד. ג'סיקה צ'סטיין (צילום: יח"צ)

למרות כל המחמאות יש משהו בסרט שמונע ממנו להפוך לגדול באמת. זה לא שיש חלקים מיותרים או משקל עלילתי עודף, אבל ישנה תחושה שעבור סרט שמבקש להיות בעל נפח חסרה עוד איזו דמות משנה חזקה. אולי היה צורך באנטגוניסט ראוי, במקום השמועות והמסתורין שפועלים ככוחות הנגד לגיבור, או דווקא יד ימין אמיתית, כזו שגם יכולה לבגוד בו. בסרט ישנן כמה דמויות בעלות הפוטנציאל להיות ההאדם הזה, או אולי אפילו השאיפה המוצנעת, לענות אל אחת מהאפשרויות - אך הן נותרות בצל של האבל ואשתו. בצורה זו, כוחו של הסרט עובד גם לרעתו, ומדרמת פשע ומוסר רחבת יריעה, היא מצטמק לסיפור קטן ומגובש על משמעות ההצלחה. אולי בסרט הבא ישכיל שנדור לקחת את כל הקופה, אבל מה שבטוח הוא שבזכות ״שנה קשוחה מאוד״ הסיכוי שזה יקרה גדל משמעותית.

כתבות שאולי פספסתם

*#